השבוע האחרון של דונלד טראמפ הביא לגל פייקים ברשתות

טראמפ כיכב הרבה בחדשות בשבוע שעבר. וגם בפייקים ברשתות • המשרוקית של גלובס

מתוך פוסט באינסטגרם, 14.7.24
מתוך פוסט באינסטגרם, 14.7.24


אין ספק שהשבוע החולף היה עמוס למדי בשביל נשיא ארה"ב לשעבר והפייבוריט לחזור לבית הלבן בבחירות הנוכחיות, דונלד טראמפ. החל מההתנקשות בו - שאומנם נכשלה אבל שינתה לחלוטין את המרוץ וגם סיפקה כמה תמונות אייקוניות - דרך הקבלה הרשמית של המועמדות לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית ובחירת ג'יי די ואנס למועמד לסגן הנשיא. ולמרות שיש מספיק דרמה במציאות, יצרני הפייקים תמיד שמחים להוסיף עליה עוד קצת. הנה כמה טעימות.

אין חור בז'קט

אנחנו יודעים שהעובדה שהכדור פגע בטראמפ רק באוזנו באופן שטחי, ולא באופן חמור יותר, היא מזל גדול, או נס אם תעדיפו. אבל כמה ניסים כאלו קרו? "טראמפ חי בדרך נס", דיווח פוסט בספרדית באינסטגרם. "תראו איך אחד הקליעים עבר דרך החליפה שלו, ובמזל לא פוגע בו". לכך נוספה תמונה בה חור הכדור הוקף בעיגול. נראה שהיו הרבה "כמעטים" בהתנקשות הזו.

אבל כפי שהסבירו בודקי העובדות של USA Today , היה לטראמפ הרבה מזל, אבל לא צריך להגזים. הם עברו על צילומי הווידאו מההתנקשות, ולא מצאו איזשהו סימן לכך שאחד הקליעים פגע בז'קט של טראמפ. גם תיאור הדברים מפי טראמפ עצמו לא מכיל ראיות לכך שהייתה פגיעה בחליפה, אלא רק באוזן. אז מה החור שנראה בתמונה? ובכן, ממבט מקרוב עולה שה"חור", שכלל לא בטוח שהוא חור כמו שהוא צל, הוא בכלל בחליפה של סוכנת השירות החשאי שקפצה להגן על הנשיא.

התמונה לא מהיום

מנגד, היו גם מי שניסו להקטין מחומרת האירוע, ואפילו לטעון שהוא מבוים. "התמונה הזו של טראמפ צולמה היום", כתבה משתמשת ברשת איקס ביום קבלת המועמדות הרשמית מוועידת המפלגה הרפובליקנית לצד תמונה של טראמפ עם אוזן תקינה לחלוטין. "אין פשוט שום דבר לא תקין באוזן שלו, והיא לא ניזוקה בכלל, מכדור! כל דבר שנוגע לטראמפ הוא מזימה או הונאה". איך מסבירים את הפלא?

בודקי העובדות של האתר גרמני Duetche Welle בדקו ומצאו שהתמונה של טראמפ, בה הוא נראה עם ג'יי די ואנס, אכן דומה למה שקרה בוועידה הרפובליקנית, אבל בפועל מדובר בתמונה ישנה יותר. כמה ישנה יותר? מספטמבר 2022, כשארה"ב הייתה במערכת בחירות האמצע שלה. לוועידה בשבוע שעבר טראמפ כבר הגיע עם תחבושת על אוזנו.

הקול היהודי

ונסיים עם ואנס, הסגן המיועד. "היהודים ניצחו שוב", נכתב בפוסט באיקס, ולא כי ואנס יהודי. "זו הייתה ההופעה בחגיגת הוועידה הרפובליקנית אחרי שג'יי די ואנס הוכרז כבחירה לסגנות". זאת לצד תמונה של ואנס עם יהודי חרדי. לא רק שההאשמה אנטישמית, היא גם לא נכונה: כפי שהסבירו בודקי העובדות האירים של Logically Facts , מדובר באירוע של הארגון היהודי "אגודת צדק", שהתקיים בפברואר ושוואנס פשוט הגיע להתארח בו. 

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לקריאה נוספת:

לא, התמונה הזו לא מראה איך הז'קט של טראמפ חורר מקליע - USA Today
פוסט מטעה על האוזן של טראמפ - Deutsche Welle
לא, הסרטון לא מראה זמר יהודי מופיע בוועידת המפלגה הרפובליקנית לכבוד ג'יי די ואנס - Logically Facts