דברים שלא ידעתם על המשחקים האולימפיים

כמה מדינות ישתתפו, מה אחוז הנשים במשלחת הישראלית ואיזה נתון נרשם השנה לראשונה • וגם: למה לבו של מייסד האולימפיאדה נקבר בנפרד מגופו ומיהו "הפיני המעופף" • אנקדוטות מעניינות על התחרות שכולם מחכים לה

פריז 2024 / צילום: ap, Aurelien Morissard
פריז 2024 / צילום: ap, Aurelien Morissard

 
1 מייסד המשחקים האולימפיים המודרניים, הברון פייר דה קוברטן, הלך לעולמו ב-1937, כשהוא בן 74.הוא נקבר בלוזאן, מקום מושבו של הוועד האולימפי, אך ליבו נקבר לבקשתו בנפרד - באנדרטה שליד הריסות אולימפיה העתיקה.

2עד אולימפיאדת לונדון ב-1908 המרחק של ריצת מרתון השתנה מפעם לפעם. אלא שבאותה השנה הוא התקבע על 42.195 ק"מ, המרחק המוכר לנו היום. הסיבה היא שנכדיו של המלך הבריטי רצו לצפות בנקודת ההזנקה ממעונם בטירת ווינדזור.

3את אולימפיאדת מוסקבה (1980) החרימו ארה"ב ועוד כ-40 מדינות לאחר שברה"מ סירבה לסגת מאפגניסטן. בתגובה לכך ארבע שנים לאחר מכן ברה"מ וכמה מדינות מהגוש המזרחי החרימו את אולימפיאדת לוס אנג'לס.

4בתחילת הדרך ביקשו הוגי המשחקים האולימפיים לגבש סיסמה קליטה שתאחד את כל ענפי הספורט. בסוף התקבלו הצעותיו של פייר דה קוברטן: "לא הניצחון חשוב, אלא ההשתתפות" ו"מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר".

5 בשנת 1936 התקיימו המשחקים האולימפיים בברלין. בעקבות השפעתה של מלחמת העולם השנייה על מדינות רבות באירופה ובעולם, בשנים 1940 ו־1944 לא התקיימו משחקים. כמו כן, מאולימפיאדת לונדון של 1948 הורחקו גרמניה ויפן.

6באולימפיאדה הראשונה שהתקיימה ב-1896 באתונה נשים לא הורשו להשתתף. אישה יוונית בשם סטמטה רבטי החליטה למחות על כך ורצה מרתון מחוץ לאצטדיון.

7הרץ הפיני פאבו נורמי הוא שיאן המדליות האולימפיות באתלטיקה. הוא זכה ב־12 מדליות - תשע זהב ושלוש כסף - עד היום. על כן הודבק לו התואר "הפיני המעופף".

מקור: הוועד האולימפי, Olympic Games Paris 2024
 מקור: הוועד האולימפי, Olympic Games Paris 2024