מיהו הצעיר הישראלי שמתחרה ראש בראש עם סם אלטמן

דניאל גרוס נולד בירושלים והחל את דרכו המקצועית בגיל צעיר מאוד, וכעת, בגיל 33, הוא הספיק לבסס את עצמו כאחד מן המשקיעים והיזמים המשפיעים ביותר בעולם הבינה המלאכותית • כעת, עם הקמת החברה החדשה שלו ושל איליה סוצקבר, גרוס נכנס לזירה תחרותית מול חברות כמו OpenAI או מעבדת המחקר Google DeepMind

דניאל גרוס / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב
דניאל גרוס / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

בגיל 33 בלבד, השם של דניאל גרוס, שנמצא בדרך כלל מתחת לרדאר, מקבל יותר ויותר תשומת לב תקשורתית ולא בכדי. גרוס הספיק לבסס את עצמו כאחד מן המשקיעים והיזמים המשפיעים ביותר בעולם הבינה המלאכותית, ולאחרונה אף הכריז, זאת ביחד עם איליה סוצקבר, גם הוא ישראלי לשעבר ומי שכיהן עד לאחרונה כמדען הראשי בחברת OpenAI, על הקמת Safe Superintelligence - חברה חדשה בתחום שמתמקדת בפיתוח בינת על מלאכותית מבוקרת ובטיחותית.

דיווח: אפל מפטרת כ-100 עובדים בחטיבת השירותים הדיגיטליים 
לפני ימים אחדים אחת הדמויות הבכירות באינטל התפטרה. אלו הסיבות 

גרוס נולד בירושלים והחל את דרכו המקצועית בגיל צעיר מאוד. כשהיה בן 18 בלבד וטרם גיוס לצבא, התקבל לתוכנית היוקרתית של Y Combinator, חממת סטארט-אפים ממנה יצאו חברות ויזמים גדולים ומבטיחים. לראייה, סם אלטמן עצמו שימש כמנכ"ל והנשיא של התוכנית, זאת מספר שנים לפני ובמהלך התקופה בה ייסד את OpenAI. גרוס נחשב בזמנו ליזם הצעיר ביותר שהתקבל לתוכנית זו.

במסגרת התוכנית, ייסד גרוס את מנוע החיפוש Greplin, שלימים שינה את שמו ל-Cue. החברה שלו נרכשה על ידי אפל בשנת 2013 תמורת סכום שמעולם לא פורסם רשמית, אך לפי הערכות נע בין 40 ל-60 מיליון דולר.

בעקבות הרכישה, גרוס הוביל פרויקטים הנוגעים בתחומי בינה מלאכותית וחיפוש באפל עד שנת 2017. באותה שנה, חזר גרוס ל-Y Combinator, הפעם כשותף, כדי להקים מסלול המתמחה בבינה מלאכותית. בערך באותו זמן, כך לפי דה אינפורמיישן, חבר גרוס לשותף שלו להשקעות, נאט פרידמן, על מנת להשיק פרויקט בשם AI Grant שמטרתו להזניק פרויקטים של קוד פתוח. תחילה, מימנו השניים בעצמם את פעילות הפרויקט, עד שהצליחו לגייס משקיעים.

בשנים האחרונות השיקה AI Grant מאיץ דמוי Y Combinator, שדרכו פרידמן וגרוס לקחו חלק בהקמת סטארט-אפים בתחום. בדה אינפורמיישן מספרים כי בין בוגרי התוכנית נמצאות חברות דוגמת Perplexity - חברה שזוכה גם היא לסיקור תקשורתי נרחב, ומציעה מנוע חיפוש חכם שמתחרה ישירות במנוע החיפוש של גוגל.

בנוסף, גרוס מנהל מספר קרנות, חלקן בשיתוף עם פרידמן, כולל הקרן NFDG, המנהלת נכסים בשווי של למעלה מ-2 מיליארד דולר.

ברזומה החברות שהשקיע בהן גרוס מופיעות חברות דוגמת Uber, Instacart ו-Coinbase ועד היום השקיע גרוס ביותר מ-150 סטארט-אפים.

מתפקיד המשקיע לתפקיד היזם הפעיל

לאחרונה, כאמור, גרוס הכריז על הקמת חברת הבינה המלאכותית Safe Superintelligence ביחד עם איליה סוצקבר. עוד הכריזו השניים כי החברה החדשה תהיה ממוקמת בפאלו אלטו, קליפורניה, ויהיו לה גם משרדים בתל אביב.

בכתבת פרופיל מורחבת על דמותו של גרוס בעיתון דה אינפורמיישן, מצוין כי מהלך זה מסמן שינוי משמעותי בקריירה של גרוס - המעבר מתפקיד המשקיע לתפקיד היזם הפעיל. באותה כתבה נכתב כי רבים משווים את גרוס לאלטמן, אך השוני טמון בעיקר בכך שבעוד שאלטמן נמצא באור הזרקורים, גרוס דווקא מעדיף לפעול מאחורי הקלעים. עם זאת, בשנה שעברה, נבחר גרוס לאחד מרשימת 100 האנשים המשפיעים בתעשיית הבינה המלאכותית - בהיותו בן 32 בלבד. 

כעת, עם הקמת החברה החדשה שלו ושל סוצקבר, גרוס נכנס לזירה תחרותית מול חברות כמו OpenAI או מעבדת המחקר Google DeepMind.

לדברי מספר מקורות ששוחחו עם דה אינפורמיישן, למרות שגרוס הוכיח את עצמו כמשקיע, הוא יצטרך להוכיח את עצמו כעת כיזם. ראשית, מוטלת עליו המשימה של מציאת האנשים הנכונים אותם יגייס לשורותיה של החברה. לדברי אחד המקורות המצוטטים בדה אינפורמיישן, העדיפות של גרוס היא לאתר חוקרי בינה מלאכותית צעירים שיהיו פתוחים לקבל הכוונה והדרכה ולאו דווקא שמות מוכרים ומבוססים בתחום.

מקור נוסף הסביר כי באופן טבעי היה צפוי שגרוס דווקא לא יהיה מעוניין לקחת על עצמו תפקיד בפרופיל גבוה של יזם מאחורי סטארט-אפ בינה מלאכותית שזוכה לסיקור נרחב, אבל שהוא עושה זאת בין היתר מהאמונה שמעורבותו כיזם תעזור לחברה לגייס כסף, להשיג גישה לתשתיות פיתוח כמו גם סיוע במשימות נוספות, כך לפי אותו מקור.