האריס וטראמפ מציעים פתרונות שונים ויקרים לאינפלציה

האריס מבטיחה גישה ממשלתית חזקה יותר להתמודדות עם המחירים הגבוהים • טראמפ לעומתה בוחר בפחות רגולציה והורדת מסים • שניהם ממעיטים בפרטים

צילומים: Carolyn Kaster, Julia Nikhinson-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: Carolyn Kaster, Julia Nikhinson-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

קמפיין נשיאותי עם פרטי מדיניות מעורפלים קיבל תפנית פתאומית השבוע ועבר לדיון מעמיק יותר על האופן שבו מדיניות תיושם ותנוהל, כאשר גם דונלד טראמפ וגם קמלה האריס ביקשו להציג הצעות אמינות לטיפול באינפלציה, דאגה מרכזית עבור הבוחרים. 

הצעירים עשויים לסלול את דרכה של האריס לבית הלבן
כותרות העיתונים | הפסקות חשמל גדולות בלבנון, ואיך ישראל הצליחה לחסל רוח רפאים

התוכניות שלהם הציגו מטרות גדולות אך חסרו פרטים ספציפיים, ובכל זאת היו חושפניות. להאריס, סגנית הנשיא, ולטראמפ, הנשיא לשעבר, היו רעיונות שונים מאוד לגבי תפקידה של הממשלה בכלכלה. 

האריס, שתקבל רשמית את מועמדותה של מפלגתה בוועידה הלאומית הדמוקרטית בשיקגו בשבוע הבא, קראה להתערבות ממשלתית חזקה בשווקים ולמדיניות מס חדשה כדי לעמוד ביעדים חברתיים, לפעמים מעבר למה שהציע הנשיא ביידן. 

סגנית הנשיא הציעה לתת לממשלה הפדרלית סמכויות חדשות לעצור את העלאות המחירים על מזון ומצרכים וחוקים חדשים שירתיעו תאגידים מלרכוש בתים צמודי קרקע ולהעלות את שכר הדירה. 

טראמפ, לעומת זאת, אמר שהוא יוריד מחירים על ידי צמצום תפקידה של הממשלה בכלכלה. הוא הבטיח להסיר את התקנות על אנרגיה ותעשיות אחרות, ולהפחית מסים, כולל על קצבאות הביטוח הלאומי. 

תוכניות מחיר מבוססות על פופוליזם, לא על ראיות

ההצעות של האריס מבוססות על הרעיון שתאוות הבצע של תאגידים העלתה את המחירים, רעיון שבו אנשים רבים וכמה חוקרים מאמינים, במיוחד בשמאל, במיוחד כאשר חברות נהנו מכוח שוק משמעותי. עם זאת, רוב הכלכלנים לא מסכימים ואומרים שהאינפלציה נובעת בעיקר מהגדלת ההוצאות של ממשלות לאחר הקורונה, יחד עם בעיות בשרשרת האספקה ​​העולמית ומחסור בעובדים במהלך המגיפה. 

ובכל זאת, עלויות מזון קמעונאיות היו גבוהות ב-26% ביולי בהשוואה ל-2019. לפי מגוון מדדים, שולי הרווח של החברות עדיין גדולים יותר כעת מאשר לפני המגיפה. 

עדיין לא ברור כיצד ייושם האיסור המוצע של האריס על הוצאת מחירים, מונח שאינו מוגדר בבירור.

"לאכוף את זה יהיה קשה מאוד", אמר מייקל סינקינסון, כלכלן באוניברסיטת נורת'ווסטרן שעבד בבית הלבן עם ביידן. "דרך טובה יותר לשלוט במחירי המזון הקמעוני היא לקדם תחרות בריאה ושקיפות מחירים, שהם חלקים מרכזיים במדיניות הכלכלית של הממשל הנוכחי". 

טראמפ מצידו אישר מחדש את תוכניתו להשתמש בכוח הנשיאותי כדי להטיל מכסים, ואמר כי הוא יעלה אותם ל-20% על יבוא - לעומת הצעתו הקודמת של 10%. כלכלנים מזהירים כי הדבר יגדיל את האינפלציה, במיוחד עבור אנשים בעלי הכנסה נמוכה יותר. 

תגי מחיר של טריליון דולר

אף אחד מהמועמדים לא הסביר כיצד הוא יממן את התוכניות שלו. הוועדה לתקציב פדרלי אחראי מעריכה כי תוכניתו של טראמפ לבטל מסים על הטבות ביטוח לאומי תזרז את המועד שבו ייגמר הכסף לקרן הנאמנות של התוכנית ותגדיל את הגירעונות ב-1.6 טריליון דולר במשך עשר שנים. היא גם מעריכה שתוכניותיה של האריס להרחיב את זיכויי המס, סובסידיות ביטוח בריאות ותמיכה בדיור יגדילו את הגירעון ב-1.7 טריליון דולר. 

מבול הצעות המדיניות הגיע כאשר נראה היה שהתנאים הפוליטיים והכלכליים השתנו. טראמפ הסתמך על כעס הבוחרים על האינפלציה הגבוהה, אך נתונים עדכניים מראים שהמחירים עולים בקצב האיטי ביותר מאז 2021. בעוד שהאינפלציה נותרה דאגה מרכזית עבור הבוחרים, חלק מהסקרים מצביעים על כך שהם מאשימים את האריס בכך פחות בהשוואה לביידן. 

סקר של פוקס ניוז מצא שהבוחרים סומכים על טראמפ על פני האריס שיטפל בכלכלה ב-6 נקודות אחוז. טראמפ הוביל על ביידן ביותר מ-10% אחוזים בנושא זה בשלושה מארבעת הסקרים האחרונים של פוקס. 

עבור שני המועמדים, מדיניות מפורטת הייתה פחות חשובה מעיצוב האופן שבו הבוחרים רואים את הכלכלה ואת האריס, שהפכה למועמדת של מפלגתה רק לאחר שביידן פרש מהמרוץ לפני ארבעה שבועות.

המטרה של האריס: להראות ש"היא מבינה"

הדמוקרטים אמרו כי התוכניות המפורטות של האריס היו פחות חשובות משכנוע הבוחרים שהיא מבינה את החששות שלהם ויש לה ניסיון לטפל בהן. הם הדגישו את הרקורד שלה בתור התובעת הכללית של קליפורניה, שם העמידה לדין בנקים ותאגידים, כדי לתמוך בהבטחתה להילחם בחברות שמשתמשות לכאורה בכוח השוק שלהן כדי להעלות מחירים ושכר דירה. 

אוון רות' סמית', סוקר מוביל ב-Blueprint, חברת סקרים ואסטרטגיה דמוקרטית, אמר כי סקרים מראים שהבוחרים חושבים שחברות מנצלות לרעה את כוח השוק שלהן כדי להעלות מחירים. הם גם מאמינים להאריס כשהיא אומרת, "אני יודעת מי הם האשמים - אלה החתולים השמנים של החברות שמעלות את חשבונות המזון ואת מחירי הדלק שלכם". 

הוא הוסיף כי התוכנית של האריס לטפל בהורדת מחירים ובאינפלציה, "מראה לבוחרים שהיא מבינה את הדאגה העיקרית שלהם מכיוון שהיא מתמקדת בנושא החשוב להם ביותר". 

מייקל פודהורזר, אסטרטג דמוקרטי ומנהל פוליטי לשעבר של AFL-CIO, חושב שהמפלגה צריכה להתמקד בבוחרים שתמכו בעבר בדמוקרטים אך עדיין לא מחויבים להאריס. 

"רוב האנשים לא יודעים עליה הרבה. אז, היא רק צריכה להראות שהיא מישהי שהם יכולים לסמוך עליה שתעשה את הדבר הנכון", אמר. 

המטרה של טראמפ: להגדיר את האריס כשמאל קיצונית

טראמפ מנסה להציג את האריס כמחוץ למיינסטרים. במסיבת עיתונאים ביום חמישי אמר: "עלינו להגדיר את היריבה שלנו כקומוניסטית, סוציאליסטית, או מישהי שעלולה להחריב את המדינה שלנו", ותיאר את תוכנית הפחתת המחירים שלה כ"פיקוח קומוניסטי על מחירים... שיוביל למחסור במזון, לקיצוב, לרעב, וליותר אינפלציה באופן דרמטי".

מיקה רוברטס, סוקר רפובליקני עבור CNBC, אמר שהמצביעים אינם רואים בהאריס שונה באופן משמעותי מביידן בנושא אינפלציה. 

"היא עומדת בפני אתגר קשה סביב הכלכלה", אמר. "למרות שהיא מנסה להרחיק את עצמה מממשל ביידן, הבוחרים לא יתנו לה בקלות לברוח מהבעיות שם".