הרווח התפעולי של שטראוס נפגע בשל עליית מחירי הקקאו בעולם

ההכנסות של שטראוס, לפי הדוחות הכספיים, הסתכמו ברבעון השני בסך של 1.7 מיליארד שקל, צמיחה של 4.2% • הרווח התפעולי הסתכם ב-138 מיליון שקל, ובמחצית ירד בשיעור חד יותר של 56% ל-205 מיליון שקל

שי באב''ד, מנכ''ל שטראוס / צילום: איל יצהר
שי באב''ד, מנכ''ל שטראוס / צילום: איל יצהר

עליות במחירי הקפה והקקאו בעולם שחקו את הרווח התפעולי של שטראוס  ברבעון השני. המחלבה שבשליטת בני המשפחה הנושאת את שמם ובניהולו של שי באב"ד, הצליחה להעלות מחירים במגוון מוצרים בשנה החולפת כמו גם במחצית הראשונה של השנה, מה שסייע לה להגדיל את הכנסותיה ובשורה התחתונה, הודות לירידה בתשלומי המסים גם לרשום שיפור בשורת הרווח הנקי בדוחות הכספיים. 

ראיון | נגיד בנק ישראל רומז: הפחתות ריבית רק במחצית השנייה של 2025
קרפור עדיין מסבה הפסדים לאלקטרה צריכה למרות שיפור תפעולי; המשקיעים התאכזבו

ההכנסות של שטראוס, לפי הדוחות הכספיים, הסתכמו ברבעון השני בסך של 1.7 מיליארד שקל, צמיחה של 4.2% ביחס למקביל. במחצית הסתכמו ההכנסות ב-3.43 מיליארד שקל עלייה מתונה יותר של 2.4%, אך הרווח התפעולי של שטראוס ברבעון השני נשחק ב-8% על רקע עליות חדות במחירי הקפה (קפה רובוסטה התייקר ב-56% ברבעון השני) ובקקאו (מחירו עלה ב-237% ברבעון שחלף), פגעו ברווחיות מוצרי החברה. הרווח התפעולי הסתכם ב-138 מיליון שקל, ובמחצית ירד בשיעור חד יותר של 56% ל-205 מיליון שקל. 

בשורה התחתונה הרווח הנקי עלה ב-12.3% ברבעון ל-82 מיליון שקל, הודות לשיפור בהוצאות המימון וקיטון בתשלומי המסים. במחצית נחתך הרווח הנקי ב-56% ל-133 מיליון שקל. 

שטראוס מציגה גם דוחות כספיים ניהוליים שכוללים את הנתונים הכספיים על חלקם של שותפיה ברחבי העולם. לפי ניתוח התוצאות הניהוליות של החברה, ההכנסות הסתכמו ב-2.76 מיליארד שקל, עלייה של 5% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. ועלייה של 3.2% במחצית ל-5.3 מיליארד שקל. הרווח התפעולי של החברה נפל ב-10% והסתכם ב-151 מיליון שקל ברבעון השני, כאמור על רקע העלייה במחירי הקקאו וקיטון ברווחיות מגזר הקפה (בשל עליית מחירו). הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של שטראוס נשחק ב-2.4% והסתכם ב-83 מיליון שקל. 

עליית מחירי חומרי הגלם

לפי הדוחות הניהוליים שמציגים את פעילות החברה בארץ (מסגרת ישראל) ההכנסות של שטראוס בארץ עלו ב-6% ברבעון ל-1.4 מיליארד שקל בין היתר בשל עליות מחירי המכירה וכן הודות לגידול במגזר שטראוס מים (ברי המים תמי 4) כמו גם גידול במצבת הלקוחות על רקע שינוי בתמהיל המכירות. בנוסף צמחו המכירות בשל המשך התאוששות מגזר "תענוג והנאה" שבו מייצרת החברה חטיפים וממתקים. מגזר שהחל לחזור לפעילות הדרגתית לאחר השבתה בשל חשש לסלמונלה במפעל בצפון לפני שנתיים.

שטראוס מדווחת על שינויים משמעותיים במחירי חומרי הגלם שמהם היא מייצרת את מוצריה. מעבר לעדכון תעריף החלב שבוצע במאי אשתקד, שלאחריו עדכנה החברה את התעריפונים בארץ. המשיכו לעלות מחירי חלק מחומרי הגלם האחרים בהם הקקאו שמחירו זינק ב-237% ברבעון השני השנה, אך בהמשך לאחר סוף הרבעון השני נסוג חלקית ב-17%. בינואר ובמאי עדכנה החברה על העלאות מחירים נוספות לקמעונאים, כאשר במאי עלה מחיר החלב שבפיקוח ב-4.48%. 

עם זאת שיעור הרווח הגולמי מהפעילות בארץ (מסגרת ישראל) נשחק ל-35.6% למול 37.4% ברבעון השני אשתקד. זאת בשל העלייה במחירי הקקאו ומימוש הפסד משיערוך פוזיציה של נגזרי סחורות בגין הקקאו. הרווח התפעולי מהפעילות בישראל עלה ב-9.5% ל-99 מיליון שקל בשל ההתייקרויות וכן הליכי התייעלות.