רק שניים מתוך 11 מייסדים נותרו: הצרות של ענקית הבינה המלאכותית

בזה אחר זה בכירים מודיעים על עזיבתם, חלקם לא חסכו בביקורת בדרכם החוצה ושניים כבר עברו לחברה המתחרה • בנוסף לכל הצרות, אילון מאסק חידש את התביעה נגדה • מה קורה ל־OpenAI?

מימין: ברוקמן, לייק, קארפטי, שולמן, סוצקבר, דנג / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ויקיפדיה, Gladwin Analytics, כדיה לוי, ערוץ היוטיוב של Foresight Institute, Dwarkesh Patel, ערוץ היוטיוב של AP, Manuel Balce Ceneta, SXSW
מימין: ברוקמן, לייק, קארפטי, שולמן, סוצקבר, דנג / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ויקיפדיה, Gladwin Analytics, כדיה לוי, ערוץ היוטיוב של Foresight Institute, Dwarkesh Patel, ערוץ היוטיוב של AP, Manuel Balce Ceneta, SXSW

השבוע פורסם כי שלושה בכירים עוזבים את OpenAI, בהם שניים ממייסדיה: גרג ברוקמן, שכיהן כנשיא, וג'ון שולמן, ששימש כמדען הראשי. במקביל, פורסם כי פטר דנג, סגן נשיא בכיר שנכנס לתפקיד לפני פחות משנה וחצי, עוזב גם הוא. אלה מצטרפים לגל העזיבות ההולך ומתמשך בחברה, כשהמפורסמת שבהן חלה בחודש מאי האחרון, אז איליה סוצקבר, גם הוא מייסד שותף ומי שכיהן כמדען הראשי טרם שולמן החליפו, הודיע על עזיבתו.

קוראים לו נועם שזיר, הוא ישראלי לשעבר, וגוגל שילמה סכום דמיוני של 2.5 מיליארד דולר רק כדי "לגנוב" אותו 
עיכובי אספקה, תביעות משפטיות והמלחמה של אפל: מה עובר על מניית אנבידיה? 

מתוך 11 מייסדי החברה הרוב עזבו במהלך השנים וכיום רק שניים עדיין נמצאים בה, כשהמוכר בהם הוא סם אלטמן שמכהן כמנכ"ל. אך העצימות של העזיבות בחודשים האחרונים יכולה לספר על טלטלה מתמשכת.

ההדחה שסוצקבר דרש

תחילת הטלטלה בנובמבר שנה שעברה, אז התפרסם במפתיע שהדירקטוריון החליט להדיח את המנכ"ל אלטמן, בטענה ש"איבד אמון ביכולתו להוביל את החברה". העומד מאחורי המהלך, כך פורסם, הוא איליה סוצקבר, זאת בין היתר בשל ויכוחים שנתגלעו בינו לבין אלטמן סביב נושא בטיחות הפיתוח והשימוש בבינה מלאכותית. עובדי החברה הגיבו אז בזעם וחתמו על מכתב שדרש את התפטרות הדירקטוריון והחזרת אלטמן לתפקידו. ואכן, כשבוע לאחר ההדחה, אלטמן חזר לחברה ולתפקיד המנכ"ל, והורכב דירקטוריון חדש. סוצקבר פרסם הצהרה והתנצל על המהלך, אך בשלל פרסומים נטען שלאחר התקרית מעורבותו בחברה הלכה ופחתה, עד לעזיבתו בחודש מאי.

סוצקבר הוא לא היחיד שהעלה את חשש הבטיחות. יאן לייק, שהיה אחראי לצדו על צוות בטיחות הפיתוח, הודיע גם הוא על עזיבתו במאי, בין היתר בצל העזיבה של סוצקבר ולאחר שהחברה הודיעה שהיא מפרקת את אותו צוות. לייק מתח אז ביקורת חריפה על החברה, וכתב כי יש צורך עולמי בהול בהבנה כיצד לנווט ולשלוט במערכות בינה מלאכותית יוצרת וכי כבר זמן רב "הוא לא מסכים עם הנהגת החברה בנוגע לסדר העדיפויות שלה".

לייק עזב אז לסטארט־אפ אנת'רופיק, שנוסד ב־2021 על ידי יוצאי OpenAI במטרה לייצר צ'אט־בוט שיתחרה ישירות ב־ChatGPT. שולמן, הנמנה בין שלושת הבכירים שהודיעו על עזיבתם השבוע, מצטרף גם הוא לצוות של אנת'רופיק.

התביעה של מאסק

בין 11 המייסדים שהקימו את OpenAI ב־2015 נמצא אילון מאסק, העומד מאחורי ענקית הרכבים טסלה ומאחורי X (טוויטר לשעבר). מאסק, שעזב את מועצת המנהלים ב־2018, תבע את החברה במרץ השנה והאשים את אלטמן וברוקמן בהפרת חוזה ההקמה המקורי, בכך ששמו את האינטרסים המסחריים לפני טובת הציבור. כשהחברה נוסדה מטרתה הייתה להוות מעין מכון מחקר ומאגר ידע פתוח בנושא שימוש ופיתוח בינה מלאכותית, ללא מטרות רווח. עם השנים החזון השתנה והחל תהליך מסחור, ובין היתר החלה החברה לגבות דמי שימוש בגרסת הפרימיום של ChatGPT. לפני מספר שבועות משך מאסק בהפתעה את התביעה, והשבוע פורסם שהחליט לחדש אותה.

זו כמובן לא התביעה היחידה על שולחן החברה. חודשים אחורה, סופרים הגישו תביעה על השימוש ברומנים שלהם לאימון המודלים, וגם עיתון הניו יורק טיימס תבע בגין הפרת זכויות יוצרים בהקשר זה. לכך מתווספות גם תביעות אזרחיות וממשלתיות, בהן אחת שהגישו גורמים מדיניים באוסטריה באפריל האחרון, בנוגע להיעדר פיקוח על תיקון מידע שגוי שמגיע לאזרחים.

איבדה את היתרון

כשרק הושק לציבור הרחב בשנת 2022, היה ChatGPT מוצר ייחודי בזירתו. כיום עוד ועוד שחקניות נכנסות לתחום והאלטרנטיבות גדלות ומשתפרות בהתאם. "בעבר, משתמשים ניגשו רק למוצר של OpenAI. כיום, למתחרים יש ביצועים וכוח מחשוב לא פחות טובים, ולכן יתרון הראשוניות שהיה לחברה נחלש", אומר לגלובס אוראל לוי, מנהל קרן טכנולוגיה במור קרנות נאמנות.

נדמה שגם בחברה הבינו שעליהם למצוא דרכי מובילות חדשים, מה שיכול להסביר את הפרויקט השאפתני והמסתורי של אלטמן להקים תשתיות לפיתוח שבבי AI. בפברואר דווח על ביקורים תכופים מצדו באיחוד האמירויות, בין היתר במטרה לגייס מיליארדי דולרים למען החזון, ודיווחים נוספים תיארו פגישות של אלטמן עם גורמים ממשלתיים בארה"ב ובסין סביב אותו פרויקט. עם זאת, מעל חצי שנה קדימה, הדיווחים פסקו ולא ברור היכן עומד הפרויקט.

חשוב לזכור שמאחורי החברה עומדת לא אחרת מאשר מיקרוסופט, המממנת העיקרית שלה. בצל עונת הדוחות ולמרות החשש בוול סטריט בהקשר לתשואות שטרם מגיעות מההשקעות האדירות בפיתוח בינה מלאכותית, נדמה שענקיות הטכנולוגיה עדיין ממוקדות ברצון להמשיך ולהשקיע משאבים בתחום. "בשיחת המשקיעים של אלפבית לאחר פרסום הדוחות, הם אמרו שהם מעדיפים להשקיע יתר על המידה בפיתוח הבינה המלאכותית מאשר לא להשקיע בכלל", אומר לוי. "לא תהיה למיקרוסופט בעיה להמשיך ולממן את החברה, הם בסוף בעלי הבית. וחשוב לזכור ש־OpenAI הם עדיין מותג חזק מאוד".