הבורסה בת"א | סיקור שוטף

המסחר בת"א ננעל בירידות; טאואר זינקה ב-6%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.4% • השקל נחלש מול המטבעות הזרים • הנאסד"ק צלל אמש בחדות לאור התוצאות המאכזבות של גוגל וטסלה • גם המסחר באסיה התנהל הבוקר בירידות שערים חדות • בבנק פיקטה צופים שהנתונים השבוע יראו התקררות באינפלציה בארה"ב

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:31

גם היום המסחר בתל אביב ננעל בירידות שערים - מדד ת"א 35 ירד ב-0.4% ומדד ת"א 90 ב-0.7%, הבנקים ירדו ב-0.5%. 

בין המניות בלטה מניית טאואר שפרסמה אתמול את הדוחות הכספיים שלה ועלתה היום ב-6.5%. ירדו המניות הדואליות קמטק  ובעלת המניות הגדולה בה פריורטק , כמו כן מניית נובה 

מחזור המסחר היה גבוה יחסית - 3 מיליארד שקל. 

את השבוע החולף סיכמה הבורסה המקומית בעליות שערים, שעמדו על כ-0.5%-1% בת"א 35 ובת"א 90. בלט מדד רשתות שיווק שטיפס בכ-2.5% בהובלת מניות טרמינל איקס והמשביר 365 שהתחזקו בכ-6% כל אחת. מדד הבניה התחזק בכ-2%, עם עליות של כ-7% במניית אאורה וזינוק של כ-9% במניית רותם שני. 

בצד השלילי, מדד נפט וגז איבד כ-1%, עם ירידות של כ-3.5% במניית קבוצת דלק ושל כ-2% ביחידות ההשתתפות של ניו-מד אנרג'י.

עוד בלטה השבוע מניית מיטרוניקס שקפצה בכ-14% ואל-על שהוסיפה לערכה כ-8%, ומנגד מניות הכשרת הישוב, פריורטק וקמטק נחלשו בכ-7%-6%.

16:43

המדדים המרכזיים בבורסה המקומית נסחרים בירידות - מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% אך מדד ת"א 90 ב-0.9%, הבנקים יורדים ב-0.4%. ענפי הנדל"ן בולטים לאחר כמה ימים טובים בירידות - מדדי מניב ישראל, מניב חו"ל ונדל"ן יורדים בכ-0.9% כל אחד. 

14:58

מניית צילו-בלו , לשעבר קבוצת חנן מור, צוללת בכ-20% לאחר שדווח אמש כי חברת י.ח דמרי, שבשליטת יגאל דמרי, תרכוש את הקרקע של קבוצת חנן מור במתחם "שדה דב" בצפון תל אביב. עבור הקרקע תשלם דמרי סכום של 1.1 מיליארד שקל, כאשר השלמת העסקה כפופה לאישור בית המשפט, שכן צילו בלו המנוהלת על ידי דודו זבידה, נמצאת עדיין בפיקוח רשמי של ביהמ"ש.

הקרקע ב"שדה דב" שאותה רכש היזם חנן מור בקיץ 2021, נרכשה במחיר גבוה משמעותית מזה שנמכרה כיום - 1.5 מיליארד שקל. מדובר בקרקע להקמת 458 יחידות דיור, מלון קטן וגם שטחי מסחר צמודים. מדובר בקרקע בשטח של 7.5 אלף מ"ר שמוכרת גם כמגרש מספר 107 בפרויקט.

14:26

המדדים המרכזיים בבורסה המקומית נסחרים בירידות קלות.

בשוק החוב המקומי, תשואות האג"ח הממשלתיות יורדות בשעה זו. התשואה ל-10 שנים עומדת על 4.71% והתשואה לשנתיים נסחרת סביב 4.10%.

קבוצת נקסטקום , העוסקת בתכנון, הקמה ותחזוקה של תשתיות ופתרונות בתחומי התקשורת והאנרגיה המתחדשת, דיווחה היום כי החברה הבת, נקסטקום אנרג'י, חתמה על הסכם EPC לתכנון, רכש והקמה של שני פרויקטים של חוות סולאריות משולבות אגירה באתר בישראל, בתמורה כוללת של כ-23 מיליון שקל. 

12:50

הירידות בתל אביב ממשיכות להתמתן: מדד ת"א 35 משיל מערכו 0.4% ות"א 90 יורד בשיעור דומה. בקרב המדדים הענפיים, ת"א נדל"ן יורד בכ-1% ות"א בנקים 5 משיל מערכו כ-0.9%.

דוראל אנרגיה  נסחרות בעליות שערים לאחר שהודיעה הבוקר על שיפור נוסף בתנאי ההסכמים למכירת חשמל ותעודות ירוקות של פרויקט אינדיאנה מרכז 2 בארה"ב. העדכון כולל העלאת תעריפים ושיפור בתנאים המסחריים ביחס לחלק מהספק הפרויקט, אשר להערכת החברה צפויים להוביל לגידול שנתי של לפחות 3 מיליון דולר בהכנסות הפרויקט. 

11:23

רונן מנחם כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מתייחס הבוקר למגמה בשוק המט"ח המקומי:

"השקל ממשיך להתנהג בתנודתיות, להגיב לאירועים הביטחוניים והמדיניים, אך ללא כיוון של ממש. לראיה, בשבוע האחרון פוחת השקל ב-0.6% כנגד הדולר, אך בחודש האחרון דווקא התחזק ב-1.5% מולו. את הפיחות היום ניתן לייחס לאירועים כגון פיגוע הירי בשומרון, או הדיווחים על צילומי הכטב"מ של חיזבאללה.

"עם זאת, במידה לא פחותה ואולי אף גדולה יותר, מדובר בתגובה להמשך הירידות בשוקי המניות של ארה"ב, ובמיוחד במדד נסדא"ק, שאף התחזקו אתמול. השקל נוטה להיחלש בתקופות כאלו בשל הצורך של גופים מוסדיים להמיר שקלים בדולרים אם וככל שהחשיפה שהם אמורים לשמר בחו"ל נשחקת. מכל מקום, התכונה והדריכות הרבה סביב עסקת השבת חטופים קרובה ימשיכו להשפיע על תנודתיות השקל בטווח הקצר. המגמה בטווח הארוך יותר תהיה תלויה במידה רבה בשאלה האם הירידות בשוק האמריקאי תימשכנה".

10:34

הירידות בת"א מתמתנות: מדד ת"א 35 משיל מערכו 0.7% ות"א 90 יורד ב-0.8%. בקרב מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-1.2%.

מניית מגדל ביטוח  יורדת ב-2% הבוקר, לאחר שהמשקיעים למדו בכאב שמשך חיי הציבור מתארך, ולכן הביטוח יידרש לשלם פנסיות לתקופה ארוכה יותר. רשות שוק ההון עדכנה רשמית (רביעי) את נתוני ברירת המחדל בעניין מערך ההנחות הדמוגרפי. הבוקר (ה') מגדל מעדכנת כי יישום הוראות החוזר יקטין את הרווח הנקי הכולל שלה בין 250 ל-350 מיליון שקל ברבעון השני. התוצאות הכספיות של מגדל צפויות לדיווח בחודש הבא.

ההשפעה של יישום הוראות החוזר של רשות שוק ההון היא גם על יחס כושר הפירעון הכלכלי של מגדל. עדכון ההנחות ישחק את כושר הפירעון בטווח שנע בין 3% עד 7% לאחר יישום הוראות הפריסה בתקופת המעבר. למרות זאת, ציינו במגדל כי לא ניתן להעריך את התוצאות הכספיות לסיכום המחצית הראשונה של השנה, משום שהן כוללות גם את השלכות הפעילות העסקית השוטפת, לרבות השקעות החברה, שינויים בנתוני השוק ועוד.

10:04

יום המסחר בתל אביב נפתח בירידות שערים. מדד ת"א 35 משיל מערכו 0.8% ות"א 90 יורד ב-0.9%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-1.4%.

בניגוד למגמה, מניית טאואר  מזנקת במעל ל-7% לאחר שפרסמה אמש פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון. המכירות ברבעון השני של 2024 הסתכמו ב-351 מיליון דולר, עליה של 24 מיליון דולר בהשוואה ל-327 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2024. הרווח הנקי ברבעון השני של 2024 הסתכם ב-53 מיליון דולר. הרווח הנקי רשם עליה של 8 מיליון דולר בהשוואה לרווח נקי בסך 45 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2024.

בולטות לשלילה מניות קמטק , מגדל ביטוח , אלוני חץ  ופריורטק .

09:38

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש בחדות הבוקר מול המטבעות הזרים בין היתר על רקע הירידות החדות שנרשמו אמש בוול סטריט. הדולר מתחזק בכ-1% מול המטבע המקומי ונסחר סביב 3.66 שקלים, רמה שלא נראתה מזה שבועיים. גם האירו מתחזק בשיעור דומה מול השקל ונסחר סביב 3.96 שקלים.

08:47

1. שוק המניות

יום המסחר האחרון לשבוע בבורסה המקומית צפוי להיפתח במגמה מעורבת על רקע ירידות השערים החדות בוול סטריט אמש, כשמדד הנאסד"ק חתם את היום הגרוע ביותר מאז אוקטובר 2022. אמש (ד') המסחר בת"א ננעל הערב במגמה מעורבת - מדד ת"א 35 ירד ב-0.5% ות"א 90 טיפס בכ-0.5%. מדד הבנקים ירד בכ-0.6%. לעומת זאת בלטו היום בעליות מדדי הנדל"ן - ת"א מניב ישראל ומניב ישראל חו"ל ומדד הנדל"ן עלו ביותר מ-1%, מדד הבנייה עלה ב-1.5% לאחר שביום ג' זינק ב-3%. כמו כן בלט שוב מדד הקלינטק שעלה ב-1.7%.

לאחר הסכסוך הגדול בין שני הגופים שהחל ב-2022, הודיעה פועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות של בנק הפועלים , על מכירת כל החזקותיה בחברת איביאי חיתום , חברה בת של בית ההשקעות בשם זה (33.1%). הבנק ימכור את כל 6.9 מיליון המניות בהן הוא מחזיק תמורת 6.37 שקל למניה, פרמיה של כ-2% בלבד על מחיר השוק. זהות הרוכש לא נמסרה.

עם זאת, לבית ההשקעות אי.בי.אי יש זכות הצעה ראשונה, כך שיוכל בתוך 30 יום לרכוש את כמות המניות המרבית, שלא תדרוש ממנו לבצע הצעת רכש מיוחדת (כ-11.77%). מניית אי.בי.אי חיתום זינקה כ-3.7% במסחר.

מספר חודשים לאחר שהציעה - הצליחה חברת י.ח דמרי  שבשליטת יגאל דמרי לרכוש את הקרקע של קבוצת חנן מור (שכיום נקראת: צילו בלו) במתחם " שדה דב " בצפון תל אביב. עבור הקרקע תשלם דמרי סכום של 1.1 מיליארד שקל, כאשר השלמת העסקה כפופה לאישור בית המשפט, שכן צילו בלו המנוהלת על ידי דודו זבידה, נמצאת עדיין בפיקוח רשמי של ביהמ"ש. 

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים בירידות שערים חדות בהמשך למגמה האדומה שנרשמה אמש בוול סטריט: הניקיי צולל בכ-3%, ההנג סנג מאבד מערכו 1.4%, בורסת שנגחאי יורדת ב-0.4% והקוספי יורד ב-1.5%.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים בעליות קלות.

כאמור, אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בירידות שערים חדות לאחר פרסום הדוחות המאכזבים של גוגל וטסלה ביום שלישי, ושלחו את מדד נאסד"ק לירידה של 3.6%, היום הגרוע ביותר מאז אוקטובר 2022. גם מדד ה-S&P 500 רשם ירידה של 2.3%, שני המדדים חתמו את היום הגרוע ביותר מאז 2022. דאו ג'ונס ירד ב-1.2%. 

על רקע ירידות השערים, ענקיות הטכנולוגיה גוגל וטסלה פרסמו דוחות שאכזבו את המשקיעים: גוגל  צללה אמש בכ-5% וסגרה את היום הכי גרוע מאז סוף ינואר השנה, אז נפלה ב-7.5%, למרות שעקפה את הציפיות המשקיעים התאכזבו ממההכנסות של יו טיוב. טסלה  נפלה בכ-12% ביומה הגרוע ביותר מאז 25 לינואר.

הענקיות פתחו את עונת הדוחות ברגל שמאל. מה זה אומר על ההמשך? 

הירידות אצל השתיים הובילו לירידות חדות גם אצל ענקיות הטכנולוגיה הנוספות ובעיקר אנבידיה  שצללה בכ-7% ומטא  שירדה בכ-6%, גם מיקרוסופט השילה מערכה כ-3.6%. תעודת הסל SOXX על מניות השבבים השילה 5.2%

מדד המניות הקטנות ראסל 2000 ירד ב-1.5% בלבד, אך מתחילת החודש הוסיף כ-8%, דאו ג'ונס עלה ב-2% באותה תקופה בעוד S&P 500 השיל 0.4% ונאסד"ק 2%.

בבלומברג מציינים הבוקר כי הסיבה המרכזית לירידות החדות שנרשמו אמש היא "התקררות קדחת הבינה המלאכותית", כאשר בקרב אנליסטים ברחבי העולם עולה השאלה הבוקר מתי ענקיות הטכנולוגיה, שמשקיעות סכומי עתק בפיתוח הבינה המלאכותית, יניבו תשואה מהתחום? 

גם בבלקרוק מסבירים כי מגזר הטכנולוגיה עלול לסבול במקרה שהמשקיעים יחששו שצמיחה בהכנסות לא תצדיק הוצאות הון גדולות על בינה מלאכותית, לצד דיווחים על מהלכים אפשריים של ארה"ב להגביל עוד יותר את הגישה של מדינות זרות לשבבים. שינויים במדיניות סחר או רגולציה לאחר הבחירות בנובמבר, שיגבילו את פיתוח הבינה המלאכותית, עלולים גם הם להכביד על מניות הטכנולוגיה.

ברויטרס מסבירים הבוקר כי צניחה במניות כבדות המשקל שהניעו את השווקים בעליות השנה, מדגישה את הפגיעות של וול סטריט לכל חולשה במסחר של ענקיות הטכנולוגיה וכי קיים חשש בקרב המשקיעים לגבי התוצאות הקרובות של חברות הטכנולוגיה הגדולות האחרות. עוד הודגש כי בקרב המשקיעים עולה החשש מהתפוצצות בועת דוט.קום נוספת בקרב "שבע המופלאות" שהיו אחראיות לשליש מהעלייה של 14% במדד ה-S&P 500 מתחילת השנה.

בדרך לוול סטריט: החברה הישראלית שנלחמת בפייק ניוז וסייעה לאילון מאסק 

למרות שכל מניות השבבים ירדו אמש, טאואר סמיקונ'  עלתה בכ-4%. החברה פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון. המכירות ברבעון השני של 2024 הסתכמו ב-351 מיליון דולר, עליה של 24 מיליון דולר בהשוואה ל-327 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2024. הרווח הנקי ברבעון השני של 2024 הסתכם ב-53 מיליון דולר. הרווח הנקי רשם עליה של 8 מיליון דולר בהשוואה לרווח נקי בסך 45 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2024.

גם צ'ק פוינט  הישראלית קפצה אמש בכ-6% ונסחרה בשיא כל הזמנים סביב 180 דולר, זאת לאחר שהחברה הודיעה אמש על מינוי המנכ"ל החדש נדב צפריר. בכך צ'ק פוינט עקפה את הרף של 20 מיליארד דולר בשווי השוק שלה והפכה שוב לחברה הישראלית הגדולה ביותר במונחי שווי שוק. 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, תשואות האיגרות הממשלתיות במגמה ירידה: תשואת האג"ח ל-10 שנים ירדה לרמה של 4.7% אמש, והאיגרת לשנתיים עמדה על 4.15%.

בארה"ב תשואות הממשלתיות נסחרות גם כן בירידה הבוקר (ה'). התשואה ל-10 שנים ברמה של 4.26%, התשואה באג"ח לשנתיים יורדת ל-4.4%.

בבנק אוף אמריקה מסמנים, נוכח הציפיות שגברו בשוק להורדת ריבית מצד הפד, לבחירתו האפשרית של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב ול"נחיתה רכה" של הכלכלה האמריקאית, שלושה אפיקי השקעה: בשוק האג"ח בבנק אוף אמריקה סבורים כי השקעה באפיק עשויה לסייע בגידור תנודתיות לא צפויה במחצית השנייה של השנה, בין אם בשל הפתעות ברמות האינפלציה או בשל נחיתה קשה יותר שתציג הכלכלה האמריקאית - ביחס לציפיות הנוכחיות.

בשוק המניות בבנק אוף אמריקה מזכירים ענפים שסבלו מירידות ערך, בהם חברות המשקיעות בנדל"ן וחברות ביוטכנולוגיה, כבעלי פוטנציאל.

לפי נתוני הבנק, לאפיקי האג"ח בסיכון גבוה (High Yield) נרשמו בשבוע החולף הזרמות ההון הגדולות ביותר מנובמבר 2023, ולקרנות המשקיעות בזהב - שקבע במהלך השבוע רמת שיא, נרשמו הזרמות ההון הגדולות ביותר ממארס 2022.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל נחלש הבוקר (ה') מול המטבעות הזרים. בשעה זו הדולר מתחזק בכ-0.6% ונסחר סביב רמה של 3.64 שקלים. האירו מתחזק מול האירו בשיעור דומה ועומד על 3.95 שקלים. 

בשוק הסחורות, מחיר הנפט מסוג ברנט יורד הבוקר ל-81 דולר לחבית, ומחיר הנפט הגולמי נסחר סביב 77 דולר לחבית.

בבנק אוף אמריקה מתייחסים גם לתחזית שלהם לגבי מחירי הליתיום: "מחירי הליתיום מוסיפים להיות תחת לחץ בשל עלייה בלתי פוסקת בהיצע, ואנו לא מצפים שהעודף הנוכחי יגיע לשיא עד לשנה הבאה. כדי להדגיש את גודל בעיית האיזון מחדש העומדת לפנינו, שיעורי החדירה של רכבים חשמליים יצטרכו להיות גבוהים ב-7-10 נקודות אחוז כדי לסלק את העודף הנוכחי בשוק הליתיום (כלומר, איזון מחדש דרך עלייה בביקוש).

"במקום זאת, לאחרונה הורדנו את תחזיות החדירה של רכבים חשמליים ב-2 נקודות אחוז עקב ירידה בפופולריות של רכבים חשמליים מחוץ לסין. לחלופין, אם ההיגיון הכלכלי יגבר וליצרנים בשוליים ייסגרו את האתרים כפי שראינו במחזור של 2015/21, זה עשוי לקחת יותר משנתיים לאיזון השוק מחדש (כלומר, איזון מחדש דרך ירידה בהיצע). אך אנו לא אופטימיים שציר הזמן הזה יתממש ורואים פוטנציאל מוגבל לעלייה במחירים כרגע". 

4. מאקרו

יונתן כץ הכלכלן הראשי בלידר שוקי הון, מתייחס בסקירתו לנתוני האבטלה לחודש יוני שפורסמו השבוע, ומציין כי לצד הירידה בשיעור האבטלה ל-3.2%, שיעור התעסוקה (מספר המועסקים כאחוז מהאוכלוסייה בגיל העבודה) נותר יציב על 60.7%. נתון זה נמוך בכ-0.6% מרמתו לפני המלחמה (בעיקר בגלל שחלק מהמפונים ועובדי תיירות פרשו משוק העבודה). בסך הכול, לדבריו, שוק העבודה נותר הדוק, מה שתומך בלחצי שכר במשק ולכן גם בלחצי אינפלציה, שכן השכר במשק עולה בקצב מהיר יחסית של 6%-6.5%.

5. תחזית

סזאר פרז-רואיז, מנהל ההשקעות הראשי בבנק ניהול העושר פיקטה, צופה כי נתוני מדד ה-PCE - מדד המחירים האמריקאי המועדף על הפדרל ריזרב, שיפורסם בסוף השבוע, יאשרו את מגמת הירידה באינפלציה בארה"ב. כן הוא צופה שמכירות קמעונאיות חזקות - במיוחד באינטרנט, ילמדו על כך שהתמ"ג ברבעון השני, נתון שאמור גם כן להתפרסם השבוע, יהיה יציב. בהתייחס לריבית המוניטרית במדינות מרכזיות, בפיקטה "מצפים להורדת הריבית הראשונה של הפד בספטמבר. באירופה, אנו צופים שתי הורדות נוספות על ידי הבנק המרכזי ECB השנה, בספטמבר ובדצמבר".