"מבצע חד פעמי": האם הנפילה של מניית קראודסטרייק היא הזדמנות השקעה?

שני אנליסטים חושבים שקראודסטרייק נסחרת במחיר מציאה, לאחר שעדכון האבטחה שלה הפך מיליוני מחשבים לבלתי שמישים • "הנפילה הגדולה של המניה נדמית לי כמו מחיר מבצע חד-פעמי באולם מכירות של פרארי"

ענקית הסייבר האמריקאית קראודסטרייק / צילום: Reuters, Rafael Henrique
ענקית הסייבר האמריקאית קראודסטרייק / צילום: Reuters, Rafael Henrique

חברת אבטחת המידע קראודסטרייק הפכה בסוף השבוע לאחראית לתקלת המחשוב העולמית הגדולה ביותר אי פעם, כאשר עדכון ששחררה השבית מיליוני מחשבים ברחבי העולם. 

WSJ | האיש שהפך למיליארדר מבועות פיננסיות בוול סטריט מזהיר: "ההתפוצצות בדרך"  
WSJ | תיקון התוכנה שזעזע את העולם 

האירוע הזה "תפס את קראודסטרייק  בזמן הכי גרוע שיכול להיות", לפי אנליסט בחברת מיזוהו ג'ורדן קליין, וזאת כי החברה תדווח את תוצאותיה הרבעוניות בסוף החודש. חברות תוכנה נוטות לסגור עסקאות בסוף הרבעון, וזה אומר הרבה לחץ אצל החברה לקראת התוצאות של יולי - ובמיוחד לאחר שמניית החברה זינקה בכ-90% ב-12 החודשים שקדמו לאירוע של יום שישי האחרון. בשישי המניה צנחה ב-11% למחיר של כ-305 דולר, והשווי שלה התכווץ ב-9 מיליארד דולר ל-74 מיליארד דולר.

עד כה הייתה קראודסטרייק פייבורייטית בסקטור מניות התוכנה הלא-אהודות. כאשר מתפרסמות התוצאות הכספיות, משקיעים רוצים לראות מעבר למספרים, "על החברה להציג הן תוצאות שעולות על הציפיות והן תחזית ורודה". ועדיין קליין חושב שכדאי לרכוש את המניה לאור הירידה הדרמתית. "זה מרגיש כמו מצב שניתן לנהל אותו בטווח הארוך, והנפילה הגדולה של המניה נדמית לי כמו מחיר מבצע חד-פעמי... באולם מכירות של פרארי", הוא כתב.

נקודת המפתח מבחינת קראודסטרייק היא שהתקלה נגרמה מעדכון תוכנה ולא מפגם בה. פגמים בתוכנת אבטחת סייבר פוגעים יותר במותג, אבל שאלה אחת שנותרה פתוחה היא האם הביטוח של קראודסטרייק מחסן אותה בפני הפסדים פיננסים של לקוחותיה.

ועדיין, כאמור, האירוע של יום שישי השיל כ-9 מיליארד דולר משווי השוק של החברה. האם זה מוצדק? קליין ציין שקראודסטרייק עומדת בפני סיכון "מוגבל" להפסיד נתח שוק מאחר "שלחברה מוצרי אבטחה עדיפים למשתמשי הקצה, אפילו יותר ממה שחושבים". גם לא הייתה כל כך הרבה פעילות במניות של החברות המתחרות ביום שישי: פאלו אלטו רשמה עלייה צנועה של 2% ופורטינט עלתה ב-0.6% בלבד.

אנליסט אחר בחברת מיזוהו, גרג מוסקוביץ', אמר שהלחץ סביב קראודסטרייק הוא "מובן" בהינתן ביצועי המניה השנה, אבל הוא עדיין מאמין בה. לפי מה שהוא יודע, החברה לא עומדת להיתבע, למרות שהוא חושב שהיא עשויה "להציע הנחות מסויימות כפיצוי ללקוחות מועדפים שהושפעו מאוד". בנוסף, מוסקוביץ' מסופק לגבי האפשרות שהאירוע "יגרום לנזק מתמשך לעסקי החברה או למוניטין שלה".

הנרטיב של ספק אחד עשוי להשתנות 

גם ג'ונתן הו מחברת וויליאם בלייר ממליץ לרכוש את המניה עכשיו לאחר שירדה. "למרות שאירוע כזה עלול למנוע מארגונים להעדיף ספק אבטחת סייבר יחיד, אנחנו עדיין חושבים שהדבר כדאי מבחינת סיכון-סיכוי", הוא כתב. הו מתייחס לתופעה בה בשוק הסייבר, חברות התוכנה מנסות לשכנע את הלקוחות לרכוש עוד ועוד מוצרים מספק יחיד על פני בחירת כמה ספקים שהתוכנות שלהם עלולות שלא לתקשר ביניהן, לפחות לא כמו מוצרים רבים מחברה אחת.

אבל האנליסט של Evercore ISI פטר לוין חושב שהריכוזיות הזו עלולה להשתנות. "לטובת הנרטיב של שילוב מערכות בין ספקים שונים. האירוע הזה מוכיח בבהירות שעל עולם הסייבר להיות מבוזר יותר והרעיון של להסתמך על ספק אחד או שניים עשוי להשתנות", הוא כתב.

ובינתיים בברקליס כתבו שאמנם יקח זמן עד שהפרשה של קראודסטרייק תימחק מתודעת המשקיעים, אבל החברה ממוצבת כעליונה בזכות הדומיננטיות שלה בשוק והמיצוב הקריטי של מוצריה. "אנחנו אומרים את זה כי ראינו דברים כאלה בעבר אצל חברות תוכנה ענקיות, כולל מיקרוסופט והענן של אמזון, אצלן בזכות הדומיננטיות שלהן בשוק, בסופו של דבר המוצרים שלהן נותרו חלק דומיננטי בארכיטקטורת ה-IT של לקוחותיה", כתב סאקט קליה, אנליסט בברקליס. "ואמנם, את הבעיה שנוצרה יקח זמן לתקן, ויקח זמן להתאושש ממנה".