החברה הישראלית מטירת הכרמל שגייסה 70 מיליון שקל לגידול קנאביס רפואי

החברה הטכנולוגית מדיקן איקס, שמגדלת קנאביס רפואי, הודיעה על גיוס הון מחברת ההשקעות דרווין • המנכ"ל  ויטלי בנימינוב מסביר על אופן גידול הייחודי של הקנאביס: "הבקרה על גידול הקאנביס מבוצעת באמצעות חיישנים מבוססי AI"

מפעל ייצור הקנאביס של מדיקן איקס / צילום: מדיקן איקס
מפעל ייצור הקנאביס של מדיקן איקס / צילום: מדיקן איקס

מדיקן איקס, חברה טכנולוגית לגידול קנאביס רפואי, מודיעה היום (א') על גיוס של 70 מיליון שקל, ועל השקת מפעל ייצור בטכנולוגיה חדשנית בטירת הכרמל.

החברה משתמשת בשיטת גידול איירופונית - גידול קנאביס מבוסס בשימוש בחמצן. מערכת הגידול האיירופוני הינה מערכת גידול אוטומטית, הבנויה לגובה של ארבעה מטרים, בה הקנאביס גדל ומנוטר בחדרי גידול ייחודים, הנשלטים על ידי מערכות אקלים שפותחו במיוחד עבור החברה, ללא תלות במזג האוויר בחוץ.

מניית צילו-בלו התרסקה לקראת ביצוע הסדר החוב ביום שני. זו הסיבה 
"אדם שכל כולו חדשנות": למה השוק כל כך מתלהב מהמנכ"ל החדש של צ'ק פוינט? 

בחברה מסבירים כי תנאי הגידול האחידים מאפשרים אחידות באיכות המוצרים, וכי המערכת שבנו משתמשת בין היתר בהתזה של מים ממוחזרים ומדושנים לכיוון השורשים החשופים של הצמחים, זאת ללא שימוש בחומרי הדברה. כמו כן, המשתלות האיירופונית מאפשרות להאיץ את תהליך ההשרשה והצמיחה של הקנאביס.

"היחידה בעולם שמגדלת קנאביס רפואי בטכנולוגיה זו"

מדיקן איקס הוקמה לפני כשלוש שנים, בשנת 2020, ע"י ויטלי בנימינוב, המכהן כיום כמנכ"ל החברה. השנה החלה לשווק את מוצריה ל-190 בתי מרקחת, שלפי בנימינוב צפויים להתרחב. "החברה כעת בשלב החדירה לשוק" אומר בנימינוב לגלובס ומוסיף כי "בחודשים הקרובים נחל לשווק גם מוצרי שמן קנאביס רפואי". בנימינוב מוסיף כי מדיקן איקס היא "היחידה בעולם שמגדלת קנאביס רפואי בטכנולוגיה זו".

ויטלי בנימינוב, מנכ''ל מדיקן איקס / צילום: מדיקן איקס
 ויטלי בנימינוב, מנכ''ל מדיקן איקס / צילום: מדיקן איקס

עוד הוא מציין כי יעד הכנסות החברה, עומד על כ-40-50 מיליון שקל בשנה.

בחברה מדווחים על גיוס הון בסך של 70 מיליון שקל שמאחוריו עומדת חברת דרווין נכסים והשקעות, המספקת אפיקי השקעה למשקיעים מוסדיים ופרטיים, באמצעות השקעות נדל"ן לטווח ארוך. בנימינוב, בן 41, בעל שני תארים ראשונים בכלכלה ומנהל עסקים ובתעשייה וניהול מאוניברסיטת בן גוריון, ניהל בעברו את חברת ההשקעות דארווין, שכאמור עומדת מאחורי ההשקעה בחברת מדיקן איקס.

הבקרה על גידול הקאנביס מבוצעת באמצעות חיישנים מבוססי AI

המשתלה של מדיקן איקס מורכבת משש עשרה יחידות ניטור, כאשר כל יחידה מכילה ארבעה תאים המאוכלסים לאורכם בצמחים, זאת כאמור במבנה של עמודים באורך 4 מטר, עם קומות. כל יחידה כזו מסוגלת להכיל כ-1600 צמחים. הבקרה על הגידול מבוצעת באמצעות חיישנים מבוססי בינה מלאכותית הנמצאים בכל יחידה ובחדר עצמו, ומאפשרים שליטה מלאה בתנאי הגידול.

"תהליך הגידול עובר בשלוש מחלקות" מסביר בינימינוב לגלובס. הוא מספר על האגף הראשוני בתהליך - אגף "אמהות ומשתלות". בינימינוב מסביר כי "מהאמהות אנחנו גורזים ענפים קטנים שנקראים ייחורים, כאשר המטרה בשלב הראשוני הינה להצמיח שורשים אותם אנחנו מעבירים לאגף הגידול". לדבריו, השלב הראשוני נמשך בין שבועיים לשלושה.

מפעל ייצור הקנאביס של מדיקן איקס / צילום: מדיקן איקס
 מפעל ייצור הקנאביס של מדיקן איקס / צילום: מדיקן איקס

"ברגע שיש לנו שורשים לבנים ויפים, אנחנו מעבירים אותם למחלקת הגידול, בה בעצם ישנם תאי גידול מאורכים, אורכם 4 מטרים". לדבריו, כדי לגדול, "הצמח זקוק לרמת לחות מתאימה וגם לחמצן. יש לנו בעצם מערכות בקרה על הצמחים ובכל רגע נתון בעזרת מערכות אלו אנחנו יודעים מה חסר לצמח, מה ואיך להשלים, כשגם ההשלמה היא באמצעות אותן מערכות אוטומטיות". עוד מסבירים בחברה כי השיטה בה הם משתמשים מאפשרת תדירות גבוהה בתפרחות, כמו גם מחזור גידול קצר.

השלב השלישי הינו שלב עיבוד התפרחות. "צומח לנו פרח שהוא מאוד בריא ואז אנחנו עושים לו קטיף" מספר בנימינוב. "אז פרחי הקנאביס עוברים למחלקת ייבוש. אחרי 10 ימים, התוצרת יוצאת מחדרי הייבוש ונכנסת ליישון ראשוני, ממש כמו יין. השלב האחרון לפני האריזה והשיווק לבתי המרקחת, הוא שלב שנקרא "טרימינג", שבו בעצם מתבצעת הפרדת העלים והרחקתם מהפרח.

בנימינוב מסביר כי טרם יוצא המוצר לשוק, "אחת מהבדיקות שאנחנו מחויבים לבצע על פי התקן, הן בדיקות של שמרים ועובשים. "התרופה המגיעה למטופל צריכה להיות נקייה, ובשביל זה שולחים אותה להקרנה. הקנאביס שלנו מגיע כבר באופן סטרילי טבעי ללא הקרנה וזהו למעשה הבידול שלנו" אומר בנימינוב. כלומר, להבדיל משיטות גידול אחרות, השיטה של מדיקן איקס מאפשרת להימנע משימוש בקרינה טרם מוציאים את הקנאביס לשוק. "בנוסף, המוצרים שלנו הם ללא כל הדברה כימית וביולוגית. כלומר במוצרים שלנו אין אותיות קטנות" מוסיף בנימינוב.