היועמ"שית למזכיר הממשלה: חוות-דעתך בנושא גיוס תלמידי ישיבות ניתנה בחוסר סמכות

עו"ד גלי בהרב-מיארה הודיעה למזכיר הממשלה יוסי פוקס כי חוות-הדעת שכתב בעניין יישום פסק הדין של בג"ץ בנושא גיוס חרדים ניתנה ללא סמכות • המשנה ליועמ"שית, ד"ר גיל לימון: "במצב החוקי הנוכחי מתחייב להוציא צווי גיוס באופן מיידי ושוויוני"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל - פלאש 90
היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל - פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, הודיעה היום (ד') למזכיר הממשלה יוסי פוקס כי חוות-דעת שכתב בעניין גיוס תלמידי הישיבות ניתנה בחוסר סמכות, ויש להוציא צווי גיוס באופן מיידי ושוויוני. 

בלעדי | פעיל שוק ההון הוותיק איתן אלדר וסכסוך הירושה של מאות מיליונים 
ביצעתם עבירת תנועה וביקשתם לערער? בקרוב לא תצטרכו להתייצב בבית המשפט

במכתב עליו חתום עו"ד ד"ר גיל לימון, המשנה ליועמ"ש, נכתב כי "מזכיר הממשלה אינו מוסמך לתת חוות-דעת משפטיות לממשלה, והיא אינה יכולה להסתמך על חוות-דעת כזו. דרך התנהלות זו, של מתן חוות-דעת על-ידי גורם לא מוסמך, היא מתכון בדוק לתקלות בעבודת הממשלה ולפגיעה בציבור".

"במצב החוקי הנוכחי מתחייב להוציא צווי גיוס באופן מיידי ושוויוני", הוסיף לימון נוכח עמדתה העדכנית של מערכת הביטחון, לפיה קיים צורך דחוף בכוח־אדם נוסף לשם עמידה ביעדים שלהם התחייבה מערכת הביטחון.

ההודעה מתייחסת למכתב של מזכיר הממשלה יוסי פוקס מ-5 באוגוסט בנוגע ליישום פסק הדין של בג"ץ. 

המחלוקות שעל הפרק

ההודעה החריגה של היועמ"שית הערב היא חלק מהמאבק על יישום פסק הדין של בג"ץ המחייב לגייס את החרדים באופן שוויוני בהתאם ליכולת של המערכת הביטחון. לפי הצהרת מערכת הביטחון, ניתן לגייס 4,800 חרדים בשנת הגיוס הנוכחית.

פוקס כתב את עמדתו למערכת הביטחון על אופן יישום ההחלטה לגייס. הוא ביקר את התערבותה של היועמ"שית בהוצאת הנחיות פרטניות לדרך הוצאת צווי הגיוס ואת הנחייתה לגייס באופן מיידי ובאופן שוויוני גם בתוך החברה החרדית. היועמ"שית כאמור מתנגדת לכך שמזכיר הממשלה ייתן חוות-דעת משפטיות.

כך, אחת המחלוקות היא האם יש לגייס רק בני ישיבות שעובדים לפרנסתם בכל שנת הגיוס. לעמדת היועמ"שית, בעוד שבפעימה הראשונה שיצאה לדרך תיעדוף בני הישיבות העובדים הוא סביר - ביתר הפעימות הוא לא יהיה סביר, ויש לגייס באופן שוויוני גם בתוך החברה החרדית.

מחלוקת אחרת נוגעת להיקף הגיוס בשנים הבאות. בעוד היועמ"שית מבקשת לקדם עליה במספר אותו יגייס הצבא מידי שנה, פוקס מציין כי אין תועלת בהצגת תוכנית שאפתנית. 

מזכיר הממשלה: "טענות סרק" 

מטעמו של מזכיר הממשלה נמסר בתגובה: "תמוה בעינינו כי בתוך 48 שעות, בעיצומה של מתיחות ביטחונית, הייעוץ המשפטי לממשלה מוצא לנכון לפרסם שתי הודעות דוברות בטענות סרק נגד עבודתו המקצועית של מזכיר הממשלה. מכתבו של מזכיר הממשלה למשנה ליועמ"שית, גיל לימון, בעניין הוצאת צווי הגיוס, עסק בביקורת על ההתערבות החריגה (בחוסר סמכות) של הייעוץ המשפטי לממשלה בשיקול-דעתו המקצועי של צה"ל". 

ח"כ עו"ד אפרת רייטן הגיבה למכתבה של היועמ"שית ומסרה: "דה-פקטו מזכיר הממשלה מנסה להלאים לעצמו סמכויות פרשניות לא שלו ולהפוך עצמו ליועץ המשפטי לממשלה מטעם, בדיוק כפי שביקשה הממשלה בהפיכה המשטרית.

"זאת כדי להכשיר החלטות בניגוד מוחלט לחוק, ובמקרה הזה כדי לאפשר לממשלה לא לגייס חרדים לצבא על-פי פסיקת בג"ץ. כאילו אין חוק בישראל, אין צורכי צה"ל במלחמה. טוב עשתה היועמ"שית ששוב הציבה גבולות ברורים. שומרת סף".