מחירי הקנייה בשתי השכונות דומים, אבל מחירי השכירות באחת מהן גבוהים יותר

כל אחת משתי השכונות החדשות בשרון הצפוני נבנתה סביב פארק, אך התחבורה בעייתית והעדפות התושבים מגלות: הקונים מעדיפים את אור עקיבא, אך דמי השכירות גבוהים יותר בחדרה

שכונת אור ים, אור עקיבא / צילום: שלומי יוסף
שכונת אור ים, אור עקיבא / צילום: שלומי יוסף

מבוסס על נתוני אתר "מדלן"

השכונות: אור ים היא שכונה חדשה באור עקיבא, המוקמת בין כביש 4 לכביש 2, באזור מאורך וצר בחלקה הדרומי של העיר. על פי התוכנית, השכונה תכלול כ־3,500 יחידות דיור (יח"ד) בבנייה מגוונת - החל ממבנים צמודי קרקע ועד מגדלים בני 15 קומות. 10% מסך יח"ד שיבנו בה יהיו קטנות (עד 80 מ"ר). בסך הכול צפויים להתגורר בשכונה כ־12 אלף נפש.

ניתוח | המהלך לביטול היטל ההשבחה: העיריות והשמאים זועמים
במרחק 100 מטר מהים: אלפי דירות מתוכננות לאורך החופים
חדשות השבוע בנדל"ן  | פחות מ־3,000 שקל בממוצע לקרקע ליח"ד בבית שמש

השכונה תכלול פארק גדול שיחצה את השכונה לאורכה, והוא צפוי לכלול מגוון אטרקציות, וביניהן אגם מלאכותי. בסמוך לפארק ייבנו מוסדות חינוך ומבני ציבור שישרתו את כלל העיר.

שכונת הפארק היא שכונה חדשה שהוקמה בעשור האחרון במזרח העיר חדרה. השכונה צפויה לכלול כ־2,500 יח"ד (רובן כבר נבנו) בבתים צמודי קרקע ובניינים בני עד כ־20 קומות, שנבנו מסביב לפארק מרכזי רחב ידיים בן כ־90 דונם, שכולל בין היתר אגם מלאכותי.

מסחר: באור ים מתוכננים מרכזים מסחריים לאורך שדרות המלך דוד הראשיות, וחלקם כבר נפתחו, כך שבמרחק הליכה של עד כ־10 דקות מכל בתי השכונה יהיה מוקד קניות ובילוי. בנוסף, במרחק נסיעה קצרה במרכז היישוב ישנו קניון אור עקיבא, ומוקם קניון חדש - אורות.

בשכונת הפארק בחדרה יש מרכז מסחרי בודד עם מספר חנויות ומקומות בילוי, וכן מרפאות. ברחבי השכונה פזורים גני ילדים, ובית ספר יסודי נמצא צמוד לפארק. בית ספר יסודי נוסף מוקם בימים אלה בדרום השכונה, ובינו לבין המרכז המסחרי מוקמים מגרשי טניס ופאדל חדשים.

תחבורה: אור ים הוקמה על בסיס רחוב ראשי מרכזי (שדרות דוד המלך), שממנו מסתעפים רחובות משניים. השדרה מתחברת בצפונה לרשת הרחובות העירונית, וממנה לכביש החוף ולכביש 4, ובדרומה לכביש 651 שמתחבר לכביש 4 ומוביל בנוסף לפרדס חנה וקיסריה. המשמעות היא שלאחר אכלוס מלא של השכונה, בשעות העומס אלפי רכבים יתנקזו למספר מצומצם של יציאות, וצפויים עומסים כבדים ביציאה ובכניסה מהשכונה.

בשדרות דוד המלך באור ים עוברים מספר מצומצם של קווי אוטובוסים עירוניים, שמובילים למרכז העיר ולאזור התעסוקה הצפוני, וכן לאזור התעסוקה של קיסריה ולחדרה. תחנת הרכבת של קיסריה נמצאת במרחק נסיעה קצר.

בשכונה יש רשת ענפה של שבילי אופניים, שמתחברת לשבילים קיימים במרכז היישוב, כך שמתאפשרת רכיבה בטוחה למוסדות החינוך בשכונה, וכן למקומות בילוי ומוסדות ציבור נוספים בעיר.

שכונת הפארק בחדרה מוקפת ברחובות ראשיים שמובילים למרכז העיר, וכן לכביש 9 הבין עירוני, והיא כוללת רחובות פנימיים שמאפשרים פיזור סביר של התנועה. בתוך השכונה לא עוברים אוטובוסים, אך ברחובות שמקיפים אותה ישנם אוטובוסים לכמה יעדים בעיר, ביניהם התחנה המרכזית, תחנת הרכבת, בית החולים הלל יפה, וחוף הים, וכן מספר מצומצם של אוטובוסים לנתניה.

בדרום השכונה ישנו שביל אופניים, אך הוא לא מתחבר לרשת שבילים עירונית, כך שהרכיבה מהשכונה ליעדים מחוץ לה עדיין מסוכנת. כמו כן, לא ידוע על תוכנית לסלילת שבילים נוספים, כך שהמצב לא צפוי להשתפר בשנים הקרובות.

פרויקטי תשתית ובינוי משמעותיים בתכנון וביצוע: באור ים, בצפון השכונה נפתח לאחרונה בית ספר יסודי בן 24 כיתות בשם שירת הים, והעירייה מתכננת להקים בצמוד לו בית ספר על יסודי בן 42 כיתות. במרכז השכונה מוקמים שישה גני ילדים, ומתוכננים מבני ציבור נוספים שכוללים בית ספר יסודי בן 18 כיתות, אולם ספורט, בית כנסת ומקווה, מבנה לתנועת נוער, ומתנ"ס.

מדרום לשכונת הפארק בחדרה מתוכננת הרחבה שתכלול כ־9,500 יח"ד חדשות בבניינים בני עד כ־30 קומות. בימים אלה מוקם בשכונה בית ספר יסודי נוסף, עם 18 כיתות. באשר למסחר, בצפון מזרח השכונה מוקם בימים אלה פרויקט מגורים שיכלול קומת מסחר.

אקולוגיה: לאורך שכונת אור ים מתוכנן פארק מרכזי שיחבר בין חלקיה, וינתב את מי הגשמים מרחבי השכונה לאגם בדרום השכונה. חלקים קטנים מהפארק כבר פותחו, אך רובו עדיין לא מפותח.

בשורה התחתונה: טל קופל, מנכ"ל מדלן: "אור ים נהנית מהילה יוקרתית בשל הקרבה לקיסריה ולים, ואף שהתכנון הפנימי שלה לוקה בחסר בכל הקשור לשימוש ברכב, היא קרובה לכבישים ראשיים שמאפשרים הגעה לאזורי תעסוקה רבים. לעומתה, שכונת הפארק מרוחקת ממוקדי עניין ומכבישים בין עירוניים, אך נהנית מתנאים של שכונה קיימת, עם מוסדות ציבור ופארק גדול במרחק הליכה מכל הבתים. המחירים בשכונות משקפים את התכונות הללו, כשהרוכשים מוכנים לשלם יותר על הפוטנציאל של אור ים, בעוד שהשוכרים מוכנים לשלם יותר עבור קירבה למוסדות חינוך ולשטחים ירוקים".