תל אביב: אושרה תוכנית שמחברת את יפו ונווה צדק ומוסיפה 640 דירות

תכנית "מרחב מנשיה", שמשלימה את הרצף העירוני בין שכונת נווה צדק ומבואות יפו, קיבלה אישור למתן תוקף מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב • שטח התכנית כולו עומד על 120 דונם ובו יהיו בניינים של עד 8 קומות וכ-746 חדרי מלון • מהעירייה נמסר: "לא ידוע מועד הביצוע"

תכנית 'מרחב מנשיה' / הדמיה: דרמן ואבקל אדריכלות
תכנית 'מרחב מנשיה' / הדמיה: דרמן ואבקל אדריכלות

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב, אישרה לאחרונה למתן תוקף את תוכנית "מרחב מנשיה", שמשלימה את הרצף העירוני בין שכונת נווה צדק ומבואות יפו הצפוניים באמצעות המשכיות רחובות ומעברים בין השכונות. התוכנית שבלב אזור הביקוש וקרובה לקו החוף, מוסיפה בתחומה 640 דירות בבנייה של עד 8 קומות, עם חזיתות מסחריות לרחוב, וכ-746 חדרי מלון.  

עיריית תל אביב נגד פרויקטי תמ"א 38: "עשרות יירדו לטמיון"
תוכנית ענק ביקנעם: אושרו 3,300 יח"ד חדשות

שטח התוכנית הנו 120 דונם והוא שוכן במשולש הרחובות קויפמן וברנט, ומדרום להם נמצאת מסילת הרכבת הקלה של הקו אדום. את התוכנית יזמה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ובעלי הקרקע הם עיריית תל אביב, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ושורה של בעלים פרטיים. 

אחד החיבורים המשמעותיים במסגרת התוכנית הוא תוואי שמחבר את המשך רחוב שלבים, אל רחוב קויפמן, כך שלאורך התוואי יתוכננו מעברים רציפים עבור הולכי רגל, אל חוף הים, כחלק מציר ירוק ועירוני. 

שטחי הציבור יגדלו מ-12 דונם ל-52 דונם

התוכנית אושרה ע"י הוועדה המקומית תל אביב, מכוח תוכנית המתאר תא/5000 וקובעת את השטח כאזור מוטה מלונות שלא יפחת מ-30% משטחי הבינוי, אשר במרכזו המתחם לשימור מתחם התחנה ומוזיאון בתי האוסף של צה"ל לשעבר. 

תכנית 'מרחב מנשיה' / הדמיה: דרמן ואבקל אדריכלות
 תכנית 'מרחב מנשיה' / הדמיה: דרמן ואבקל אדריכלות

בתחום התוכנית מסומנים מבנים לשימור ב"מתחם התחנה" ומבנים שבתחום מוזיאון בתי האוסף של צה"ל - מבנים אלה אינם מוגנים סטטוטורית והתוכנית ממליצה על שימור של חלקם. כמו כן, יוקצה מגרש למבנה ציבורי בשטח של 6 דונם לפחות. תתאפשר חנייה ציבורית תת קרקעית ותקבע שלביות להחלפת החנייה העילית בעורף החוף. מעיריית תל אביב הוסיפו ששטחי הציבור יגדלו באזור מ-12 דונם ל-52 דונם לרווחת תושבי הסביבה.

התוכנית הופקדה כבר בסוף אוקטובר 2021, והוגשו בה 14 התנגדויות, בדיון שהתקיים החודש כאמור, הוחלט לאשר את התוכנית למתן תוקף וחלק מההתנגדויות התקבלו וחלק נדחו. מהנדס העיר תל אביב, אודי כרמלי אמר בדיון: "מה שאתם רואים כאן זה מאורע חד פעמי בתולדות התכנון. להגיע למצב שעיריית ת"א והמדינה לוקחות תא שטח כזה גדול ויוצרים בו כל כך הרבה תועלות ציבוריות זה נדיר. התכנון המקורי היה מחלף תנועתי עם מגדלי תעסוקה, להגיע להישג האדיר הזה שיש פאוזה עירונית אל הים - ויש להגיד מילה טובה לרמ"י שהלכו יחד עם העירייה ומכירים בחשיבות של מוזיאון צה"ל, מוזיאון התחנה, ציר המסילה".

בשאלת הזמן לביצוע ומימוש התוכנית, השיבו מעיריית תל אביב-יפו: "התוכנית אושרה למתן תוקף, אך עדיין לא קיבלה תוקף משום שמדובר גם בקרקעות של רמ"י. לא ידוע מועד הביצוע".