לאחר שקיבל בונוס: בעלת השליטה ההודית מדיחה את מנכ"ל נמל חיפה

יו"ר דירקטוריון נמל חיפה רון מלכא נאבק בהחלטת הממשלה להעניק לנמל המפרץ המתחרה שמופעל על ידי החברה הסינית SIPG רציפים נוספים, בעוד ששרון נתפס כמי שמבקש לעבוד עם הממשלה על מציאת מתווה משותף

נמל חיפה. בעיגול: גאוטם אדאני / צילום: איל יצהר, אמיר כהן (רויטרס)
נמל חיפה. בעיגול: גאוטם אדאני / צילום: איל יצהר, אמיר כהן (רויטרס)

דירקטוריון נמל חיפה החליט להזמין לשימוע לפני פיטורים את מנכ"ל הנמל אודי שרון. מניות חברת נמל חיפה נמכרו על ידי המדינה לחברת אדאני ההודית (70%) וגדות הישראלית (30%) כשעל הפרק מתווה האסדרה בנמלי הים שיוזמת הממשלה ושנחשפה בגלובס.

שתי ספינות מלאות נשק שחצו את מיצר גיברלטר ולימדו: זו החברה החדשה הכי טובה של ישראל

המהלך לפיטורי המנכ"ל מדגיש את הפער בין המחזיקות בנמל. בעוד שבגדות שואפים לעבוד עם הממשלה על מציאת מתווה משותף, בחברת אדאני בחרו בקו תקיף ואגרסיבי שאותו מייצג היו"ר רון מלכא שנאבק בהחלטת הממשלה להעניק לנמל המפרץ המתחרה שמופעל על ידי החברה הסינית SIPG רציפים נוספים.

לפי גורמים המעורים בפרטי העימות בחברה, בדירקטוריון בראשות מלכא רואים במנכ"ל אודי שרון כמי שלוקח את עמדת חברת גדות. הפיטורים הפתיעו רבים בענף וזאת לאחר שרק לפני כמה חודשים שרון קיבל בונוס לאחר שהנמל הראה ביצועים טובים מתחזיותיו, וגם הצעה לפריסה חדשה של ההלוואות שנלקחו לרכישת הנמל עומדת על הפרק.

בשלב זה המתיחות בין המחזיקות לא מגיעה לכדי קרע ביחסים ביניהם, אבל פיטורי מנכ"ל הוא מהלך שבשוק נושאים אליו עיניים ככזה שיכול להצית מאבק קשה יותר בין בעלי המניות.

זעם במשרדי הממשלה

בינתיים, במשרדי הממשלה דווקא זועמים על הקו שמציג מלכא ביחסים מולם ונדמה שכעת כל צד מתבצר בעמדותיו. כך מלכא פנה באחרונה, כפי שפורסם בגלובס, למל"ל וטען כי שגרירות הודו הגישה למשרד החוץ תלונה בעקבות ההסדרה המתגבשת בנמלים, שצפויה לתת הרשאת שימוש ברציפים לנמל המפרץ - המתחרה הישיר של נמל חיפה.

מלכא ציין בנוסף כי שליח ממשל ביידן לאזור, עמוס הוכשטיין, אף ביקש הסברים בשל כך.

מלכא, נזכיר, שימש בתפקידיו הקודמים בין היתר כשגריר ישראל בהודו ומונה לאחר מכן על ידי החברה של המיליארדר ההודי גאוטם אדאני, המקורב לראש ממשלת הודו, לעמוד בראש הפעילות בישראל. במשרד האוצר הגיבו בחריפות: "ניסיון החברה להשתמש במנופים מדיניים לטובת אינטרסים עסקיים ולמניעת התחרות במשק - לא ראוי".

מרפורמה להסדרה

במשרדי האוצר והתחבורה מגבשים הסדרה בענף הנמלים בישראל כדי ליישב מחלוקות וטענות שונות של כלל המפעילים. הצורך בהסדרה התגבש לנוכח הרפורמה המוצלחת בנמלי הים שהחלה בתחילת שנות ה־2000, אז פעלו בישראל שני נמלים ממשלתיים: בחיפה ובאשדוד. עם פתיחת הרפורמה ניתנה הרשאה לנמל מספנות ישראל הקטן והפרטי, הממוקם במפרץ חיפה, לפרוק עד 5% מהסחורות שמגיעות לישראל. המגבלה נוצרה כדי לא לפגוע בעובדי הנמל הממשלתי הסמוך. הפעלת נמל אילת נמכרה אף היא. בהמשך הוקמו נמלי ים מתחרים: נמל המפרץ שמופעל על ידי החברה הסינית SIPG, ונמל הדרום המופעל על ידי החברה השוויצרית TIL. בהמשך אף הופרט נמל חיפה ונמכר לאדאני ההודית וגדות הישראלית, כך שנמל אשדוד נותר הנמל האחרון בבעלות ממשלת ישראל.

מחשש למצוקה בקיבולת הפעילות הנמלית לנוכח גידול האוכלוסייה, היעדר התחרות בין הנמלים הממשלתיים והשליטה של ועדי העובדים בהם, נוצרה תחרות עזה ויתירות גדולה בנמלים. עם מגפת הקורונה ומשבר הסחורות בעקבותיה, הוענקו באופן זמני רציפים נוספים לפריקת מטען כללי (שלא מגיע במכולות) לנמל המפרץ והדרום. ההסדרה המתגבשת מבקשת להאריך את השימוש ברציפים אלו כדי להגביר את התחרות, להסיר את המגבלה ההיסטורית מעל נמל מספנות ישראל, להעניק רציף נוסף לנמל אשדוד ולהתיר לנמל חיפה לעסוק גם בענפים נוספים. כך קיוו בממשלה - כל נמל יקבל הטבה, ואולם אלו שואפים להגביל ולהצר את צעדי מתחריהם באמצעים רגולטוריים.

ההתנגדות המשמעותית ביותר נרשמת בנמל חיפה. לטענת יו"ר הנמל מלכא, בעת ההתמודדות על המכרז הוצג מצג לפיו הרציפים הנוספים יינתנו לנמל המפרץ המתחרה רק כשהיקף המכולות במשק יגיע ל־4.9 TEU, כשעתה מדובר על מעט יותר מ־3 TEU. במכתב ששיגר מלכא למנכ"ל משרד האוצר ב שבוע שעבר הוא כתב כי "קבוצת אדאני, בעלת השליטה בנמל חיפה, מתנגדת נחרצות להקדמת פתיחת הרציפים 7 ו־8 בנמל הסיני. הקדמת פתיחת רציפים אלה לפני שנפח המכולות הגיע ל־4.9 TEU כפי שנלמד על ידי קבוצת אדאני בהליך התחרותי וכפי שלמדה מכתב ההסמכה שניתן לנמל הסיני, תיחשב כהפרה חמורה של ההבנות שעמדו בבסיס רכישת חברת נמל חיפה".

ואולם, עיון בכתב ההסמכה מגלה כי ניתן להעביר את הרציפים גם מתחת לרף שנקבע באישור שרי התחבורה והאוצר, ואילו מעל לאותו רף שנקבע יכול הנמל להפעיל את הרציפים גם ללא צורך באישור השרים. בנוסף, במשרדי הממשלה דוחים את הטענה שלפיה הוצג לנמל מצג אחר.

מחברת נמל חיפה לא נמסרה תגובה