הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בת"א; מדדי הנדל"ן בלטו בעליות

מדד ת"א 35 ירד ב-0.5% • השקל נסחר ביציבות מול המטבעות הזרים • ב-Leverage Shares מעריכים כי רוטציה בשוק המניות האמריקאי תיטיב עם מגזרי הפיננסיים והצריכה הפרטית • הראל: "שוק העבודה הישראלי חם, נראה לחצים לעליית שכר" • ומה יקרה בגזרת הריבית בקרוב?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:31

המסחר בת"א ננעל הערב במגמה מעורבת - מדד ת"א 35 ירד ב-0.5% ות"א 90 טיפס בכ-0.5%. מדד הבנקים ירד בכ-0.6%. לעומת זאת בלטו היום בעליות מדדי הנדל"ן - ת"א מניב ישראל ומניב ישראל חו"ל ומדד הנדל"ן עלו ביותר מ-1%, מדד הבנייה עלה ב-1.5% לאחר שאתמול זינק ב-3%. כמו כן בלט שוב מדד הקלינטק שעלה ב-1.7%. 

במדד ת"א 125 בלטו מניות מיטרוניקס, ישראל קנדה ואפריקה מגורים. מנגד ירדו המניות הדואליות אופקו הלת' , טאואר  וטבע 

בשוק החוב נרשמו היום ביקושים קלים - תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים ירדה ב-3 נקודות בסיס ל-4.74%, התשואה הממשלתית לשנתיים עמדה על 4.16%. באג"ח הקונצרניות, מדדי התל בונד 20,40 ו-60 עלו בכ-0.25%. 

מחזור המסחר עמד על 2.2 מיליארד שקל. 

15:57

המסחר בתל אביב עובר כעת למגמה מעורבת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 90 מטפס בכ-0.3%. מדד הבנקים יורד בכ-0.3%. לעומת זאת בולטים בעליות מדדי הנדל"ן - ת"א מניב ישראל ומניב ישראל חו"ל ומדד הנדל"ן עולים ביותר מ-1%. 

14:58

יום המסחר בתל אביב מתנהל לפי שעה בעליות שערים. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ות"א 90 מטפס בכ-0.9%.

טאואר יורדת בכ-3% לאחר שפרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון. המכירות ברבעון השני של 2024 הסתכמו ב-351 מיליון דולר, עליה של 24 מיליון דולר בהשוואה ל-327 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2024. הרווח הנקי ברבעון השני של 2024 הסתכם ב-53 מיליון דולר. הרווח הנקי רשם עליה של 8 מיליון דולר בהשוואה לרווח נקי בסך 45 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2024.

בשוק האג"ח המקומי, תשואות האג"ח הממשלתיות יורדות קלות. התשואה ל-10 שנים נסחרה סביב 4.73% והתשואה לשנתיים עומדת על 4.16%.

14:03

לאחר הסכסוך הגדול בין שני הגופים, פועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות של בנק הפועלים , הודיע על מכירת כל החזקותיו (22.2%) בחברת איביאי חיתום , החברה הבת של בית ההשקעות. הבנק ימכור את כל 6.9 מיליון המניות בהן הוא מחזיק תמורת 6.37 שקלים למניה, פרמיה של כ-2% בלבד על מחיר השוק. זהות הקונה לא צוינה בהודעה. 

12:35

התנודתיות בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ות"א 90 עולה בשיעור דומה. מדד ת"א טכנולוגיה ות"א דואליות בולטים לחיוב ומטפסים ב-0.7% ו-0.9% בהתאמה.

קבוצת שיכון ובינוי  מרכזת עניין לאחר שדיווחה כי בעל השליטה נתי סיידוף, הודיע לתמיר כהן, מנכ"ל ענקית הבנייה והתשתיות שהתפטר לאחרונה מתפקידו, על ביטול הסכם הלוואה לרכישת מניות שנחתם ביניהם לפני יותר מארבע שנים (אפריל 2020). באותה עת נחשב כהן לידי ימינו של סיידוף ולמי שרקם עבורו את רכישת השליטה בשיכון ובינוי מידי המיליארדרית שרי אריסון בשנת 2018, במחיר מציאה של 1.1 מיליארד שקל - שהיה נמוך ממחיר השוק באותה עת. 

11:14

מסחר תנודתי בת"א. לאחר שהמדדים המרכזיים עלו קלות לפני זמן קצר, נכון לשעה זו הבורסה המקומית נסחרת בירידות קלות. ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 90 נסחר בשיעור דומה.

לייבפרסון  ממשיכה במומנטום החיובי ומזנקת בשעה זו בכ-17%. בכך מניית החברה, העוסקת בפיתוח ומתן שרותי תוכנה לניהול צ'טים עם גולשים לאתרי אינטרנט עסקיים, סוגרת עלייה של כ-131% בחודש האחרון. 

10:26

המדדים המרכזיים בת"א נסחרים בשעה זו בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ות"א 90 משיל מערכו 0.2%.

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש קלות מול הדולר ונסחר סביב 3.63 שקלים. מול האירו, השקל נסחר ביציבות ועומד על 3.93 שקלים.

10:05

יום המסחר בתל אביב נפתח בירידות שערים קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 90 משיל מערכו 0.4%. בולט לשלילה מדד ת"א ביטוח שמשיל מערכו 0.9%.

בולטות לחיוב מניות קמטק , וואן טכנולוגיות , פריורטק , לפידות קפיטל  ונייס .

מנגד, אופקו הלת' , הראל השקעות , שפיר הנדסה  ואזורים  נסחרות בירידות שערים.

08:11

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (ג'), דיווחים על התקדמות במשא ומתן על שחרור החטופים והעליות בוול סטריט דחפו את הבורסה המקומית מעלה. מדד ת"א 35 עלה בכ-1.3% ות"א 90 קפץ בכ-2%. בלט לחיוב מדד הבנייה שזינק בכ-3%. 

לייבפרסון  זינקה בשיעור דו ספרתי, בהמשך לעלייה של יותר מ-30% בוול סטריט, על אף שלא היו חדשות לגבי החברה. מחזור המסחר במניה היה גדול כמעט פי ארבעה מהמחזור הממוצע בשנה האחרונה, מה שמרמז לעיתים על השקעות מוסדיים. המניה עלתה ב-100% בחודש האחרון. מספר אנליסטים העלו אמנם תחזיות, אבל הם עדיין צופים שהחברה תפסיד כסף השנה וגם בשנה הבאה.

לייבפרסון, המנוהלת על-ידי ג'ון סבינו (שהחליף את היזם שניהל אותה במשך שנים, רוברט לוקאסיו), היא חברה אמריקאית שנסחרת גם בבורסה בתל אביב ויש לה פעילות גם בישראל. לייבפרסון מספקת פתרונות SaaS לארגונים, לניהול הקשר שלהם עם לקוחות. בשיא, בתקופת מגפת הקורונה, שוויה של לייבפרסון עמד על 4.7 מיליארד דולר.
החברה תפרסם את דוחות הרבעון השני ב-31 ביולי ותחזית האנליסטים היא להכנסות של 77.4 מיליון דולר והפסד נקי של 19 סנט למניה, ירידה בשני הפרמטרים לעומת הרבעון המקביל. 

ברירת מחדל? הכירו את הקרנות שחתכו את דמי הניהול בפנסיה במאות אלפי שקלים 

יממה לאחר שהממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה והתשתיות אישר לחברת אנרג'יאן  החזקה למשך 30 שנה עבור מאגר "קטלן", הודיעה החברה כי קיבלה החלטת השקעה סופית לפיתוח המאגר. קטלן יפותח באופן מדורג, באמצעות חיבורו לאסדת כריש, ממנה מפיקה אנרג'יאן גז.

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה שלילית. הניקיי יורד ב-1.1%, ההנג סנג משיל מערכו 0.6%, בורסת שנגחאי יורדת ב-0.1% ומדד הקוספי יורד ב-0.4%.

בארה"ב, החוזים העתידיים יורדים הבוקר.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בירידות קלות. הנאסד"ק ירד ב-0.1%, ה-S&P 500 השיל מערכו 0.2% ומדד הדאו ג'ונס ירד בשיעור דומה. 

במסגרת עונת הדוחות, אלפאבית , חברת האם של גוגל, היא ענקית הטכנולוגיה הראשונה שדיווחה על תוצאותיה לרבעון השני של השנה בעונה הנוכחית, ולפי התוצאות שנחשפו אמש, המומנטום החיובי צפוי להמשיך גם ברבעון החדש. החברה דיווחה על הכנסות של 84.74 מיליארד דולר לרבעון השני, גבוה במעט מעל לצפי האנליסטים של 84.35 מיליארד דולר. 

שובו של "מסחר-טראמפ" הן חדשות טובות לשווקים? כלל לא בטוח 

הרווח למניה עלה ל- 1.89 דולר, גבוה מעל התחזית שצפתה רווח של 1.85 דולר למניה. לשם השוואה, בשנה שעברה עמדו ההכנסות לרבעון השני על 74.6 מיליארד דולר והרווח למניה על 1.44 דולר.

עם זאת, ההכנסות מפרסומות מיוטיוב פספסו את התחזיות המוקדמות כאשר הסתכמו בכ-8.66 מיליארד דולר לעומת התחזיות המוקדמות שעמדו על 8.93 מיליארד דולר. מניית החברה ירדה בכ-2% במסחר המאוחר.

אנבידיה בדרך למטה? המחקר שטוען - אלו 25 המניות שבסכנה 

טסלה , יצרנית המכוניות החשמליות, דיווחה כי הכנסות החברה הסתכמו בכ-25.5  מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על כ- 24.77 מיליארד דולר. בתקופה המקבילה אשתקד, הכנסות החברה עמדו על 24.93 דולרים. עם זאת, הרווח למניה עמד על 52 סנט לעומת הצפי המוקדם שעמד על רווח של 62 סנט למניה.

לצד זאת, טסלה דיווחה כי מכירות הרכב ירדו ב-7% ל-19.9 מיליארד דולר לעומת 21.27 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. בהמשך לכך, מניית טסלה צללה בכ-7% במסחר המאוחר אמש (ג').

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי נרשמו אמש (ג') ביקושים - תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים ירדה ב-3 נקודות בסיס ל-4.76% ותשואת האג"ח לשנתיים ל-4.17%. מדדי האג"ח הקונצרניים, תל בונד 20, 40 ו-60, עלו בשיעור קל של כ-0.2% כל אחד.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות עולות קלות הבוקר. התשואה ל-10 שנים נסחרת סביב 4.24% והתשואה לשנתיים עומדת על 4.45%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

במסחר במט"ח השקל נסחר ביציבות מול המטבעות הזרים הבוקר. שער הדולר-שקל עומד על 3.63 שקלים בשעה זו ושער האירו-שקל נסחר סביב 3.93 שקלים.

בשוק הפורקס העולמי, הבוקר הדולר נחלש קלות מול שאר מטבעות העולם. סיכוייו הגדלים של דונלד טראמפ להיבחר לנשיאות ארה"ב חיזקו לאחרונה את הדולר, כשאנליסטים צופים שהוא יגביל את היבוא לארה"ב ויקיים מדיניות של העדפת ייצור מקומי. בחירתה של קמלה האריס כמועמדת הדמוקרטית איזנה את הנהירה לדולר.

היין היפני מתחזק הבוקר (ד') לרמה של 154 ין לדולר. התחזקות הין נמשכת מספר ימים לאור הציפיות, או החשש, שהבנק המרכזי של יפן יתערב במסחר במטבע.

בשוק הסחורות, הנפט נסחר הבוקר בעליות קלות כאשר מחירה של חבית נע סביב 77.2 דולר לנפט אמריקאי ו-81.2 דולר לנפט מסוג ברנט.

4. מאקרו

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל, מציין בסקירתו השבועית ש"נתוני שוק העבודה בישראל לחודש יוני היו טובים מהציפיות, כאשר שיעור האבטלה ירד ל-3.2% ביוני (3.4% במאי), זאת לאחר כ-6 חודשים רצופים של עלייה. בגילאי העבודה העיקריים (25 עד 64) שיעור האבטלה ירד ל-2.8%, קרוב לרמה שנרשמה ערב המלחמה. גם הביקוש לעובדים נותר גבוה כאשר מספר המשרות הפנויות עמד על כ-140 אלף ביוני. יחד עם זאת, יש לציין שעיקר הגידול במשרות הפנויות השנה מרוכז במספר מצומצם של ענפים (בנייה, מסחר קמעונאי ואירוח), בענפים אלו, להערכתנו, גם נמשיך לראות לחצים לעליית שכר".

קליין צופה שגם השבוע הריביות בעולם ימשיכו לרדת ולא בפעם האחרונה. "אנו מצפים להפחתת ריבית נוספת של הבנק המרכזי בקנדה שתתקיים היום בשעה 16:45 שעון ישראל, לאור המשך הירידה באינפלציה ל-2.7% ביוני. גם בסין הבנק המרכזי הפחית שוב את הריבית השבוע בשל הנתונים החלשים. באירופה להערכתנו, לאור הקשיים של מספר כלכלות מרכזיות בגוש (ובמיוחד גרמניה), סיכויים גבוהים שנראה לפחות הפחתה אחת נוספת של רבע נקודת אחוז עוד השנה, אולי אף בהחלטה הבאה בספטמבר".

5. תחזית

אוקטאי קברק, אסטרטג מוצר בחברת ההשקעות Leverage Shares, מעריך כי רוטציה בשוק המניות האמריקאי תיטיב עם מגזרי הפיננסיים והצריכה הפרטית:

"הרוטציה תבשיל רק אם יחלו הורדות הריבית, השוק מתמחר ניצחון של טראמפ, ומלחמות הסחר עשויות לפגוע בכלכלה העולמית. בשוק המניות, אנחנו עדים לתהליך של מעבר הון ממניות טכנולוגיה מנופחות למניות קטנות (small-cap) וחברות שחותרות לרווחיות. חברות קטנות מושפעות יותר מעלויות האשראי, והאינפלציה המתמתנת מחזקת את הסבירות להפחתות ריבית, ואלה הן חדשות טובות לחברות קטנות שזקוקות לאשראי גבוה.

"עם זאת, הזינוק שראינו בשבוע שעבר במניות הללו הינו לפי שעה תולדה של מומנטום בשוק ולא שינוי מהותי בנתונים הפונדמנטליים של החברות הללו, ולאור החשש מהאטה בצמיחה הכלכלית, ייתכן כי נראה את המומנטום הזה דועך, מאחר שחברות קטנות מושפעות באופן חזק יותר מתנאי המקרו הכלכליים.

"אם אכן "הרוטציה" תתממש, הדבר עשוי להיטיב עם מגזרים כמו שירותים פיננסיים ומוצרי מותרות, מאחר שעלויות אשראי נמוכות יותר עשויות לעודד עסקים קטנים לקחת יותר הלוואות ולעודד צרכנים להוציא יותר על מוצרי מותרות.

"בגזרה הפוליטית, על רקע הטלטלה במפלגה הדמוקרטית והסבירות ההולכת וגוברת שג'ו ביידן יפרוש ויוחלף על ידי קמלה האריס, האפשרות כי טראמפ ינצח הולכת וגוברת, ובשוק רואים זאת בחיוב, על רקע כהונתו הראשונה, שהתאפיינה בדה-רגולציה, קיצוצי מיסים וגידול בהוצאה הפיסקאלית. מדיניות כזו עשויה להיטיב עם מגזרי הטכנולוגיה, שירותים פיננסיים, תעשייה ואנרגיה.

"ככלל, לבחירות בארה"ב עשויות להיות השלכות משמעותיות על הכלכלה העולמית, בייחוד על רקע החשש מהתגברות מלחמות הסחר בין המעצמות, דבר שעשוי לפגוע בצמיחה העולמית".