לוין הציע למנות את אלרון לנשיא העליון לשנה; פוגלמן מתנגד

שר המשפטים יריב לוין עדכן את בג"ץ כי פנה למ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן עם הצעת פשרה למינוי הנשיא הקבוע ושלושה שופטים חדשים לעליון • התנועה לאיכות השלטון: "ניסיון שקוף לפגוע בעצמאות בית המשפט העליון" • פוגלמן: "הצעה המבוססת על ביטול שיטת הסניוריטי אינה מייצגת כל התקדמות"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת
שר המשפטים יריב לוין / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

שר המשפטים, יריב לוין, עדכן את בג"ץ כי העביר הצעת פשרה לממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, לגבי מינוי הנשיא הבא של בית המשפט ושל שלושה שופטים חדשים. לפי הצעת לוין, השופט יוסף אלרון, המזוהה עם המחנה השמרני ואף הציג את מועמדותו לנשיא, ימונה לשנה אחת עד לפרישתו בספטמבר 2025. לאחר מכן, ימונה לנשיא שופט שיוצע על ידי נציגות השופטים בוועדה למינוי שופטים, והוא יכהן עד להגעתו לגיל פרישה.

בג"ץ שלח את לוין להידבר עם חברי הוועדה לבחירת שופטים עד 8 באוגוסט
לוין לבג"ץ: התערבות בבחירת נשיא העליון היא רפורמה בשיטת בחירת השופטים

מהתנועה לאיכות השלטון, שעתרה לבג"ץ בנושא, נמסר: "ניסיון שקוף לפגוע בעצמאות בית המשפט העליון. הצעת הפשרה כביכול מוכיחה כי כל שמבקש שר המשפטים הוא לקנות לעצמו זמן נוסף על מנת לקדם את האג'נדה הפוליטית שלו, תוך פגיעה חמורה בעצמאות הרשות השופטת".

בפועל, ההצעה תאפשר את מינויו כעת של אלרון לנשיא העליון בניגוד לשיטת הסניוריטי, ובהמשך את מינויו של השופט יצחק עמית, אשר אמור היה להתמנות מראש לנשיא לפי השיטה הנוהגת ועם פרישתה של הנשיאה אסתר חיות. לוין אף מציע, כי הוועדה למינוי שופטים תחליט על שני המינויים בו זמנית, באותה הישיבה. 

עוד מציע לוין, כי ימונו שלושה שופטים חדשים לבית המשפט העליון לפי השיטה הבאה: שופט אחד ימונה מקרב שני מועמדים שיציעו נציגי השופטים ולשכת עורכי הדין, המזוהים עם המחנה הליברלי בוועדה למינוי שופטים. המועמד שייבחר יהיה זה שיזכה לרוב מקרב הפוליטיקאים בוועדה, כלומר זה שיהיה מקובל על הקואליציה. שופט שני ימונה מקרב שני מועמדים שיציעו נציגי הקואליציה בוועדה, לפי העדפתם של רוב נציגי מערכת המשפט. שופט שלישי יתמנה בהסכמה בין כלל חברי הוועדה מקרב שופטי בתי המשפט המחוזיים המכהנים כיום.

הודעתו של לוין מגיעה על רקע הדיון שהתקיים בחודש שעבר בבג"ץ בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון נגד סירובו של לוין לאפשר את בחירתם של נשיא קבוע ושופטים חדשים לבית המשפט העליון. היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, צידדה בעמדת העותרים ולוין מיוצג בעתירה על ידי עורך הדין הפרטי, ציון אמיר. שופטי בג"ץ עודדו בדיון את לוין ואת פוגלמן לקיים ביניהם הידברות בנושא. השופט אלכס שטיין אף קבע במהלך הדיון, כי "פשרה רעה עדיפה לפעמים מפסק דין".

בעדכון שהעביר היום לבג"ץ, לוין מודיע כי לא הגיע להסכמות עם פוגלמן ותוקף במרומז את נציגי השופטים והמחנה הליברלי בוועדה למינוי שופטים. לדבריו, "הציפייה של חלק מהחברים בוועדה כי בית המשפט ייטול מהשר את סמכויותיו ויעבירן לנציגי מערכת המשפט, פוגעת מאד באפשרות להגעה להסכמות". לוין אף משגר אזהרה לבג"ץ כי קבלת העתירה תבטל את נכונותו להגיע להסכמות. לדברי שר המשפטים, "קבלת העתירה לא רק שאינה מוצדקת אלא תמנע בפועל הגעה לפשרות מתחייבות בנושאים אחרים לרבות מינוי שלושת השופטים לבית המשפט העליון". לוין מתאר את הצעתו כ"פשרה הוגנת, מאוזנת, שאין בה מנצחים או מפסידים".

עוזי פוגלמן דוחה את הצעתו של לוין

ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, דחה את הצעתו של לוין. במכתב תגובה ששיגר לשר המשפטים כתב פוגלמן כי "הצעה המבוססת על ביטול שיטת הסניוריטי אינה מייצגת כל התקדמות". פוגלמן אף תוקף את הצעת לוין למינוי שלושה שופטים לעליון: "הגם שהיא נחזית כהצעה שוויונית, ההצעה פוגעת למעשה בשוויון שבין חברי הוועדה ומייתרת את קולם של חלק מחבריה". ממלא-מקום נשיא העליון מתאר במכתבו כיצד לוין נמנע מקיום פגישות עבודה איתו מאז תחילת יוני, וכיצד בחמשת השבועות האחרונים נערכה פגישה אחת בלבד בין לוין לבין נציגות השופטים בוועדה למינוי שופטים - וגם היא ביוזמת השופטים. "דווקא בימים קשים ומאתגרים אלה למדינה ולאזרחיה - ההתנהלות האמורה פוגעת בתפקודה התקין של מערכת המשפט, בשירות שניתן לאזרחי המדינה ובהפרדת הרשויות", כותב פוגלמן.