כשהחברה בכאוס ורגע לפני הדיון המכריע, מנכ"לית חדשות 13 טוענת: פוליטיקאי זו לא מילה גסה

מנכ"לית חדשות 13 יוליה שמאלוב־ברקוביץ' נכנסה רק לפני כמה שבועות לתפקיד, ומאז מתחוללת סערה שאף אחד לא יודע כיצד תסתיים • מההתבטאויות הבעייתיות שלה ("אני לא מתנצלת"), דרך הטענות כי אינה עומדת בתנאי הסף לתפקיד ועד לשאלה הגדולה: איך מנהלים עיתונאים שלא נותנים אמון במנכ"לית שלהם? • ועד העובדים: "פועלת בשיטת הפרד ומשול כדי לזרוע הרס"

יוליה שמאלוב־ברקוביץ' / צילום: ענבל מרמרי
יוליה שמאלוב־ברקוביץ' / צילום: ענבל מרמרי

לפני חודש וחצי החל כאוס בחדשות 13. לתפקיד המנכ"ל מונתה יוליה שמאלוב־ברקוביץ', פוליטיקאית לשעבר עם רזומה שכולל שורה של התבטאויות בעייתיות בלשון המעטה. היא אומנם הייתה בעבר עורכת עיתון "וסטי", אך מאז חלפו קרוב ל־15 שנה שבהן שוק התקשורת השתנה מהותית.

הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בחדשות 13
● יו"ר חדשות 13 מגיב לראשונה למאבק העובדים: "מציע שתלכו בדרך אחרת"
השאלות שמונחות לפתחו של בג"ץ בעקבות עתירת עובדי חדשות 13
המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

המינוי לווה בביקורת חריפה מתוך התעשייה כולה והוביל למאבק מאורגן של ועד העובדים בחברה. 150 עובדים חתמו על מכתב נגד המינוי ושטחו בו טענות רבות, בהן היעדר כישורים מתאימים לתפקיד, התבטאויות קשות נגד נשים, פעולות נגד הערוץ עצמו בעת שכיהנה כיו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, שיקולים פוליטיים ועוד. כחלק מצעדי המחאה הם הכריזו חרם על המנכ"לית החדשה ואף פנו לבג"ץ בבקשה שיפסול את מינויה.

מנכ"לית של חברת חדשות היא לא עוד מנכ"לית במשק. היא העורכת הראשית של העיתונאים. היא זו שאמורה להיות חשופה לסודות הכי כמוסים, זו שפונים אליה לעצה, והיא זו שבסופו של דבר אחראית על כל מה שמתפרסם באותו ערוץ.

רגע לפני הדיון בבג"ץ, שמאלוב־ברקוביץ' מגיבה בראיון ראשון על הביקורות, מדברת על תוכנית קיצוצים אפשרית בחדשות 13 ותוקפת את אלה שמובילים את המאבק נגדה. "ועד העובדים שכח לרגע שרשת 13 זה עסק פרטי. לכל בעלים ודירקטוריון יש את הפררוגטיבה להחליט מי יהיה המנכ"ל", היא אומרת בראיון ומבהירה - האשמים המרכזיים הם חברי ועד העובדים בראשותו של מתן חודורוב, הפרשן הכלכלי בערוץ.

לדבריה, "הוועד מנהל את הערוץ. הוא מתנגד לי, כי הוא יודע שמי שינהל את הערוץ זה צוות ניהול רציני שבא לגרום לחדשות רשת להיות בקדמת הבמה".

לעובדים אין אמון בך, וכשאין אמון - כלי התקשורת לא באמת יכול לעבוד.
"יושבת כאן אישה עם ניסיון בלתי מבוטל בתחום התקשורת, וכל מה שהיא אומרת זה שהיא רוצה לעשות טוב. היא רוצה לקדם את חדשות 13 לקדמת הבמה, להפוך אותה לרלוונטית, נושכת וחזקה".

שמאלוב־ברקוביץ' מספרת כי בחדרי חדרים, הדברים נראים אחרת "ממה שקורה בטוויטר". לדבריה, אנשים רבים, עיתונאים ומההנהלה, יושבים איתה עם "תקווה בעיניים שלהם". עם זאת, היא לא מסכימה לציין מיהם אותם עובדים, אך טוענת כי הם רבים. בנוסף, היא לא מספקת מענה לגבי איך היא מתכוונת לרצות את העובדים שלא מאמינים בה, או לגרום לחברה לחזור להרמוניה. ההפך - מתשובותיה ניכר כי גישתה היא שאו שהעובדים הסוררים יתיישרו - או שהם לא יישארו.

יוליה שמאלוב־ברקוביץ'

אישי: בת 60. גרה ברעננה, נשואה +2
מקצועי: מנכ"לית חברת חדשות 13, לשעבר יו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו. בעלת תעודה בעיתונות וטלוויזיה, תואר ראשון בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ותואר שני במינהל עסקים, שניהם מאוניברסיטת תל אביב

בכירים עוזבים, ולא ברור מי יגיע

בשבועות הספורים ששמאלוב־ברקוביץ' בתפקיד, דמויות מפתח משמעותיות עזבו את החברה. ביניהן, הכתבים הוותיקים אלמוג בוקר וספי עובדיה וסמנכ"ל התוכן ליאור לנדנברג. "מי שמרגיש שאני לא טובה לו, צריך לקבל החלטות מה הוא עושה", היא מבהירה.

"מוניתי על־ידי דירקטוריון חברת החדשות פה־אחד, לאחר שהם ראו הרבה מאוד מועמדים. אותם עובדים צריכים לתת קצת כבוד גם לדירקטוריון שהחליט שאני המועמדת הנכונה ביותר לקדם את אותו ערוץ שוועד עובדים מנהל כבר הרבה מאוד זמן, ולצערי הרב את התוצאות אנחנו רואים. אז אולי הגיע הזמן להבין שמבחינה כלכלית אי־אפשר להמשיך עם התוצאות האלה".

שוק התקשורת השתנה מהקצה אל הקצה מאז הפעם האחרונה שניהלת מערכת עיתונאית, ועבר מהפכה דיגיטלית. האם את יכולה לנהל כיום חברת חדשות מרכזית?
"אני לא מתיימרת להיות מבינה גדולה בדיגיטל, אבל אני כן מתיימרת לדעת לקבל את הבן אדם הנכון שיוכל לנהל את הדיגיטל. אחד הכלים לכל מנהל זה לדעת לבחור את האנשים, לראות את רחשי הציבור, להבין מה סדר היום. זאת הגדולה שלי בכל תפקיד שעשיתי".

שאלת השיוך הפוליטי והחשש להתערבות

חרף העובדה שהייתה בעבר חברת כנסת מטעם "קדימה" ואף התמודדה בליכוד, שמאלוב־ברקוביץ' שוללת את הטענה שהיא פוליטיקאית או מקושרת פוליטית. "אני אשת ציבור, אשת תקשורת", היא אומרת. "לצערי הרב, לפוליטיקאי יש איזושהי תדמית מאוד שלילית, אבל הרבה מאוד מאנשים שהולכים לפוליטיקה הם אנשי ציבור שעובדים למענו".

להתפקד למפלגה זה הלכה למעשה להיות פוליטיקאי.
"הייתי עורכת ראשית לפני כעשור - איך יכול להיות שיש חוק התיישנות להיותי עורכת ראשית, אבל אין חוק התיישנות להיותי חברת כנסת גם לפני עשור? כמה איפה ואיפה יכולה להיות פה? אני לא מפטרת על־פי שיוך פוליטי. מעניין אותי שמי שעובד בחברה יהיה בן אדם ושיהיה איש מקצוע".

בעתירה נגד המינוי נטען כי הדירקטורים שהרשות השנייה מינתה בתקופת ניהולה של שמאלוב־ברקוביץ', הם אותם הדירקטורים שכעת מינו אותה. לדבריה, נלקחו שני משרדי עורכי דין מתוך הכוונה למנוע דופי במינויים האלה, ולבסוף התהליך הושלם במועצת הרשות השנייה.

שמאלוב־ברקוביץ' מוסיפה כי היא ישבה בצינון במשך יותר משנה, יותר ממה שדורש החוק, וכי לא הגיוני לצפות שתפסיק לעסוק בשוק התקשורת, בו היא עובדת מגיל 24. "רק בגלל שבאתי לתפקיד ציבורי והענקתי רישיונות או מכרזים, אני צריכה להחליף את המקצוע שלי? חופש העיסוק לא קיים במדינת ישראל?".

ערב הדיון המכריע בבג"ץ, שמאלוב־ברקוביץ' אומרת כי היא "מאמינה שיש שופטים בירושלים". היא גם נעמדת לצד יו"ר רשת, נדב טופולסקי, האיש החזק בחברה שעליו מופעלים לחצים כבדים לרדת מהמינוי. "לוועד אין בושה לצאת נגד יו"ר החברה, שבמהלך שנים רבות מאפשר להם להתפרנס, על אף התוצאות שלהם. זה עוד נדבך של החוצפה של אנשים שפשוט לא מבינים את מקומם", היא אומרת. מדבריה עולה כי העובדה שהמנכ"לים לא שורדים בערוץ קשורה לכך שוועד העובדים לא קיבל אותם. "הרי הם נלחמים מול כל מנכ"ל", היא מוסיפה.

גם על בעלי הערוץ, לן בלווטניק, מגנה שמאלוב־ברקוביץ' בתקיפות. לדבריה, הוא מאמין גדול בחופש הביטוי, והוא איש עסקים שרוצה שהעסק שלו ירוויח. "המצב שרשת נמצאת בו היום זה מצב שלא יכול להימשך. לבוא להשחיר אותו? זו חוצפה. יותר קל לי כשמדברים עליי, יותר קשה לי כשמדברים עליו".

ועד העובדים: "שיטת הפרד ומשול במטרה לזרוע פילוג ומדון" | תגובה

בוועד עובדי חדשות 13 מסרו בתגובה לטענות של שמאלוב־ברקוביץ': "רגע לפני הדיון בבג"ץ, כשהיא אחוזת אימה, ובצדק, מבית המשפט, שמאלוב־ברקוביץ' חוזרת, בייאושה, על הדבר היחיד שעשתה בחודש האומלל של כהונתה - הכפשות שקריות ובלתי פוסקות על עיתונאי חדשות 13, המקיאים אותה מקרבם בשל אי־עמידה בתנאי הכשירות הבסיסיים ביותר לתפקיד הרגיש של עורכת ראשית.

"דבריה רצופי הדיבה בעיתונכם הם היפוכה הגמור של המציאות, עד כדי חשש לאובדן שליטה ושיקול־דעת, והם כשלעצמם מוכיחים את שלל הטענות החמורות נגדה. הניסיונות לאחז עיניים, כאילו הוועד תקף את בעל השליטה בערוץ, מר לן בלווטניק, או ש'שטף את מוחם' של עובדים, או ש'סירב לקבל שום מנכ"ל' (בעוד שחמשת קודמיה התקבלו ללא כל התנגדות מצידנו) - רק מדגימים את שיטת ה'הפרד ומשול' שהיא נוקטת במטרה לזרוע פילוג ומדון בין העובדים, אלא שגם בכך שמאלוב־ברקוביץ' נוחלת כרגיל כישלון חרוץ.

"השקר המוחלט שהיא השמיעה כאן, כאילו הוועד 'סידר' שכר גבוה למי שעובדים כביכול 'תחתיו', תוך שהזניח כביכול את ה'זוטרים', ניצב בדיוק 180 מעלות מהעובדות כפי שעוגנו לאורך השנים בשורת הסכמים קיבוציים שתכליתם העיקרית היא צמצום בפערים. זוהי עילה נוספת לתביעה בגין לשון הרע - ואנו מאחלים לשמאלוב פרנסה טובה לאחר הדחתה מחברת החדשות, על־מנת שתוכל לעמוד במימון ההגנה המשפטית המצפה לה.

"עיתונאי חדשות 13 בוטחים בבית המשפט העליון, שיתייצב כבעבר כחומה בצורה למען חופש העיתונות, ויבלום את הניסיון למנות מנכ"לית פוליטית לחברת החדשות השנייה במדינה. ניפגש בבג"ץ".

ההתבטאויות הקשות והגרסאות

ברגע שעולות השאלות על נשים ופמיניזם, שמאלוב־ברקוביץ' נדרכת. גם בעתירת העובדים וגם לפי הקלטות מהרצאה שהעבירה וראיונות שנתנה, מיוחסות לשמאלוב־ברקוביץ' התבטאויות כמו "ג'יהאד פמיניסטי", התנגדות לאמהות חד־הוריות ועוד. מצד אחד היא מנסה לבטא את מורת־רוחה על עצם השאלות, אבל מצד שני יורה לכל כיוון אפשרי. "מישהו צפה בקלטת השלמה שממנה לקחו שלושה משפטים מתוך הרצאה של שעה וחצי? אני מצפה מעיתונאים להיות תחקירנים קצת יותר טובים".

מכאן היא עוברת למישור האישי: "אחד הדברים שהכי כאבו לי מכל המאבק הזה זה הטענות האלה. כל החיים אני מעצימה נשים. אני חושבת שאני דוגמה מצוינת לכל אישה. אני עולה ותיקה, ובניתי את עצמי בעשר אצבעות".

ובכל זאת, את לא מתחרטת על ההתבטאויות? את לא מתנצלת?
"למה אני צריכה להתחרט? אני לא מוכנה לבוא ולהגיד משהו שלא אמרתי, שמנסים שוב פעם לייחס אליי. תשמעו את כל הקלטת ותבינו מה נאמר שם".

אולם מהר מאוד שמאלוב־ברקוביץ' מחליפה את הטון. "גם היום, במאבק המכוער הזה של ועד העובדים, אין לי ספק שהם עושים השלכה, המיזוגיניה לא באה מהכיוון שלי. אם היה פה מנכ"ל גבר, לא היו מתייחסים אליו כמו שמתייחסים אליי".

אז לטענתך כל מה שפורסם בנושא זה הוצא מהקשרו?
"לא אמרתי שדברים יצאו מהקשרם. ועד העובדים מנהל מלחמת חורמה, אין דין ואין דיין. מבחינתם כל הכלים כשרים כדי להשיג את מטרתם - וזה להמשיך לנהל את החברה הזו".

לדבריה, גם מה שפורסם לאחרונה בוואלה על כך שהיא התנגדה לשידור מכיכר החטופים, אינו נכון.

אז צריך לשדר מכיכר החטופים?
"מה זאת אומרת? בוודאי. ממציאים פייק, ואז אני אחר־כך צריכה להתמודד עם זה. אני עורכת ראשית חדשה בערוץ, אני רוצה להכיר את דרך הפעולה ואת דרך החשיבה".

עם זאת, בהקלטות של שמאלוב-ברקוביץ שפורסמו ב"הארץ" וב"וואלה", היא נשמעת אומרת כי "מה שקורה בתקשורת, כולה אנטי־הממשלה, ואז כשבא מישהו ונותן מבט אחר, הופכים אותו ל'ביביסט'. אני לא בעד ביבי, אני לא נגד ביבי. מי שטוב למדינת ישראל, הוא צריך להיות. אבל לא יכול להיות שבמשך שנה רשת וקשת משדרים לי את המחאה, מחאה, מחאה. ברור שיש פה אג'נדה!".

את טוענת שעובדי החדשות מייצרים פייק, ולפי מה שאת אומרת - אף אחד מהם לא יכול באמת להישאר.
"הם ילמדו לא לייצר פייק. ולא, זה לא כל העיתונאים, אני מדברת על מאבק מכוער של ועד העובדים. מי שישדר פייק, ומי שחושב שתקשורת נועדה להפיק פייק - מקומו במקום אחר".

אומנם זו החלטה של רשת 13 ולא שלה, אבל כששאלנו את שמאלוב־ברקוביץ' אם היא חושבת שלהוריד את התוכנית של רביב דרוקר הייתה החלטה נכונה, היא השיבה מיד: "אני לא נכנסת לשיקולים של רשת".

רביב דרוקר בכנס החירום של ארגון העיתונאים ועובדי חדשות 13 / צילום: מיטל וייזברג
 רביב דרוקר בכנס החירום של ארגון העיתונאים ועובדי חדשות 13 / צילום: מיטל וייזברג

התייעצו איתך על כך?
"מי שמתבשם מ־6% רייטינג, אני חושבת שיש לו בעיה. אנחנו מדברים על הכול, אבל אלה החלטות של רשת".

היום שאחרי בג"ץ: קיצוצים ואנשים חדשים

בשנה הקרובה צפוי ברשת 13 מהלך קיצוצים, אלא אם יחול שינוי מהותי ברייטינג. לאחר שאור צלקובניק, מנכ"ל חדשות 13 הקודם, עזב את תפקידו, ברור כי המנכ"לית החדשה תיאלץ להתמודד עם סבב קיצוצים משמעותי בערוץ. שמאלוב־ברקוביץ' לא שוללת את האפשרות שתוכנית כזו אכן תצא אל הפועל.

"הופתעתי לגלות על פערי שכר בלתי הגיוניים שקיימים פה - בין השדרה הבסיסית שבעצם מפעילה את הערוץ - עורכים, מפיקים, תחקירנים - ומרוויחה שכר כמעט מינימום, לבין אנשים שמרוויחים פה עשרות אלפי שקלים. אין ספק שהולכים להיות שינויים בבניית התקציב".

לפי פרסומים שונים, גם השכר שלך נחשב לגבוה מאוד.
"בגלל שיש כל־כך הרבה פייק, אני כבר לא יודעת למה להתייחס ברצינות או בצחוק. קודם כל שהוועד ידבר על שכר המינימום שהוא סידר לעובדים שעובדים תחתיו, ואז נדבר עליי. אני מבטיחה שהשכר שלי נמוך מהרבה מאנשים שעובדים בחדשות 13".

חרף העובדה שבחברה מדברים על קיצוצים, יחד עם המנכ"לית החדשה הגיעה גם דוברת צמודה. בנוסף, דווח כי המנכ"לית זכאית גם לנהג צמוד. היא מסבירה כי כיום אין לה נהג, אבל הסיבה שהסוגיה הזו עלתה נובעת מנכות. "נולדתי עם יד משותקת, יד שמאל. כל הטענות כלפיי שמראים אותי מורמת מהעם, הן גם פייק. הנושא של הנהג קשור לנכות שלי ביד שמאל, כי אני לא נוהגת למרחקים רחוקים".

מי כן ראוי לבוא בשערי חדשות 13 תחתייך?
"לא באתי עם כוונה לפטר אנשים ולהביא במקומם אנשים אחרים. יש לי תוכנית מאוד ברורה. חדשות 13 יהיו חדשות מגוונות שפונות לכל מגוון האוכלוסיות בישראל. מי שחושב שזה מה שהוא רוצה לעשות, אשמח מאוד שיהיה איתי".

הם שומעים את המילה "גיוון", מה שיכולה להיות מילה מכובסת ל"ימני".
"לי אין אג'נדה. כל מי שיעבוד פה, לא תהיה לו אג'נדה. האג'נדה שלי היא הצלחת חדשות 13".

פחות פוליטיקה על המסך

חלק אסטרטגי מהתוכנית של שמאלוב־ברקוביץ' הוא שינוי תמהיל החדשות, כשבמוקד תהיה פחות פוליטיקה. היא מבקשת להבהיר כי לא מדובר בפחות ביקורת, וכי אף אחד לא יהיה חסין מביקורת - לא מצד זה של המפה הפוליטית ולא מצד שני.

"יש הבדל בין להפוך את רוב החדשות לנושאים הפוליטיים, לבין לקחת את החדשות ולדבר על נושא פוליטי ולטפל בנושאים חברתיים כלכליים אחרים שקיימים במדינה. אני חושבת שהגיע הזמן לפחות פוליטיקה, וזה לא אומר פחות ביקורת", היא אומרת.

לטעמך, השידורים היום נוטים לצד אחד במפה הפוליטית?
"אם הרייטינג היה יותר גבוה, הייתי מבינה שאנחנו פונים לאוכלוסיות יותר גדולות. הרייטינג מדבר בעד עצמו".

בין השמות שעלו על הפרק היה אילה חסון, שעזבה את 13 ומשדרת כיום בתאגיד - ברצועה מתחרה לדרוקר. לדברי שמאלוב־ברקוביץ', היא לא פנתה לחסון בצורה רשמית. עם זאת, היא מבהירה כי "כל איש מקצוע, כל עיתונאי שיודע לעשות את עבודתו העיתונאית, מוזמן לפנות אליי ולהגיד שהוא רוצה להיות חלק מהמהפך".

לדבריה, "יש פה שילוב אינטרסים של גופי תקשורת בישראל שמה שמעניין אותם זה לא חופש ביטוי. כל העיתונאים ה'נאורים' שהגיעו לכנס החירום, נשלחו לשם בגלל שכל מי שמתחרה ברשת רוצה לראות אותה ממשיכה לדמם. ורשת לא תדמם יותר".

דבר אחרון: בצל הביקורת הגדולה על המינוי, שלפחות בחלקה הגדול מוצדקת בעינינו, התלבטנו אם לקיים את הראיון עם מנכ"לית חדשות 13 ערב הדיון המכריע בבג"ץ. חופש הביטוי וזכותה להביע את הצד שלה הכריעו, ומצאנו לנכון לתת לה אפשרות ולענות על כל השאלות הקשות.