רוצים להוסיף ממ"ד לבית? בדקו כמה זה יעלה לכם

בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", אושרו שורה של הקלות בנושא בניית מיגון, ביניהן מסלול מהיר להקמת ממ"דים בכל רחבי הארץ • בדקנו שלוש עסקאות להוספת מיגון - לעסק, לבית פרטי ולבניין דירות משותף

הוספת ממ''דים לדירות בבניין / צילום: ארן הרשלג
הוספת ממ''דים לדירות בבניין / צילום: ארן הרשלג

רקע: עשרה ימים לאחר מתקפת הטרור של ה־7 באוקטובר, אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה הוראת שעה ובה שורה של הקלות בנושא בניית מיגון. בין היתר הוחלט על מסלול מהיר להקמת ממ"דים בכל רחבי הארץ. בשבוע שעבר אושרה הארכת הוראת השעה בשנה נוספת.

טור סופ"ש | נתניהו הבטיח קרקעות כמעט בחינם למילואימניקים. אבל ביישובים דואגים לבנים ולבנות שלהם 
פרשנות | דירה ממוצעת ב-2.3 מיליון שקל: הנתון שמסביר את עומק המשבר בשוק הדיור 

לפי נתוני פיקוד העורף, מאז אושרו התקנות הוגשו 4,470 בקשות לתוספת ממ"ד במבנה מגורים, מתוכן אושרו 3,732. הנה כמה דוגמאות לעלויות וללוחות זמנים.

הוספת מיגונית לעסק: "האוס הוא מרכז וטרינרי בקיבוץ חצור", מספרת לילי רביב, שותפה במקום. "עד לפני המלחמה עבדנו 24/7, ויש לנו כ־20 אנשי צוות. אבל ברגע שהתחילה המלחמה נאלצנו לסגור את העסק כי לא עמדנו בהנחיות של פיקוד העורף וזה גם היה לא נעים לשהות שם. היו באזורנו הרבה אזעקות ולא היה לנו מרחב מוגן שאפשר להגיע אליו בזמן סביר - זמן ההתרעה בחצור הוא 45 שניות. אנחנו למודי ניסיון ממבצעים קודמים ומאירועים אחרים, והבנו שזה לא הולך להיות יום־יומיים ולא שבוע־שבועיים.

"אחרי חודש שבו היינו סגורים רכשנו מיגונית והצבנו אותה ליד המרפאה כדי שנוכל לחזור לעבוד. אבל לא חזרנו לעבוד בלילה עד היום.

"הזמנו את המיגונית באופן פרטי מחברה, כולל הובלה ומנוף, וזה לקח שבועיים־שלושה. עלה לנו 88 אלף שקל, וזו הוצאה מוכרת. הצבנו אותה ליד דלת הכניסה האחורית ואנחנו רצים לשם כשיש אזעקה".

דני ישראלי, שותף במרפאה, מוסיף: "בכל הסבבים שהיו פה באזור, איכשהו לא הצלחנו לקבל פיצוי מהמדינה למרות שהיקף העבודה יורד מיד, וממשיכים לשלם משכורות. אם משווים את ההכנסות לפי מחזור אז לא רואים ירידה כי צמחנו וגדלנו, אז כאילו לא מגיע פיצוי. הפעם החלטנו להוסיף מיגון כדי שנוכל לעבוד. עד שהגיעה המיגונית הגעתי רק אני למרפאה ורק למקרי חירום. היו בעלי חיים מהעוטף שנזקקו לטיפול".

הוספת ממ"ד לבית פרטי: כשמדובר בממ"ד שבונים ומחברים לבית, המחירים גבוהים בהרבה. בן ריזנברג ממושב חרות בשרון מספר: "השתחררתי ממילואים בעזה אחרי חצי שנה. אשתי עם תינוק, והחלטתי שאני לא משאיר אותה בלי ממ"ד אם יקראו לי שוב. לקחנו אדריכל והוא הגיש את כל התוכניות לפיקוד העורף עם אישור של מהנדס ובודק קרקע, ואני חייב לומר שפיקוד העורף תקתקו דברים מהר. התכנון והאישורים לקחו כחודשיים והבנייה עוד שלושה חודשים.

"בגלל שאשתי הייתה עם התינוק בבית, הקבלן מצא פתרון לאבק: הם פתחו את הפתח בקיר וסגרו אותו עם גבס עד שסיימו. העלות: בערך 200 אלף שקל סה"כ, מזה 155 אלף רק הבנייה. היו גם הצעות זולות יותר אבל הייתה חשובה לי האיכות והזריזות. מתסכל שהמדינה דופקת את העסק שלנו. יש לי עסק ליהלומים ולתכשיטים שבקושי תפקד כשהייתי במילואים, אבל הם הסתכלו על מאזנים מלפני שנה ושנתיים ולא קיבלנו כלום כי העסק גדל. זו יריקה בפרצוף".

הוספת ממ''ד לבית בקיבוץ / צילום: תמונה פרטית
 הוספת ממ''ד לבית בקיבוץ / צילום: תמונה פרטית

על מחיר ולוח זמנים דומה מספר זוג מבוגר שמתגורר בבית ישן במושב במועצה האזורית באר טוביה. "התהליך מול המועצה לקח שלושה־ארבעה חודשים, באמצעות חברה שטיפלה באישורים. את עבודות הבנייה עצמן סיימו בתוך כחודש, כולל כלונסאות, יציקות והכול", מספרת כלתם של בני הזוג.

"התחושה שלהם הייתה נפלאה שהם מוגנים. עד אז הם היו באים אלינו - אנחנו גרים בבית אחר במשק, אבל זמן ההתרעה אצלנו קצר, כ־40 שניות, ובלילה זה לא נעים".

הוספת טור ממ"דים בבניין משותף: ברחוב קטן בשכונת רמז הוותיקה במרכז ראשון לציון מוסיפים כעת פיר של ממ"דים לבניין משנת 1982, מבנה בן ארבע קומות על עמודים. המבנה מצוי כעת בעבודות הבנייה של שמונה ממ"דים שיחוברו לשמונה הדירות הישנות במבנה. ההיתר להוספת הממ"דים, התקבל במרץ 2024 והחלו העבודות במאי האחרון.

הוספת ממ''ד בקיבוץ חצור / צילום: תמונה פרטית
 הוספת ממ''ד בקיבוץ חצור / צילום: תמונה פרטית

פתיחת הבקשה הראשונה להיתר היא ממאי 2022, כך שמשך הזמן לאישור סופי ותחילת העבודות נמשך כשנתיים. הוספת ממ"ד מסוג זה תעלה כ־180 אלף שקל לכל דייר, לפי חישוב של 15 אלף שקל למ"ר בערך, ועוד עלויות תכנון ורישוי. לא בכל הבניינים מגיעים להסכמה של כל השכנים, ואם בונים ממ"ד בלי ממ"ד מתחתיו, או שצריכים טור ממ"דים בכמה צדדים, זה יכול לייקר את העלויות.