פירוק או הבראה? נטו פיננסים מינתה מומחה ל"לשיקום והבראת חברות"

לגלובס נודע כי נטו פיננסים ואי.בי.אי הסכימו על מינויו של אבי קמינסקי שיצטרך לספק תוכנית הבראה בתוך שבועיים • במקביל עו"ד גיא גיסין הורחק מלייצג את נטו מול אי.בי.אי אחרי מכתב ההאשמות והאיומים הרמוזים ששלח בשבוע שעבר • בית ההשקעות יזרים את המקדמה החודשית של 2.5 מיליון שקל לנטו, כך שזו תוכל לשלם בחודש ספטמבר את השכר לעובדים והסוכנים

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי
אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

האם סוכנות נטו פיננסים הולכת לשיקום או לפירוק וחדלות פירעון? לגלובס נודע כי בחברה של עידן כץ (44.6%) ואילן בן-ישי (30%), הגיעו לסיכום עם בית ההשקעות אי.בי.אי על מינויו של אבי קמינסקי, הבעלים של חברת KCR שמתמחה ב"שיקום, הבראה והשבחה", של חברות כדי לנסות להציל את החברה. קמינסקי התבקש לתת המלצות מעשיות בתוך כשבועיים כיצד להציל את החברה. 

סוכנות הביטוח נטו פיננסים מתקשה להחזיר עשרות מיליוני שקלים ללקוחותיה
הונאת המשקיעים: זה העונש שנגזר על מייק בן ארי

קמינסקי, לא מיותר לציין, מונה גם לנסות לסייע לחברת האשראי החוץ בנקאי הכושלת יונט קרדיט בתחום ניכיון הצ'קים, שבראשה עמד שר האוצר לשעבר משה כחלון. החברה הסתבכה בשורה של שערוריות שנחקרו בסופו של דבר ברשות ניירות ערך. מנהלי החברה חשודים בגניבה של מיליוני שקלים, זיוף, הלבנות הון ועוד. 

עוד פעל קמינסקי להבראת חברות כמו יינות ביתן (שנמכרה בסופו של דבר לאלקטרה צריכה והפכה לקרפור), מלון סוהו אילת, אופיס דיפו, מעריב, הד ארצי, סקאל ועוד.

אי.בי.אי יזרימו בינתיים מקדמות לנטו

נדמה כי באי.בי.אי מרוצים מהמינוי של קמינסקי, שכן לגלובס נודע כי במקביל הסכימו בבית ההשקעות להמשיך ולהזרים 2.5 מיליון שקל. מדובר באחת משתי המקדמות החודשיות שנותנת אי.בי.אי לנטו כדי לשלם משכורות, כשההתחשבנות הסופית בין שני הגופים מתקיימת בהמשך החודש. המשמעות היא שלפחות בחודש ספטמבר נטו פיננסים תוכל לשלם את המשכורות ל-655 העובדים (מתוכם כ-200 סוכנים). 

עוד נודע לגלובס כי עו"ד גיא גיסין הורחק מייצוגה של נטו פיננסים מול אי.בי.אי, במקביל למינוי של קמינסקי. ההרחקה מגיעה, נזכיר, אחרי שגיסין שלח בשבוע שעבר בשם נטו מכתב עם האשמות חריפות למנכ"ל אי.בי.אי דייב לובצקי ולמנכ"ל חטיבת ניהול העושר שלה ארבע עונות, מורן סיטון. גיסין כתב כי "נטו שומרת על מלוא טענותיה וזכויותיה לתבוע את נזקיה לרבות אלה שטרם התגבשו, הרובצים לפתחם של ארבע עונות, של IBI ושל נושאי המשרה שלהן, אשר יזמו, תכננו והוציאו אל הפועל את המהלכים הפוגעניים" (עיכוב הכספים וכן טענה לפיה אי.בי.אי מנסה לשדל סוכנים של נטו לעבור אליה. נ"א). 

גיסין מוסיף: "נטו לא תאפשר לארבע עונות להגשים תוכניתה הזדונית והמפרה ותעמוד על משמר ואכיפת זכויותיה. ככל שארבע עונות תצליח במזימתה ותפגע במהלכיה המפרים ביכולת פירעונה של נטו, ירבצו נזקי עתק אלו לפתחם של ארבע עונות IBI ומנהליהן, שהם אלו שרקמו בחוסר תום לב מהלכים מפרים ופוגעניים ונטו תנקוט בכל הצעדים להיפרע מהם נזקי עתק אלו עד תום". 

בתגובה רמזו באי.בי.אי שנטו פיננסים לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה, וציינו כי "נמשיך לעמוד על זכויותיהם של סוכני נטו אם כי לצערנו, נראה כי בהמשך הדרך נאלץ לעשות זאת לבדנו".

מעניין לציין שבמקרה הנוכחי קמינסקי מגיע לזירה דווקא כאשר גיסין יוצא ממנה. זאת מאחר שגיסין וקמינסקי פעלו בעבר ביחד בלא מעט מקרים. השניים הקימו יחד עם שותפים במהלך הקורונה קרן השקעות פרייבט אקוויטי בשם Navigator שגייסה חצי מיליארד שקל. עוד פעלו במשותף בפירוק מלון סוהו אילת בשנת 2018, וכן במקרה של יונט קרדיט. בשנה שעברה אף עלה שמם של הצמד כמי שמציעים ללוות את קבוצת החברות הביטחוניות אבנון בהסדר החוב שלה.

באי.בי.אי הבינו שקריסה של נטו עלולה לחזור גם אליהם כבומרנג

אי.בי.אי, באמצעות ארבע עונות, רכשה אשתקד 30% מתזרים המזומנים העתידי של נטו (אך לא של הסוכנים שלה) בתמורה להזרמת עשרות מיליוני שקלים. חלק מהבעיה התזרימית של נטו נובעת מכך שעל פי ההסכם בין הצדדים, אי.בי.אי סולקת עבורה את התשלומים מהגופים הפיננסיים המיועדים לסוכנות ונטו מעבירה את הכסף לסוכנים. אלא שבאי.בי.אי הבינו שקריסה של נטו עלולה לחזור גם אליהם כבומרנג, מאחר שאם סוכנים יעזבו את נטו המשמעות היא שגם העמלה שלהם תצטמצם. 

נטו נקלעה לסחרור לאחר שהסוכנות החליטה "לקנות החוצה" מלקוחותיה כ-100 מיליון שקל השקעות שביצעו האחרונים בקרן הנדל"ן וולת'סטון, הנמצאת בשליטה משותפת של בעלי נטו כץ ובן ישי, וכן של איש שוק ההון ירון פיטארו. בינתיים רכשה נטו מלקוחותיה השקעות בכ-50 מיליון שקל והיא מתקשה לשלם את היתרה

קרן וולת'סטון נמצאת בימים אלה במרכז חקירה של רשות ני"ע בה היא נחשדת בשורה של עבירות: הצעה ומכירה ללא תשקיף; קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות; ייעוץ ללא רישיון וקבלת טובת הנאה ועבירות הלבנת הון בין השנים 2018-2023. במסגרת הפרשה נחקרו בתחילת השנה שלושת הבעלים של וולת'סטון, פיטארו, כץ ובן-ישי.

בשנות פעילותה גייסה קרן וולת'סטון 1.3 מיליארד שקל מכ־2,000 משקיעים פרטיים, בעת שהללו חיפשו אחר תשואות גבוהות בשנות הריבית האפסית. מתוך סכום זה, כ־800 מיליון שקל טרם הושבו למשקיעים. החשש הוא לכספי החוסכים בקרנות האלטרנטיביות של וולת'סטון כאשר בעקבות סדרת הלוואות כושלות שנתנה לא ברור אם החברה תצליח להחזיר לחוסכים דרכה את כספם. לאחרונה אף הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד וולת'סטון ובעליה, שחשפה חלק משיטות העבודה הבעייתיות לכאורה של וולת'סטון.

מנטו פיננסים נמסר בתגובה: "אי.בי.אי ארבע עונות ונטו נמצאים בימים האחרונים במגעים מתקדמים במטרה להגיע למתווה פעולה מוסכם שיאפשר לחברות לחזור לשגרת עבודה משותפת ותקינה, לטובת הצלחת פעילותן ושמירה על זכויות הסוכנים.

"לצורך כך, נטו שכרה את שירותי משרד KCR של אבי קמינסקי מתוך כוונה להציג בזמן הקרוב מתווה פעילות מוסדר ומוסכם לפתרון הנושאים שעל הפרק.

"במקביל נטו משכה את המכתב של עו"ד גיסין. עו"ד רמי סופר ממשרד גולדפרב ילווה את ההדברות מטעם נטו במתווה החדש".