המשקיעים המפורסמים שמאחורי האקזיט של חברת הסייבר

שלושה מיוצאי ענקית התוכנה אמדוקס - דב בהרב, אבי נאור ומריו סגל – החזיקו בשיעור מהותי ממניות סייברנט שנמכרה לצ'ק פוינט תמורת 200 מיליון דולר • עוד מרוויחות מהאקזיט - הקרנות ויולה וסטייג'וואן

דב בהרב / צילום: חברת החשמל
דב בהרב / צילום: חברת החשמל

בשבוע שעבר הודיעה חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט  על רכישתו של עוד סטארט-אפ ישראלי - חברת סייברינט העוסקת בניהול סיכונים חיצוניים, בעסקה שהוערכה ב-200 מיליון דולר. מרוויחה בולטת מהעסקה היא קרן ההון סיכון StageOne, שהייתה ממובילות סבב ההשקעה השלישי של סייברינט לפני קצת יותר משנתיים, שלפי נתוני IVC הסתכם ב-28 מיליון דולר.

עורך הדין שצפוי לקבל 340 מיליון שקל ממכירת חברת מימון הנדל"ן שהקים
ניתוח | ההשקעה שהעבירה את הראל להפסד נקי של 100 מיליון שקל

מי שעוד השתתפו בסבב השלישי היו אנג'לים, משקיעים פרטיים, בעלי פרופיל גבוה למדי: זהר זיסאפל ז"ל ולצדו שלושה מיוצאי ענקית התוכנה אמדוקס - מי שהיו מנכ"לי החברה בעבר, דב בהרב ואבי נאור, וכן מריו סגל, שהיה סגן נשיא בכיר בחברה. בהרב היה גם יו"ר התעשייה האווירית ויו"ר גילת לווינים, ואבי נאור שימש גם כראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אחרי שהקים את עמותת "אור ירוק".

ארבעת האנג'לים האלה ליוו את סייברינט עוד מסבב הגיוס הראשון שלה בשנת 2014, כשלפי דיווחים מאותה תקופה הם השקיעו בה בסבב הראשון יחד 10 מיליון דולר, והשתתפו גם בסבב השני בהובלת קרן ויולה בשנת 2018. טרם מכירת החברה החזיקו בהרב וסגל על פי ההערכות בשיעור דו-ספרתי ממניות סייבינט, ואילו נאור בשיעור חד-ספרתי. יחד מכרו השלושה מניות בסכום של כמה עשרות מיליוני דולרים.

בסך-הכול הושקעו בסייברינט לאורך השנים עד למכירתה כ-65 מיליון דולר, והיא נמכרת כאמור לצ'ק פוינט בתמורה ל-200 מיליון דולר, כך שהמשקיעים בה, ובהם שלושת יוצאי אמדוקס, יכולים בסך-הכול להיות מרוצים. בהרב ונאור מכהנים גם כדירקטורים בחברה, והיו"ר הוא איל שירן מקרן ויולה, שגם הוא במקרה יוצא אמדוקס. עוד חברי דירקטוריון הם יוסי ויניצקי, שותף ומנהל השקעות בסטייג'וואן, הראל בית און, זוהר כהן וכן אחד ממייסדי סייברינט, איתי ינובסקי. זהר זיסאפל המנוח השתתף גם הוא בישיבות הדירקטוריון עד מותו בשנה שעברה. מנכ"ל סייברינט הוא יוחאי כורם.

"תרומה מועילה ליוצאי אמדוקס"

גורם שמכיר את התעשייה מספר שכאשר אנשים עם ניסיון כמנכ"לים או בכירים בחברה כמו אמדוקס יושבים בדירקטוריון של חברת סטארט-אפ, הם יכולים לתרום להנהלה תובנות מעניינות מאוד - מדברים אופרטיביים בנושאי תמחור, תגמול וכוח אדם, ועד אסטרטגיית חדירה לשוק. מצד שני, האתגר הוא שיש כמובן הבדל בין ניהול של חברת ענק לבין סטארט-אפ שבו המשאבים מוגבלים בהרבה ו"יש הרבה כדורים באוויר". הגורם מעריך שהתרומה של יוצאי אמדוקס לסייברינט הייתה מועילה מאוד לאורך השנים.

סייברינט החלה את דרכה כחברה שנותנת שירותים בתחום הסייבר, על-ידי אנליסטים מהתעשייה. בשלב מסוים החברה הבינה שהמודל העסקי שלה פחות מתאים לצמיחה, משום שככל שהיקף הפעילות גדל היא תידרש לגייס עוד ועוד עובדים, והחליטה לעבור למודל של SaaS (תוכנה כשירות). מדובר בתהליך שעברו לא מעט חברות טכנולוגיה בשנים האחרונות, אך הוא לא פשוט וכולל בשלב הראשון פגיעה בתוצאות החברה עד שהתהליך מסתיים.

בהודעת צ'ק פוינט על הרכישה, נמסר כי החברה מעסיקה מעל 170 עובדים ויש לה לקוחות מגוונים, מחברות Fortune 500 ועד עסקים קטנים. זו החברה הישראלית ה-10 שצ'ק פוינט רוכשת בשנים האחרונות.