תוכנית ענק ביקנעם: אושרו 3,300 יח"ד חדשות

הוותמ"ל הפקידה תוכנית להקמת רובע עירוני חדש ביקנעם, על שטח של כ-660 דונם • 682 יח"ד בשכונת הרקפות בבאר שבע שווקו בהצלחה, במכרז שפורסם במסגרת "מחיר מטרה" - ההצעות משקפות פחות מ־40 אלף שקל בממוצע על קרקע לכל יח"ד • מעל 600 התנגדויות נרשמו לתוכנית להקמת שכונת ענק בבנימינה • חדשות השבוע בנדל"ן

התוכנית להקמת הרובע העירוני החדש ביקנעם / הדמיה: ארי כהן ומיכאל וינד אדריכלות ובינוי ערים
התוכנית להקמת הרובע העירוני החדש ביקנעם / הדמיה: ארי כהן ומיכאל וינד אדריכלות ובינוי ערים

בנייה

תוכנית חדשה לבניית כ-3,300 יח"ד ביקנעם

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) החליטה להפקיד תוכנית להקמת רובע עירוני חדש ביקנעם. התוכנית היא על שטח כולל של כ-660 דונם, והיא ממוקמת בדרום מערב יקנעם עילית.

בלעדי | 750 מיליון שקל במוקד: המאבק שמעכב הקמת אלפי דירות בלב י-ם
עיריית ת"א החליטה: לא תאריך את תמ"א 38
היצע הדירות להשכרה בירידה, ועליית המחירים צוברת תאוצה

בעיר חיים כיום כ-25 אלף איש, והתוכנית החדשה צפויה להוסיף לה אלפי תושבים חדשים. לפי הודעת מינהל התכנון, התוכנית כוללת תמהיל של דירות במגוון גדלים, וכן 10,000 מ"ר לתעסוקה ומסחר.

התוכנית נערכה על־ידי משרד ארי כהן מיכאל וינד אדריכלות ובינוי ערים.

מחיר מטרה

הצעות נמוכות במיוחד: 682 יח"ד במחיר מטרה שווקו בהצלחה בבאר שבע

682 יחידות דיור בשכונת הרקפות בבאר שבע שווקו השבוע בהצלחה, במכרז שפורסם במסגרת מסלול "מחיר מטרה", המייעד חלק הדירות למכירה בהנחה, באמצעות סבסוד ממשלתי.

בהמשך למגמה בשוק, גם הפעם, ההצעות במכרז משקפות מחירים נמוכים למדי - פחות מ־40 אלף שקל בממוצע על קרקע לכל יח"ד. אחד המתחמים, בו זכתה חברת אטיאס יעקוב ובניו, לבניית 63 יחידות דיור, משקף מחיר ממוצע של כ־13,200 שקל על קרקע לכל יח"ד. החברות רבץ השקעות ומימושים ביבנה זכו יחד בשלושה מתוך ששת המתחמים במכרז, בהם ניתן יהיה לבנות 449 יחידות דיור. זוכות נוספות - חברת משה פרץ יזמות ונדל"ן וחברת אייל פרץ יזמות ונדל"ן.

סכום כלל ההצעות במכרז מסתכם בכ־17.1 מיליון שקל, אך הוצאות הפיתוח על הקרקעות גבוהות למדי: כ־157.6 מיליון שקל.

חרף העובדה שמדובר במכרז במסלול "מחיר מטרה", מרבית הדירות בו מיועדות למכירה בשוק החופשי - 477 מתוך כלל 682 יחידות הדיור המוצעות בו - עובדה שבאה לטובת היזמים, כמובן, על רקע ההצעות הנמוכות שהגישו.

המכרז פורסם לראשונה בסוף 2023, ומאז נדחה שש פעמים. בתווך, שונה בו "תמהיל" הדירות, כך שרובן מיועדות לשוק החופשי. כך, בעוד שבגרסתו הראשונה החלוקה הייתה שווה, ו־342 דירות יועדו לשיווק בהנחה במסגרת הגרלות תוכנית "דירה בהנחה", כעת רק 205 דירות מוגדרות ככאלו.

התוכנית נערכה על־ידי משרד ארי כהן אדריכלות ותכנון ערים.

ותמ"ל

673 מתנגדים לשכונת הענק בבנימינה: "פי 6.5 דירות ממה שתוכנן"

מחר (ה') יתקיים בוועדה הארצית למתחמים מועדפים (הוותמ"ל) דיון לשמיעת התנגדויות על־ידי חוקר, לתוכנית בנימינה צפון מערב (תמל/1109). לתוכנית הוגשו לא פחות מ-673 התנגדויות מצד תושבים, רשויות שונות ומועצת בנימינה-גבעת עדה.

התוכנית לחטיבת קרקע של 365 דונם, ביוזמת רשות מקרקעי ישראל, כוללת שינוי ייעוד קרקע חקלאית בשטח המועצה האזורית חוף הכרמל, לטובת הקמת שכונה חדשה.

על־פי הוראותיה, השכונה תכלול כ-1,480 יח"ד ו-400 דירות מיוחדות. שטחי תעסוקה בהיקף של כ-64 אלף מ"ר, מסחר של כ-10 אלף מ"ר, מוסדות ציבור, שטחים פתוחים ושימור נכסי מורשת.

כאמור, המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה, שבתחומה התוכנית, היא אחת המתנגדות. בהתנגדות, מציינת המועצה כי תוכנית הוותמ"ל צפופה, וכי היא סותרת את תוכנית המתאר המקודמת בימים אלה לכלל היישוב: "תוכנית תמ"ל 1109, עם סה"כ 1880 יח"ד, מציגה היקף דירות הגבוה פי כמעט 6.5 מהיקף יח"ד שתוכנן במסגרת תוכנית המתאר, שנמצאת לפתח הוועדה המחוזית חיפה בשלבי גיבוש המלצות החוקרת".

עוד טענו במועצת בנימינה, כי התוכנית מאיינת את הדיון הרחב והכולל על הפיתוח בכל אזור צפון-מערב היישוב. "תוכנית הוותמ"ל עוקפת את תוכנית המתאר ופוגעת בה קשות [...] יוזכר כי יש להעדיף תכנון כוללני על פני תכנון נקודתי [...] הליך התכנון נגוע גם באי־סבירות קיצונית, כאשר תוכנית מהותית מקדמת מענה לכשלים בסיסיים בתחומי התחבורה, צרכי ציבור, ניקוז, תשתיות בינוי ועוד", נכתב בהתנגדות.

תכנון

היתר בנייה למאות דירות חדשות באור יהודה של קבוצת יובלים

קבוצת יובלים, בבעלות איציק ברוך, הודיעה השבוע על קבלת היתר בנייה לשלב ב' של פרויקט קיימא - פרויקט התחדשות עירונית גדול שהיא מקימה באור יהודה, סמוך לצומת סביון.

במקומן של 114 יח"ד שנהרסו, מקימה החברה קומפלקס של שמונה מגדלים בגובה של 17 קומות, שיכללו בסך־הכול 656 יח"ד. בשלב א', נמכרו מרבית הדירות בפרויקט, ובשלב ב', נמכרו בשלבי פריסייל כ-40% מהדירות, בסכום כולל של למעלה מ-326 מיליון שקל. הקבלן המבצע הוא חברת תדהר בנייה, והתכנון על־ידי משרד האדריכלים יסקי מור סיוון.

פרויקט קיימא של קבוצת יובלים באור יהודה / הדמיה: 3Division
 פרויקט קיימא של קבוצת יובלים באור יהודה / הדמיה: 3Division

בצמוד לפרויקט, מתוכננת תחנה של הקו הסגול של הרכבת הקלה (שמתוכנן להיפתח ב-2027, אולם פתיחתו, ככל הנראה, תידחה), ולא רחוק ממנו נמצאת הקריה האקדמית אונו.

לדברי החברה, דירת 6 חדרים בקומה 15, בשטח של 136 מ"ר ועוד מרפסת, תימכר במחיר של 3.6 מיליון שקל ודירת 3 חדרים בקומה ה-16 בשטח של 84 מ"ר + 10 מ"ר מרפסת, תימכר במחיר של 2.71 מיליון שקל.

התחדשות עירונית

רמלה אישרה תוכנית חלופית לתמ"א 38: תאפשר בנייה של אלפי דירות

הוועדה המחוזית מרכז אישרה תוכנית שתחליף את תמ"א 38 בעיר רמלה - ותאפשר הקמת כ-3,700 יחידות דיור חדשות ברחבי העיר.

התוכנית קודמה על־ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית רמלה. על־פי הודעת הרשות, בשלב הראשון, התוכנית תאפשר הוצאת היתרים לחיזוק מבנים ותוספת דירות בהיקף של עד 1,300 דירות. אם לא יתממשו בהמשך תוכניות פינוי־בינוי, ניתן יהיה לחדש בהתאם להוראות שלה 3,700 דירות בעיר.

התוכנית חלה על מבנים קיימים המשמשים למגורים שנבנו לפני 1 בינואר 1985, ואינה חלה על מבנים המיועדים להריסה, מבנים לשימור, וכן מבנים צמודי קרקע.

התוכנית נערכה על־ידי משרד ארי כהן אדריכלות ותכנון ערים.