השקל מתחזק בחדות מול הדולר. אלו הסיבות

השקל עלה ב-1.2% ונסחר כעת תמורת פחות מ-3.75 שקלים לדולר • ההתחזקות הנוכחית של השקל מגיעה אחרי שבתחילת השבוע הוא כבר נחלש משמעותית לרמה של יותר מ-3.85 שקלים לדולר • רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות: "אם המצב הנוכחי יימשך, תרחיש של 3.6 שקלים לדולר נראה סביר בהחלט, ואף נמוך מכך"

השקל מתחזק / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השקל מתחזק / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השקל קופץ הבוקר (ו') ב-1.2% ונסחר כעת תמורת פחות מ-3.75 שקלים לדולר. הסיבה לעלייה החדה היא הזינוק אתמול בוול סטריט, שכן עליות מעבר לים גוררות התחזקות של השקל והיחלשות בדולר, בגלל פעילות המוסדיים שמגדרים את החשיפה שלהם למט"ח.

האם אנחנו בתחילתה של מפולת או שמדובר רק בתיקון? בשוק ההון חלוקים 
בנק ישראל לבנקים: הציגו תוכנית להסטת כספי לקוחות מהעו"ש לפיקדונות 

אמש רשמו מדדי המניות בוול סטריט את היום הטוב ביותר שלהם מאז חודש נובמבר 2022 כאשר ה-S&P 500 קפץ ב-2.3%. הנאסד"ק זינק בקרוב ל-3% וגם הדאו ג'ונס הוסיף לערכו 1.8%.

עם זאת, ההתחזקות הנוכחית של השקל מגיעה אחרי שבתחילת השבוע הוא כבר נחלש משמעותית לרמה של יותר מ-3.85 שקלים לדולר, הרמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר אשתקד, על רקע הירידות החדות בסוף השבוע שעבר וביום שני האחרון בארה"ב ויפן וכן עקב התחזקות החששות מתגובה מצד איראן וחיזבאללה לחיסולם של רבי המרצחים איסמעיל הנייה מחמאס ופואד שוכר מחיזבאללה.

"השקל יכול להתחזק בשבוע הבא ל-3.6 שקלים לדולר ואף יותר מכך"

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, מציין בשיחה עם גלובס ארבע סיבות להתחזקות השקל כעת ומעריך כי אם המצב יימשך כפי שהוא, השקל יוסיף להתחזק גם בשבוע הבא. לדברי מנחם, הסיבה הראשונה היא שמסתמן אופק מדיני-ביטחוני. "שוק המט"ח הוא השוק שמגיב הכי מהיר והכי באגרסיביות להתפתחויות בגזרה הזו, הן לכיוון של פיחות והן לכיוון של תיסוף, הפעם זה לכיוון של תיסוף, כאשר מגיעות ידיעות על כך שייתכן שבסופו של דבר התגובה של איראן תהיה מדודה, בעקבות הלחץ המדיני הרב שהיא נתונה בו. ישנה גם האופטימיות לגבי עסקת חטופים בשבוע הבא, כאשר המתווכות הודיעו שיש התקדמות ניכרת וישראל שולחת משלחת", הסביר.

"הסיבה השנייה היא המסחר הדליל יחסית שיש בדרך כלל ביום שישי, לכן הוא יום שנוטה יותר לתנודתיות חזקה ביחס לימי חול אחרים", אמר מנחם, והוסיף: "ההסבר השלישי הוא העליות החדות בשוקי המניות האמריקאיים אתמול, שהציגו התאוששות כמעט מפיאסקו של השבוע שעבר. תחושת החירום הכלכלית שאפפה את הירידות האלה מתפוגגת לאיטה וציבור המשקיעים משקיע ברגליים. בדרך כלל בתקופה שבה יש עליות שערים, בפרט חדות, בפרט בנאסד"ק, מיד רואים את התחזקות השקל בתור תמונת ראי".

לדברי מנחם, "הסיבה הרביעית היא שביממה האחרונה הדולר בעולם נחלש גם מול האירו". הוא העריך כי "התחזקות השקל עשויה להימשך בשבוע הבא אם תהיה התקדמות באופק המדיני, שהוא היום הגורם החשוב ביותר, גם בעוצמת ההשפעה שלו וגם במיידיות של ההשפעה שלו על שער הדולר-שקל. אם המצב הנוכחי יימשך, תרחיש של 3.6 שקלים לדולר נראה סביר בהחלט, ואף נמוך מכך". 

מנחם גם מציין כי ניתן לראות "בשבוע האחרון ביצועים של שוק המניות המקומי שהצביעו על בגרות ואפילו על עליות מפתיעות לקראת סוף השבוע. גם האווירה הזאת, שהגיעה משוק המניות המקומי, מחלחלת להערכתי לשוק המט"ח".

"המתיחות הגיאופוליטית נמשכת ומכבידה על השקל"

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בבנק לאומי, מציין כי "בישראל, השקל התחזק מול הדולר והאירו בתגובה לנתונים ולעליות במדדי המניות העיקריים, ונסחר כרגע מול הדולר סביב שער 3.75 שקלים לדולר ומול האירו ב-4.1 שקלים לדולר. ערכו עדיין מפוחת ביחס למצב לפני כחודש, אך מתוסף ביחס לשערו בתחילת השבוע. ערכי הבסיס מצאו איזון סביב 1.4% לאורך העקום הקצר, באופן שמצביע על דריכות, אך מזמין מוכרי מט"ח".

לדברי לוי, "המגמה החיובית בשוקי המניות מאזנת את הביקוש העודף לנזילות דולרית, ומפחיתה את הלחצים מפיחות השקל, כשברקע לכך המתיחות הגיאופוליטית נמשכת ומכבידה על השקל. גם בזירה הגיאופוליטית פורסם כי מתקיימים מגעים לגבי הפסקת אש, שמפחיתים חלק מהסיכון המקומי, אם כי המתיחות באיזור נותרה גבוהה".

"אתמול היו אלה בעיקר הזרים שמכרו מט"ח וקנו את השקל", הוסיף לוי. "על פי נתוני דוח כסף חכם של הבורסה לשבוע שבין 4-8 באוגוסט, הקונים הגדולים בבורסת תל אביב היו גם הזרים (לעומת מקומיים שמכרו נכסים). הזרים רכשו נכסים מכל הסוגים (מניות אג"ח ומק"מ) בהיקף נאה של כ-2 מיליארד שקל, לאחר שבחודשים האחרונים הם מכרו נכסים בהיקף של כמיליארד שקל בכל שבוע. על רקע זה, מדד תל אביב 35 היה בין הבודדים בעולם שהציג השבוע תשואה חיובית (בהשוואה על פי מטבע המקור). נקודה מאתגרת אחת לפחות שנותרה היא שמרווח האשראי של ישראל, שזינק בתחילת השבוע לשיא, נותר גבוה, ועומד על כ-175-180 נ"ב לתקופה של חמש שנים (פער בין תשואת ממשלת ישראל בדולר, לתשואת אג"ח ארה"ב)", סיכם.