המפונים מהצפון התייאשו, וקנו נכס ב־880 אלף שקל

משפחה עם שבעה ילדים המפונה משלומי קנתה דירת 3 חדרים ללא ממ"ד בשכונת אוסישקין בנהריה • לפי נתוני מדלן, המחיר הממוצע לקנייה בשכונה הוא 1.47 מיליון שקל • הקונים: "רצינו בית עם ממ"ד, אבל המחירים לא שפויים"

הבניין בשכונת אוסישקין בנהריה / צילום: אנגלו סכסון
הבניין בשכונת אוסישקין בנהריה / צילום: אנגלו סכסון

העסקה: זוג ושבעת ילדיהם, המפונים מהיישוב שלומי, עברו בין כמה דירות בשכירות עד שהחליטו לבסוף לרכוש דירת שלושה חדרים בנהריה, במחיר של 880 אלף שקל. הדירה בשטח של 65 מ"ר, ללא ממ"ד, חניה ומרפסת. מדובר בבניין ותיק בן ארבע קומות, בשכונת אוסישקין בסמוך לציר המרכזי ולצומת הראשי של העיר.

הכטב"ם המתאבד החדש של איראן, והפיתוח הישראלי שיכול להגן מפניו 
ראיון | "אנחנו נלחמים על מיגון, אבל עיריות רבות נותרו עדיין ב־6 באוקטובר" 

הקונים: אביב אזרן, מנכ"ל אנגלו סכסון נהריה ושלומי, שתיווך בעסקה, מספר: "פנו אלינו מפונים משלומי שלבסוף החליטו לרכוש נכס למגורים במקום לשכור דירה או להתגורר במלון. הם התלבטו בין נהריה למעלות, אבל ראו שנהריה נמצאת בתנופת נדל"ן והעדיפו נכס שיש בו פוטנציאל לפינוי בינוי עתידי.

"היו להם חששות מכיוון שהם מחזיקים נכס בשלומי ובמצב הנוכחי קשה למכור אותו. לצורך העסקה הם התייעצו עם משרד ויצמן ייעוץ משכנתאות, שסייעו להם בנטילת המשכנתה המשלימה לטובת רכישת נכס נוסף. במקביל הם הבינו שניתן לדחות את תשלום מס הרכישה ב־18 חודשים עם הצהרה על נכס חליפי".

האתגר של רכישת דירה חדשה בזמן שהדירה הישנה עדיין לא נמכרה הוא משמעותי בקרב רבע מרוכשי הדירות המפונים, כך עלה מסקירת אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר. הרוכשים צריכים להצהיר כי בכוונתם למכור את הדירה הראשונה וכך לא לשלם מסים כמשקיעים. עוד צוין בסקירה כי מקרב מפוני הצפון נרכשו בחודשיים האחרונים 228 דירות.

רכישה בזמן הפינוי: האב, שביקש להישאר בעילום שם, מספר: "המצב קשה מאוד. יש לנו שבעה ילדים ואין לנו מסגרות חינוך ואין שגרה. עברנו הרבה דירות ואי אפשר להיות עם שבעה ילדים בבתי מלון. נוסף לכך, אני צריך להיות קרוב יותר לאזור המגורים המקורי שלי בגלל העבודה, ואני לא יכול להרשות לעצמי לעבור לירושלים. וכך, אם יחזירו אותנו הביתה נוכל לחזור בקלות יחסית לבית ולחיים שהיו לנו".

לדבריו, שוק השכירות הניע אותם לרכוש דירה. "לגור בשכירות זה גם סיפור. כל הזמן יש נזקים ויש כל מיני סוגים של בעלי בתים - ואין פיקוח באמת על השכירות, מה שגרם לנו הרבה נזק נפשי. היינו בשלוש דירות שכורות. יש המון בעיות עם הדירות הקודמות, כמו בעל בית שהעביר חשבון על שמי ושכח להעביר אליו ועכשיו אני צריך להתמודד עם חובות שלא אני יצרתי.

"הבעיה העיקרית שלנו היא שהבית שלנו נמצא באזור מפונה ואי אפשר למכור אותו כרגע. זו בעיה קשה, מכיוון שזו דירה שנייה והיה צריך 50% הון עצמי ומשכנתה. אם זה היה תלוי רק בי - לא הייתי לוקח על עצמי עוד התחייבות או קנייה".

אתם לא חוששים בדירה בלי ממ"ד?
"בחרנו בדירה הזו כי זה מה יש. אמנם רצינו בית עם ממ"ד, אבל המחירים לא שפויים. קנינו מה שאנחנו יכולים. למרות שראש המועצה אמר שמי שמפונה הלך 'מחיפה דרומה', החיים יותר חזקים והרבה מפונים חזרו לצפון ועברו לנהריה. נכון שאין ממ"ד ואין מקלט אבל יש לי דירה משלי, וזה קצת מרגיע את העניינים".

האב סיפר בכאב על הקושי בניתוק הממושך מהבית בשלומי: "לא הייתה תקופה כזו קשה בחיים שלי. אני מתחיל מהתחלה בלי לדעת אם אני ממשיך לקבל מענקים. אף אחד לא יודע כלום והכל באי וודאות. הייתי בכיף מוכר את הבית בשלומי אבל אני לא יכול. הבית זה איפה שהלב נמצא, והראש והלב שלי נמצאים בשלומי. עדיין לא התאקלמנו. קשה לעבור ממקום למקום. העבודה כרגע היא לייצר בית".

השכונה: בשכונת אוסישקין יש בניינים ישנים לצד חדשים. לפי נתוני מדלן, המחיר הממוצע לקנייה בשכונה הוא 1.47 מיליון שקל והמחיר הממוצע להשכרה הוא 2,900 שקל בחודש. בשנה האחרונה נמכרו 31 דירות במחיר ממוצע של 15.4 אלף שקל למ"ר.

לדברי אזרן, "השוק חי - יש משקיעים מהמרכז ויש הרבה משפרי דיור שלא מוכנים לחכות. יש רק בעיה אחת - אין לנו שגרה. אבל הישראלים ו'הנהריינים' מוכנים לכל תרחיש ויודעים להתרגל למצב. לצערנו המלחמה הפכה להרגל".