עתירה נגד מינויו של רפ"ק מאיר סויסה: "לא סביר באופן קיצוני נוכח כתב האישום נגדו"

עורכי דין בכירים, התנועה לטוהר המידות ומפגינים שנפצעו עתרו נגד מינויו של רפ"ק מאיר סויסה, המואשם ביידוי רימוני הלם לעבר מפגינים, למפקד תחנת ת"א דרום • העתירה הוגשה בין היתר נגד השר איתמר בן גביר, בטענה כי המינוי עלול לקדם תרבות משטרתית אלימה, וכי הוא נעשה ממניעים פוליטיים ומשיקולים זרים

המפכ''ל לשעבר קובי שבתאי, רפ''ק מאיר סויסה והשר איתמר בן גביר / צילומים: מארק ישראל סלם - ''ג'רוזלם פוסט'', רשתות חברתיות; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
המפכ''ל לשעבר קובי שבתאי, רפ''ק מאיר סויסה והשר איתמר בן גביר / צילומים: מארק ישראל סלם - ''ג'רוזלם פוסט'', רשתות חברתיות; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עורכי דין בכירים, התנועה לטוהר המידות ומפגינים שנפצעו עתרו נגד מינויו של רפ"ק מאיר סויסה, המואשם ביידוי רימוני הלם לעבר מפגינים, למפקד תחנת תל אביב דרום. העתירה הוגשה נגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מפכ"ל המשטרה הנכנס דני לוי וקודמיו בתפקיד.  

עורכי דין לבג"ץ: לבטל את קידום הקצין החשוד באלימות קשה נגד מפגינים
עורכי דין בכירים לבן גביר: בטל את קידום הקצין החשוד באלימות קשה נגד מפגינים

העותרים טוענים כי בן גביר מתעלם מכתב האישום החמור שהוגש נגד הקצין ומתלונות תלויות ועומדות, וכי מינויו של סויסה יגרום להטמעת תרבות משטרתית אלימה.

עוד נטען כי בן גביר פנה לקבל המלצה מממלא-מקום המפכ"ל אבשלום פלד ערב המינוי לפני שפינה את מקומו למפכ"ל החדש. העותרים מבקשים להורות על ביטול החלטת המינוי והקידום של סויסה כל עוד תלונותיו מתבררות במח"ש.

בעתירה שהוגשה לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים נטען כי מדובר בהאשמות בעבירות חמורות שבגינן אינו מתאים סויסה לקידום תפקיד ובדרגה. הם מפנים לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, שקבעה כי מינויו של סויסה מנוגד לדין, ולא ניתן לבצע אותו.

"השר בחר שלא לכבד את עמדת היועמ"שית ובהתאם הודיע לה בכתב כי המינוי והקידום תקפים, ואף הטיח בה שאם תרצה לתקוף אותם, דרכה סלולה לפנות בעתירה לבית המשפט. בכך נוצר מצב בלתי אפשרי", מציינים העותרים.

לעמדתם, "במצב שנוצר, כל החלטה או פקודה שתתקבל על-ידי סויסה תהיה משוללת תוקף חוקי על-פי עמדת היועמ"שית, בעוד שלפי עמדתו של השר יהיה לה תוקף. 'לימבו' שכזה לא יכול להתאפשר במדינת חוק ולו לרגע". 

"תרבות משטרתית אלימה" 

נזכיר כי בן גביר מתעקש על מינויו של סויסה, לאחר שהמשנה ליועמ"שית, עו"ד גיל לימון, פנה למשטרה והודיע כי לא ניתן לקדם את המינוי עד לקבלת המלצה מעודכנת של מפכ"ל המשטרה שתכלול את השפעת כתב האישום על המועמדות.

באשר להודעת המינוי כתב עו"ד לימון כי "מדובר על פני הדברים בהתנהגות חמורה שהיא בניגוד לדין ופוגעת בשלטון החוק. חומרתה מתגברת נוכח העובדה שמדובר במינויים במשטרה, שתפקידה היא שמירת החוק, ועל כן יש בהפרת החוק במצב שכזה משום פגיעה קשה באמון הציבור".

בעתירה נטען כי הקידום עלול לקדם תרבות משטרתית אלימה. אמירותיו הפומביות של השר בן גביר, "אני נותן לכם גב, אני אוהב אתכם", תוך שהוא מתייחס ל"שיימינג" ול"סיכול הממוקד" שנעשה לרפ"ק סויסה, מחדדות ומחזקות את העובדה שהמינוי והקידום נעשו תוך שקילת שיקולים זרים ומתוך מניעים פוליטיים.

העותרים מציינים כי "בגין 'שיימינג' ו'סיכול ממוקד' שכאלה פועל השר לקדם את סויסה בניגוד לדין ומתוך כוונה להבהיר לכלל קציני המשטרה כי כל מי שיפעל באופן אלים, שלא כדין, נגד מי אשר אינו נושא חן בעיני השר - יזכה לקידום. 

"סיכון ליסודות שלטון החוק" 

"האמירות מגבשות תמונה קשה - השר מקפיד לקדם את מי שמסכן את חייהם של מפגינים לא אלימים אם הם מהמחנה המתנגד לשר, ומנגד משעה לאלתר שוטרים הנוקטים אלימות פחותה נגד מפגינים אלימים, אם מפגינים אלה נושאים חן בעיניו של השר. מדובר בסיכון של ממש ליסודות שלטון החוק", נכתב בעתירה.

בעתירה פורטו שורה של מקרי אלימות בהם חשוד סויסה ושבהם הופעל כוח בלתי סביר כלפי המפגינים נגד הרפורמה המשפטית, ביניהם שלושה מהעותרים - נועה גפן, שחר מור וד"ר גדעון אביטל-אפשטיין.

בחודש שעבר החליטה מח"ש להגיש כתב אישום נגד סויסה בגין זריקת שבעה רימוני הלם לעבר קבוצת מפגינים אשר מחו בצומת קפלן נגד המהפכה המשפטית במרץ 2023, ובגין רימונים נוספים שיודו תחת פיקודו. כתוצאה ממעשים אלה נפגעו מספר אנשים.

בין העותרים - עורכי הדין יוסי אשכנזי, נדב ויסמן, תמי פירון-סמורודינסקי, חיים רביה, נגה רובינשטיין, נמרוד רוזנבלום ויאיר גבע, התנועה לטוהר המידות ומפגינים שנפצעו.

העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדיו יעקב אנוך, עמי אסנת ועדי נעים-קטיפה ממשרד פירון, עו"ד בועז ארד ועו"ד דניאל חקלאי.

בן גביר: לא נפל פגם במינוי

בן גביר הגיב השבוע לחוות-הדעת של המשנה ליועמ"שית גיל לימון, וטען כי לא נפל פגם בקידומו של סויסה. "חוות-דעתכם נכתבה באופן רשלני ובלתי מקצועי. אינכם מעודכנים בעובדות, ציינתם פרטי מידע שאינם נכונים".

בן גביר פירט את הליכי האישור למינוי: במאי הובא עניינו של סויסה לספ"כ משטרת ישראל אשר המליץ עליו לקידום. באוגוסט העביר ממלא-מקום המפכ"ל דאז, ניצב אבשלום פלד, המלצה למינויו וכתב כי מדובר בקצין מוערך שזכה להמלצות רבות ולהערכה מצד מפקדיו. "גם המפכ"ל דאז וגם ראש אמ"ש דאז הודיעו כי הם מגבים את הקצין, אף שהוא נחשד בפציעה של אנשים" ציין פלד. 

״בהתאם להמלצתו המעודכנת, ולאחר ששקלתי את מכלול הנסיבות, ביום 22/08/24 הגעתי לכלל מסקנה כי יש למנות את הקצין לדרגת סגן ניצב ולמפקד תחנת תל אביב דרום, זאת, במיוחד בהתחשב בעובדה שנגד הקצין הוגש כתב אישום בגין הפרת נוהל בעבירת פזיזות ולא בעבירת פשע מכוונת, וגם בהתחשב בהסתמכותו של הקצין כי יקבל דרגה, לאחר שהקצין קיבל אישור לצאת לקורס הפו"מ - שבסיומו מתקבלות דרגות סגן ניצב".