12 אלף מועמדים ניגשו: איך מגיע דווקא כירורג מומחה לצמרת רפאל?

הקואליציה משכה חוק שהרע עם החוסכים • מה הקשר בין הכירורג מהדסה עין כרם לדירקטוריון של ענקית ביטחונית • ובסטארבקס החליטו להחליף את הראש • זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רה''מ נתניהו ורופאו המנתח, פרופ' אלון פיקרסקי / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ, המרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה ביוטיוב
רה''מ נתניהו ורופאו המנתח, פרופ' אלון פיקרסקי / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ, המרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה ביוטיוב

קרנות ההשתלמות | הבלגן בכנסת עזר למצב הבורסה - וגם לחסכונות של הציבור

לא מעט פעילים בשוק ההון דווקא שמחו על הבלגן שהיה בכנסת ביום רביעי האחרון. אחרי שהאופוזיציה סיכלה העברת חוק בתחום התעבורה, החליטו בקואליציה להוריד את כל ההצבעות שתוכננו מסדר היום. בין אלה נמשכה גם הצעת חוק קריטית לשוק, ובליבה מתן הקלות במשיכת כספי קרנות ההשתלמות.

החקיקה שקידמה הממשלה תאפשר למשוך את קרנות ההשתלמות במס מופחת של 15% עד סוף השנה, למי שהחל לחסוך בהן וטרם חלפו שש השנים הנדרשות לקבלת הפטור ממס. מדובר במעין "שבירה" של תוכנית חיסכון, שתאפשר לציבור להנזיל את עצמו בקלות. אין מה לומר, הפיתוי לנצל את ההטבה גדול, גם עבור מי שלא ממש זקוק לכסף. ואכן, מהלך כזה עשוי להקל על מי שחנוק כלכלית וזקוק לנזילות בדחיפות. אבל קודם כל הוא נועד להקל את הלחצים על קופת המדינה. -

קרנות ההשתלמות הן מקלט המס מספר אחד של הציבור, והן מגלגלות נכסים בהיקף של 374 מיליארד שקל. האוצר לוטש שנים את עיניו לביטול הפטור ממס רווחי הון, ולכן צמצום מהיר של נכסיהן ישחק לידיים שלו.

בעוד שהחקיקה בכנסת אולי היתה מפגישה את קופת המדינה המצומקת עם תשלומי מסים קלים, היא עלולה היתה במקביל ליצר לחץ טכני על הבורסה, בשל ריבוי הוראות מכירה של תיקי השקעות מצד הציבור.

אלא שעיקר הנזק לחוסכים הוא הפיתוי במשיכה נמהרת של כספים, כששעון הזמן לפקיעת ההטבה - סוף השנה - דוחק. תחושת "מבצע חיסול" שעוד שנייה חולפת, כמו הסיילים של סוף העונה. אלה שהיו בוחרים ללכת בנתיב הזה היו יכולים בהחלט לקבל ליד כסף מהיר לבזבוזים ולהוצאות, שאין ספק שיש הרבה מהן בימי הקיץ והחופש הגדול. אלא ששנייה אחרי זה היה מגיע החשבון - והוא היה כואב הרבה יותר.

חזי שטרנליכט

חברות ממשלתיות | איך מגיע כירורג מומחה לצמרת רפאל

לא פחות מ-12 אלף מנהלים במשק הגישו מועמדות ל"נבחרת הדירקטורים" הנוכחית - רשימה אקסקלוסיבית שמתוכה אמורים שרי הממשלה לברור את מינוייהם לדירקטוריונים בחברות הממשלתיות.

לאחר מיונים ארוכים התקבלו 1,400 איש ואישה, בהם אלופים במיל' לצד כלכלנים בכירים. אבל כנראה שאף אחד מהם לא התאים לתפקיד דירקטור ברפאל. במקומם, נבחר השבוע לתפקיד פרופ' אלון פיקרסקי, רופאו המנתח של ראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה.

מבין כ-70 החברות הממשלתיות, המדורגות לפי חשיבות והיקף פעילות כלכלית, מינוי לרפאל נחשב מהיוקרתיים ביותר. לרפאל רמת הסיווג הכי גבוהה, לצד התעשייה האווירית וחברת החשמל. ברבעון הראשון זינקו רווחיה ב-48% לכמעט רבע מיליארד שקל. כשהתותחים רועמים, יצרני מערכות הלחימה מוכרים הרבה יותר.

לא מעט גבות הורמו עם היוודע המינוי של פיקרסקי, מנהל האגף הכירורגי בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, בשל הקשר למשפחת נתניהו וחוסר הקשר לעולם התוכן של רפאל. רשמית, ראש הממשלה לא ממנה דירקטורים לרפאל. אבל הוא ממנה את מי שממנה - השר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם, שקיבל מנתניהו את הסמכות על רשות החברות, ואחראי על המינויים לחברות הממשלתיות לצד השרים הרלוונטיים. במקרה של רפאל מדובר בשר הביטחון יואב גלנט, שככל הנראה לגבי מינוי פיקרסקי החליט "לבחור קרבות" ולהימנע מעימות נוסף מול נתניהו והקואליציה.

אורן דורי

שינוי בצמרת | התזוזה מצ'יפוטלה לסטארבקס הקפיצה את השוק

המשקיעה האקטיביסטית, קרן הגידור אליוט מנג'מנט, הפעילה לחץ - והשבוע בסטארבקס החליטו להגיב. ענקית הקפה העולמית נפרדה מהמנכ"ל לקסמן נארסימהאן, שכיהן כשנה וחצי בתפקיד.

בתקופתו בחברה נחתכה מנייתה בכ-22%, עד סגירת המסחר ביום שני השבוע. למחרת הודיעה החברה על ההחלפה - ועל הכוכב החדש שהכתירה.

במקומו הוצנח מנהל מרשת מזון אחרת - מנכ"ל צ'יפוטלה בריאן ניקול. שורה של אנליסטים כבר הכתירה את ניקול כמנכ"ל הטוב ביותר בארה"ב בתחום המסעדנות. בחמש השנים שלו ברשת המזון המקסיקני הוא הקפיץ את שווייה בארה"ב ב-773% - זאת בזמן שמניית סטארבקס טיפסה ב-35% בלבד, ואילו מדד S&P 500 עלה ב-99%. ניקול יתחיל כמנכ"ל וכיו"ר הדירקטוריון שלה ב-9 בספטמבר.

השינוי הפתאומי בצמרת ענקית הקפה נולד מתוך מאמציה לשפר ביצועים, לאחר שבשנה החולפת חלה האטה במכירות בשני השווקים הגדולים ביותר שלה, ארה"ב וסין.

סניף של רשת סטארבקס / צילום: Shutterstock
 סניף של רשת סטארבקס / צילום: Shutterstock

נראה שהמהלך שימח את המשקיעים, ששלחו את מניית סטארבקס לראש רשימת המזנקות במדד נאסד"ק 100 ולעלייה של 25% - העלייה הכי גדולה באחוזים שעשתה החברה ביום אחד מאז הופעת הבכורה שלה בשוק ב-1992. הקפיצה הגדילה את שווי השוק של סטארבקס ביותר מ-20 מיליארד דולר. התגובה ההופכית ניכרה בצ'יפוטלה, שם צנחה המניה עד 14% במסחר בניו יורק, ושווי השוק נחתך במעט יותר מ-10 מיליארד דולר. בסטארבקס השכילו להבין שאם יחליפו את הראש - השינוי יגיע. ובינתיים השוק חושב שזה רעיון לא רע בכלל.

עדי טננבאום

תמונה בשבוע

שריפה בכפר ורנאבאס ליד אתונה, יוון, השבוע / צילום: Reuters, Hilary Swift
 שריפה בכפר ורנאבאס ליד אתונה, יוון, השבוע / צילום: Reuters, Hilary Swift