מנכ"ל בית ההשקעות הגדול בעולם: "אני מאמין גדול בביטקוין"

מנכ"ל בלקרוק, לארי פינק, אמר בשיחה עם CNBC כי ביטקוין הוא כלי שיכול לשמור על משקיעים מפני טלטלות בכלכלה, וכינה אותו "זהב דיגיטלי" • מדובר בסיבוב פרסה של פינק, לאחר שב-2017, יצא בנחרצות נגד המטבע • קרן הסל של בית ההשקעות, iShares Bitcoin Trust, היא הגדולה ביותר הנסחרת בשוק הקריפטו כיום

מנכ''ל בלקרוק, לארי פינק / צילום: Associated Press, Julia Nikhinson
מנכ''ל בלקרוק, לארי פינק / צילום: Associated Press, Julia Nikhinson

מנכ"ל בלקרוק לארי פינק, העומד בראשו של בית ההשקעות הגדול בעולם, אמר אתמול (ב') בשיחה עם CNBC כי הוא "מאמין גדול בכך שלביטקוין יש תפקיד בתיקי השקעות", וכינה אותו "זהב דיגיטלי".

הדעות חלוקות: זה מה שחושבים משקיעי העל על הביטקוין
המדינה שמחזיקה מיליארדים בביטקוין והחשש בתעשייה

דבריו של פינק מגיעים על רקע שיא של שבועיים בערכו של הביטקוין, אליו הגיע אתמול, כאשר עלה ב-6.2%, מה שהביא את מחירו ל־63,622 דולר. לפי CNBC, הסיבה לזינוק האחרון מיוחסת להדהודים של ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ: הסנטימנט בשווקי ההימורים מצביע על סיכוי גבוה יותר שטראמפ - שמחזיק בעמדה חיובית כלפי המטבע הקריפטוגרפי - יזכה במרוץ לנשיאות ארה"ב. המטבע עלה בכ-43% מתחילת השנה, והגיע לשיאו בחודש מרץ האחרון, אז מחירו עמד על 73,135 דולר. כעת, מחיר הביטקוין עומד על כ-63,000 דולר.

פינק ציין את אי־היציבות הפוליטית ואת החוב הממשלתי האמריקאי התופח כסיבות המעודדות משקיעים להחזיק בביטקוין, ואמר כי הוא רואה בו כלי שיכול לשמור עליהם מפני טלטלות בכלכלה. "אני לא מנסה לומר שאין בו שימוש לרעה, כמו בכל נכס אחר להשקעה, אך מדובר בכלי פיננסי לגיטימי", הסביר פינק, והוסיף כי הוא מאפשר לקבל תשואות ללא קורלציה ישירה לגורמים המרכזיים שמזיזים את שאר השוק. "אני מאמין שזהו כלי שאתה משקיע בו כשאתה יותר מפוחד. זהו כלי למצב בו אתה מאמין שמדינות שוחקות את ערך המטבע שלהן על־ידי גירעונות מוגזמים - וחלק מהמדינות הן כאלה".

ב-CNBC צוין כי משקיעים אדוקים של ביטקוין מצביעים כבר שנים על סכנות האינפלציה וחדלות הפירעון הממשלתית, כסיבות להחזיק במטבע. ערך המטבע עלה בחדות מאז מגפת הקורונה, בעקבותיה התרחש גידול מסיבי בהוצאות של מדינות ברחבי העולם ועלייה של האינפלציה. מנגד, צוין גם כי לאורך השנים האחרונות, נרשמו תקופות בהן נראה כי הביטקוין נסחר בצעדים מתואמים עם מדד הנאסד"ק - מה שיכול להעיד על כך שמדובר בנכס שדווקא כן מאופיין בסיכון.

בשנים האחרונות, בלקרוק הפך לשחקן משמעותי בשוק הקריפטו. קרן הסל של בית ההשקעות, iShares Bitcoin Trust, גרפה מעל 18 מיליארד דולר מאז השקתה בינואר - מה שהופך אותה לקרן הביטקוין הנסחרת הגדולה ביותר בשוק. בנוסף, החברה הגישה בקשה להקמת קרן סל העוקבת אחר מטבע האת'ריום, השני בגודלו בשוק הקריפטו.

כפי שפורסם ב-CNBC, עד לפני כמה שנים, פינק היה "סקפטי גאה", כלשונו, בכל הנוגע לביטקוין; אך לדבריו, לאחר שלמד את הנושא, הגיע למסקנה כי הדעה בה החזיק במשך חמש שנים הייתה שגויה. ב-2017, הוא יצא בחריפות נגד המטבע הקריפטוגרפי, כאשר הצהיר כי "ביטקוין פשוט מראה כמה ביקוש להלבנת כספים יש בעולם. זה כל מה שהוא".

מה משקיעי העל חושבים על מטבע הביטקוין

הדעות על מטבע הביטקוין חלוקות בקרב משקיעי העל. בעוד שמיליארדרים כמו פיטר ת'יל ומארק קיובן רואים בו ערך רב, ובדומה להתבטאות האחרונה של פינק, משווים אותו לזהב, ישנם כאלו שמחזיקים בעמדה נחרצת נגדו.

לפני כשנתיים, וורן באפט ציין כי לא היה קונה את כל הביטקוין בעולם תמורת 25 דולר, ובהזדמנות אחרת, אף כינה אותו "רעל עכברים בריבוע". בשנה שעברה, מנכ"ל ג'יי. פי. מורגן, ג'יימי דיימון, העומד בראשו של בנק ההשקעות הגדול בעולם, הצהיר כי "השימושים האמיתיים היחידים במטבעות קריפטוגרפיים הם לפושעים, לסוחרי סמים, להלבנות כספים ולהעלמות מס. אם אני הייתי הממשלה, היית סוגר את זה". הוא אמר את הדברים הללו על אף שג'יי. פי. מורגן מושקע מאוד בבלוקצ'יין, הטכנולוגיה שמאפשרת את פעילותה של תעשיית הענק הזו.