גלובס עושה סדר | שאלות ותשובות

הנפקת אישורי מחלה בלי חתימת רופא יוצאת לדרך. אך לא כל הקופות ערוכות

החל מ־1 בספטמבר עובדים יוכלו להנפיק עבור עצמם אישורי מחלה, באופן מיידי ומקוון, ללא צורך באישור רופא • איך בדיוק זה יעבוד, אילו מגבלות יחולו ואיזו קופת חולים נשארת בינתיים מאחור • גלובס עושה סדר

אין צורך בחתימת רופא / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
אין צורך בחתימת רופא / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החל מ־1 בספטמבר, עובדים יוכלו להנפיק עבור עצמם בצורה מיידית אישורי מחלה למחלה קצרה, בלי אישור רופא, גם בצורה מקוונת, דרך קופות החולים. זאת בהתאם לרפורמה באישורי המחלה של משרד העבודה, שאושרה בוועדת העבודה והרווחה ביוני 2024, ותיכנס כעת לתוקף. איך זה יעבוד, ומי קופת החולים שנשארה מאחור? גלובס עושה סדר.

"זה רק פלסטר": אחרי למעלה משבוע, שוחרר יבוא האלכוהול מהנמלים
האם היבוא לא מסייע להוריד את מחירי הפירות והירקות? זו לא כל התמונה

מה החוק אומר?

תחת חוקי העבודה בישראל, כל עובד צובר יום וחצי של חופשת מחלה על כל חודש במקום העבודה. נוסף על כך, מחלה של יותר מיום אחד אף מזכה את העובד ב־50% משכר העבודה על היום השני והשלישי, ו־100% משכר העבודה על היום הרביעי והלאה - כל זאת על חשבון המעסיק.

איך הנפיקו אישורי מחלה עד כה?

כדי לצאת לחופש מחלה ולהיות זכאי לכספים, העובדים נדרשו עד כה להפיק אישור מחלה מרופא, דבר שתרם הן לסרבול התהליך מצד העובדים החולים, והן לעומס מיותר אצל הרופאים. 

על פי טל מנדל, ראש חטיבת לקוחות בקופת חולים לאומית, "ניתן היה להפיק אישורי מחלה דרך כל אמצעי ההתקשרות איתנו, כולל באפליקציה ובאתר, אך רופא נדרש לחתום על זה, מה שעלול לקחת יום או יומיים, ברגע שהם מתפנים לכך". 

מה ישתנה ב־1.9, וכמה ימי מחלה יהיה ניתן לקבל?

על פי הרגולציה החדשה, שתיכנס לתוקף ב־1 בספטמבר 2024, עובדים יוכלו להנפיק לעצמם אישורי מחלה עבור מחלה קצרה. זאת ללא פגישה ואפילו ללא אישור מקוון של רופא. ההנפקה תתבצע דרך קופות החולים, דרך האפליקציה או המוקד. 

על פי קופ"ח לאומית, "השינוי מאפשר לפנות לכל אחת מדרכי ההתקשרות, כולל באפליקציה ובאזור האישי באתר, ולהוציא לפועל מיידית את אישור המחלה בלי לחכות כלל". 

ימי מחלה אלו יהיו תקפים למחלה קצרה, כלומר עד 4 ימים. עובדים יוכלו לבקש זאת עד 4 פעמים בשנה, אך עד לסך מצטבר של 10 ימי מחלה בכל שנה (מתוך 18 אפשריים במצב רגיל). 

במקרה שיידרשו שאר ימי המחלה, מעבר למכסה שניתן להפיק באופן עצמאי, יידרש עדיין אישור רופא (מקוון או פיזי), כפי שהיה עד כה. 

איך יהיה ניתן להפיק עצמאית את ימי המחלה?

קופות החולים יאפשרו לחבריהן להפיק את אישור המחלה דרך אתרי האינטרנט והאפליקציות. על פי הודעת קופת חולים לאומית, "תהליך הפקת האישור קל ופשוט. לקוחות לאומית יוכלו להפיק את האישור במגוון ערוצי שירות: באפליקציה, באזור האישי באתר ואף בפנייה לנציג השירות בסניפים ובמוקד". 

בקופת חולים מאוחדת מסבירים ש"אתה נכנס לאפליקציה, מקיש 'הפקת אישור מחלה' ומקבל את זה בצורה אוטומטית. זה הכול".

לדברי קופת חולים כללית "הבקשה לאישור תוגש דרך אתר האינטרנט, אפליקציית כללית או במוקד הטלפוני. האישור יופק אוטומטית תוך כ־15 דקות מרגע הגשת הבקשה, ויהיה זמין באזור האישי המקוון של המטופלים". 

זה יהיה זמין בכל הקופות?

החל מ־1 בספטמבר יהיה ניתן להפיק אישורי מחלה בקופות החולים כללית, לאומית ומאוחדת - אך לא בקופת החולים מכבי. גם היא תצטרף לרפורמה בהמשך, אך מכבי אינה יכולה למסור תאריך יעד צפוי, למרות בקשת גלובס. 

ועד הרופאים של מכבי התנגד למהלך, אך בעיה זו נפתרה. לדברי קופת החולים מכבי, פיתוח אישור ימי המחלה האוטומטיים במערכות שלהם אורך זמן רב יותר, זאת משום ש"המערכות הדיגיטליות שלנו מאוד מתקדמות ומאופיינות עד לפרטי פרטים. כעת המערכות עוברות התאמה ושינויים, כיאה לרפורמה שגם מכבי קידמה בכנסת. זה ייכנס גם אצלנו ובקרוב מאוד". 

איך קופות החולים מתכוננות?

על פי קופת חולים מאוחדת "זה תהליך מאוד מסודר, שנעשה בצורה חוצת־ארגון, עם חטיבת רפואה, מערכות מידע ואגף שירות". 

לדברי פרופ' דורון נצר, ראש אגף רפואה בחטיבת הקהילה של כללית, "מהלך זה נועד להקל ולפשט תהליכים למטופלים הנדרשים להציג אישור מחלה למקום העבודה, ולצרכים נוספים. המהלך מפנה זמן יקר של הרופאים והרופאות לטובת טיפול ומעקב רפואי אחר מטופליהם". 

לכך מוסיפה טל מנדל, ראש חטיבת לקוחות קופ"ח לאומית, "מהוצאת התקנה ועד היום חלפו חודשיים וחצי בלבד. עבדנו על מערכות המידע, לאפשר ללקוחות לעשות את הפעולה הזאת בעצמם החל מהתאריך הנכון, ושזה יהיה מיידי ובכל האמצעים. 

"היערכות נוספת היא עדכון כל הגורמים בארגון, כולל הנציגים הטלפוניים והרופאים. וכמובן, הלקוחות שצריך להנגיש להם איך עושים זאת. אנחנו עושים את זה באמצעות הנכסים הדיגיטליים שלנו, וכמובן באמצעותכם בתקשורת".