תקופת ההמתנה פוגעת במשק: ירידה בהכנסות של רוב ענפי הצריכה

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • מנתוני הפניקס גמא עולה כי המבצעים לא הועילו השבוע לענף האופנה, אך ענף המחשבים מתחזק

גם המבצעים של רשתות האופנה לא מניעים את הציבור לקנות / צילום: יח''צ
גם המבצעים של רשתות האופנה לא מניעים את הציבור לקנות / צילום: יח''צ

בצל ההמתנה לתקיפת חיזבאללה ואיראן, הציבור הישראלי הקטין את הצריכה בשבוע החולף, מה שהוביל לירידה בהכנסות הענפים הבולטים במשק - כך עולה מנתוני מדד הפניקס גמא, הבוחן את ההוצאות בכרטיסי אשראי בישראל.

שאלות ותשובות | גם בישראל: וויזאייר משיקה מועדון טיסות חדש, אבל יש אותיות קטנות 
מאימפריית אסתטיקה לחובות של 100 מיליון שקל: כך נערמו הצרות של אמריקן לייזר

הירידה החדה ביותר בשבוע של 4-10 באוגוסט הייתה בענף התיירות, עם 11% - אם כי מדובר בירידה מתונה יותר ביחס לשבוע הקודם, שבו הענף צנח ב־30%. בענף החשמל והאלקטרוניקה נרשמה ירידה דומה, של כ־10%. בענף המזון ניתן לראות השבוע ירידה מינורית של 2% במחזור הקניות, וזאת בהשוואה לעלייה שנרשמה בשבוע שעבר - אז נערך הציבור מבעוד מועד ורכש מוצרי מזון לשהייה ממושכת בבתים.

העלייה הגדולה של השבוע נרשמה בענף המחשבים והסלולר (7%), נתון שניתן לשייך הן לרכישת פריטים לטובת עבודה מרחוק והן להתארגנות לקראת שנת הלימודים שעומדת בפתח.

"מצב ההמתנה הביטחוני ממשיך להרע עם המשק הישראלי", אומר נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "לצערנו, בשיא הקיץ רבים בוחרים להתכנס ולהישאר בבית, פחות יוצאים להסתובב בקניונים ולבלות בבתי קפה ומסעדות, וקונים רק מה שנחוץ. זאת בנוסף לתקופת תשעת הימים אשר בה ממילא חלק מהציבור לא מבלה ומחדש.

"עושה רושם שגם המבצעים שמציעות רשתות האופנה וההנעלה לא מניעים כעת את הציבור לקנות. נכון לעכשיו, מצב־הרוח הכללי נוגד בילויים וקניות. עם זאת, נמשיך לראות הצעות ומבצעים בתחום גם בשבועות הקרובים".