הוא למד לתכנת בגיל 7. היום הוא עומד בראש יוניקורן סייבר

הסטארט-אפ הראשון שבו עבד פיטר אותו, היזמות הראשונה שלו כשלה, אבל הניסיון השלישי צלח כשהחברה שהקים בשותפות נמכרה לצ'ק פוינט • היום הוא מנכ"ל חברת הסייבר פיירבלוקס, וכבר מדבר על הנפקה • שיחה עם מיכאל שאולוב

מיכאל שאולוב, מייסד–שותף ומנכ''ל פיירבלוקס / צילום: באדיבות פיירבלוקס
מיכאל שאולוב, מייסד–שותף ומנכ''ל פיירבלוקס / צילום: באדיבות פיירבלוקס

אישי: נשוי + 2, גר בניו ג'רזי
מקצועי: מייסד שותף ומנכ"ל פיירבלוקס

ילדות ומשפחה: נולדתי בברית המועצות. הוריי התגרשו כשהייתי צעיר מאוד, ובגיל 6 עליתי לישראל עם אמא, סבא וסבתא. הגענו לחיפה ב-1989, ממש רגע לפני גל ההגירה הגדול, כך שבכיתה א' היה איתי רק עוד ילד עולה אחד. אבל נחשבנו אקזוטיים, לא היו לי חוויות קשות של התאקלמות.

פורטפוליו | בגיל 30 הוא פתח רשת דוכני פלאפל, היום הוא הפנים של אחד הגופים המשפיעים במשק
פורטפוליו | הוא הקים מיזם כשעבד כמאבטח בארה"ב, ואז היה שוד ששינה את חייו
פורטפוליו | הם נפגשו בטכניון והחליטו להקים חברה. היום היא שווה מיליארדים

מתכנת: אבי החורג היה מהנדס תוכנה ולימד אותי לתכנת בגיל 7. בכיתה ז' כבר הקמתי את האתר הלא רשמי של להקת היי פייב. גם בצבא הייתי מתכנת ב־8200, שירתי ארבע שנים והובלתי קבוצת מתכנתים באחד הפרויקטים החשובים בצה"ל. בהמשך למדתי לתואר ראשון (BSc) בפיזיקה ובמדעי המחשב באוניברסיטת בן גוריון בנגב.

תקופת האבטלה: תוך כדי הלימודים התחלתי לעבוד בסטארט-אפ קטן, שפיתח וידאו סטרימינג על גבי פלטפורמה מבוזרת (כך שהווידאו לא מאוחסן רק בשרת אחד, מה שמשפר ביצועים - ד"א). הרעיון הזה הקדים את זמנו ולא עניין אף אחד ב-2006. הסטארט-אפ נכנס לסחרור במשבר הכלכלי הגדול ב-2008, והם פיטרו את כל הסטודנטים. מצאתי את עצמי מובטל בבאר שבע, בתקופה שהיה לא קל למצוא בה עבודה.

היזמות שכשלה: בסופו של דבר מצאתי עבודה בחטיבה הביטחונית של חברת המחשוב נייס. נסעתי פעמיים בשבוע מבאר שבע לרעננה, עד שב-2011 הצטרפתי לסטארט-אפ בשם בלורידג', שפיתח ושיווק אחסון מבוזר. אבל למרבה הצער ממש באותה התקופה אמזון נכנסה לתחום והמחירים צנחו. גם הסטארט־אפ הזה, שקיבל 600 אלף דולר מפרויקט החממות, נכשל. שרפנו כ-100 אלף דולר והחזרנו חצי מיליון דולר למדינה.

האקזיט: ב-2012 הייתי ממקימי לקון (Lacoon Mobile Security), חברת סייבר שהתמקדה באבטחת מכשירים ניידים. שנתיים לאחר מכן עשיתי רילוקיישן לסן פרנסיסקו עם משפחתי כדי לפתוח את המכירות והשיווק של לקון בארה"ב, אלא שאחרי שנה היא נמכרה לצ'ק פוינט בכ-100 מיליון דולר, ועברתי לעבוד שם. התחלתי שם כאחראי על תחום אבטחת המובייל, אבל בהמשך קיבלתי גם את אבטחת הענן. נשארתי שלוש שנים ואני יכול רק להגיד שזה בית הספר הכי טוב שיש בסייבר הישראלי.

פיירבלוקס: ב-2017, במסגרת חקירה שערכנו בצ'ק פוינט על מתקפה צפון קוריאנית נגד בורסות קריפטו בדרום קוריאה, הבנו את הפוטנציאל במוצר שייתן הגנה במתקפות על נכסי קריפטו של המערכת הפיננסית, החתומה על 40%-50% מהכנסות חברות הסייבר. שנה לאחר מכן הקמנו את החברה, כשכבר היו לנו ביד כבר לפחות עשרה מכתבי כוונות מגופים פיננסיים גדולים לרכישת המוצר שלנו.

הקריסה והתקומה: אלא שאז בדיוק קרס שוק הקריפטו, הביטקוין איבד 80% מערכו ושישה מבין הלקוחות שהבטיחו לקנות את המוצר פשטו רגל. זו הייתה תקופה מורכבת מבחינה אישית ועסקית, אבל המשקיעים עודדו אותנו להמשיך. בנינו את המוצר נכון, עשינו עוד סיבוב גיוס, החזקנו מעמד והצלחנו להגיע ל־2020 עם מסה של לקוחות וכסף בקופה.

בליגה של הגדולים: פיירבלוקס היא יוניקורן שגייס יותר ממיליארד דולר בחמישה סבבים. בחברה מועסקים כיום כ־650 עובדים, 300 מהם בישראל. המכירות השנתיות גבוהות מ-150 מיליון דולר, שמגיעות מכ־1,800 לקוחות בכ-70 מדינות. הנתיב להנפקה בוול סטריט בחמש השנים הקרובות נראה יותר מסביר.

ההייטק הישראלי: המצב בהייטק הישראלי הפך בעייתי כבר במהפכה המשפטית, והמורכבות גדלה אחרי 7 באוקטובר. האתגר הגדול היה לנהל את העובדים בחו"ל. יש לנו בין השאר עובדים לבנונים ופלסטינים. עם זאת, כשאתה מקבל באיחוד האמירויות תמיכה טלפונית מהעובדים הישראלים שלנו שחיים שם, זה מאזן את כל מה שתקרא בטיקטוק.

סייברסטארטס: פיירבלוקס היא חברת פורטפוליו של קרן סייברסטארטס (שנטען כלפיה כי היא נותנת אחזקות למנהלי אבטחת מידע בארגונים בתמורה לחיזוק הקשר עם חברות הפורטפוליו שלה - ד"א). הפרקטיקה המדוברת היא עתיקה כמו התעשייה עצמה, וקיימת לפחות 30-20 שנה. אבל לא השתמשנו אפילו בקישור אחד כזה - והצלחנו.

מבט לעתיד: בעוד עשר שנים אולי יהיה מנכ"ל אחר לפיירבלוקס, אם החברה תצטרך מישהו שיודע לנהל מכירות של יותר ממיליארד דולר בשנה. כשזה יקרה אעבור לפעילות פילנתרופית-אופרטיבית, פיירבלוקס יהיה כנראה הסטארט-אפ האחרון שלי.