"השוק האמריקאי לא מורכב רק מ-7 מניות": מנהל ההשקעות שמציע איך אפשר לגוון את התיק

עידן משה, מנהל יועצים במזרחי טפחות, מעריך כי "לאור הצפי להורדת ריבית בארה"ב, מניות נוספות צפויות להצטרף לחגיגה, והגיוון עשוי לספק הגנה מהתנודתיות בסקטור הטכנולוגיה" • על הבורסה בת"א: "העליות מעידות שהשוק צמא לחדשות חיוביות ועל הפוטנציאל הטמון בו"

עידן משה, מנהל אשכול יועצים במרחב צפון, מזרחי טפחות / צילום: עמיחי אלפון
עידן משה, מנהל אשכול יועצים במרחב צפון, מזרחי טפחות / צילום: עמיחי אלפון

עידן משה מתאר את כניסתו לעולם ההשקעות כ"רגע לא צפוי. הייתי חייל משוחרר עם חסכונות צנועים". אביו המליץ לו להיפגש עם יועץ השקעות, שאמר "תבין איך הכסף עובד". משה מתאר כי "באותו רגע נדלק בי ניצוץ שלא כבה מאז. הייתי מחכה בקוצר רוח לעיתון היומי, מדפדף במהירות לעמוד האחרון לראות את המניות הבולטות. תוך חודשים ספורים הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות בחיים". 

טרנד ההשקעות הלוהט והטיפים של מנהל ההשקעות הבכיר: "הפנסיה שלכם יכולה להיחתך בחצי"
עורך הדין שצפוי לקבל 340 מיליון שקל ממכירת חברת מימון הנדל"ן שהקים
ניתוח | ההשקעה שהעבירה את הראל להפסד נקי של 100 מיליון שקל
בשווקים נערכים בדריכות לחודש הכי שלילי בוול סטריט 

היום הוא בן 41, נשוי ואב לשלושה ילדים, ומנהל את אשכול היועצים במרחב צפון של בנק מזרחי טפחות זה כ-6 שנים. "התפקיד משלב את שתי האהבות שלי: שוק ההון וקשר עם אנשים", הוא אומר. בתור תושב קרית ביאליק הוא אוהד את מכבי חיפה, שלדבריו "בשנים האחרונות זה כמו להחזיק מניה במגמת עלייה מתמשכת - הביקוש לכרטיסים ומעמד הקבוצה רק הולכים וגוברים".

משה הוא מאמין גדול בשוק המקומי ומתאר אותו כ"קפיץ דרוך. ככל שהוא נדחס לאורך זמן, כך פוטנציאל העלייה שלו עשוי להיות חד ואגרסיבי יותר בתום המלחמה". אישוש לכך הוא רואה בתגובות של הבורסה בתל אביב לחדשות, כאשר "בכל פעם שמתפרסמות ידיעות על אפשרות למו"מ לעסקה או הפסקת אש, יש עליות שערים. זה מעיד על צימאון השוק לחדשות חיוביות ועל הפוטנציאל הטמון בו".

משה מצטט את בנג'מין גראהם, אבי תורת השקעות הערך, שאמר כי "השקעה מוצלחת עוסקת בניהול סיכונים ולא בהימנעות מהם". המשמעות לדעתו היא שלא כדאי לנסות לתזמן את השוק, שכן "מי שברח מהשוק במלחמת לבנון השנייה או בקורונה, וגם ב-7 באוקטובר, וישנן עוד דוגמאות, ראה את הבורסה הולכת למקום גבוה יותר אחרי המלחמה, ובמקרה הנוכחי אפילו תוך כדי".

כשאנחנו מבקשים הסבר לתופעה, משה מעריך כי "השוק פה טוב. לצערנו, אנחנו מסתגלים לכל החדשות הרעות".

על כך שהבורסה בתל אביב נשארה פתוחה ביום שני, למרות השבתת המשק שהכריזה ההסתדרות בעקבות רצח ששת החטופים בעזה, סבור משה כי "האירוע הוא קשה ודרסטי אבל צריך להמשיך. אנחנו מדינה שרגילה לאירועים קיצוניים, וצריך להשאיר את המשק כמה שיותר עובד, וגם את הבורסה - שהיא מראה של השוק לטוב ולרע".

למרות הקומפלימנטים שהוא מרעיף על השוק המקומי, כשמשה בונה תיק השקעות הוא מעדיף חשיפה עודפת לחו"ל "לאור הסיכונים כאן". למשקיע סולידי הוא ממליץ על חשיפה מנייתית של 25% מהתיק (17% בחו"ל ו-8% בישראל). שאר התיק יושקע באג"ח: 25% בחוב ממשלתי מקומי במח"מ בינוני-ארוך, חצי שקלי וחצי צמוד מדד. לאג"ח קונצרניות בישראל בדירוג השקעה הוא מקצה 40% מהתיק במח"מ קצר-בינוני, עם העדפה קלה לאפיק הצמוד. 10% הנוספים הם באג"ח בחו"ל. היקף החשיפה הכולל של התיק למט"ח יעמוד על 27%.

עבור משקיע אגרסיבי הוא מקצה 70% במניות (50% בשווקים בעולם, בעיקר האמריקאי ו-20% בישראל). לאג"ח ממשלתיות במח"מ ארוך הוא נותן 5%, ואלה אמורות לספק "יציבות מסוימת". עוד 10% יוקצו לאג"ח קונצרניות בארץ. לאג"ח בחו"ל בדירוג השקעה הוא נותן עוד 10%, ומשלים את התיק עם 5% בהשקעות חוב ספקולטיביות (High Yield) "לתוספת פוטנציאל תשואה".

הקרן שתתבל מדדי חו"ל

אחד החששות הגדולים היום בהשקעה בשוק המניות האמריקאי הוא היותו "יקר" מדי, אחרי שמדד S&P 500 טס בכמעט 60% בשנתיים האחרונות, בהובלת ענקיות הטכנולוגיה, כאשר מדד הנאסד"ק 100 זינק ביותר מ-80%. לכן הנתח של אלו בתיקי ההשקעות גדל משמעותית ו"אנשים 'יושבים' עליהם באחוזים לא מבוטלים", מציין משה. "העליות הגיעו בעיקר משבע מניות הטכנולוגיה הגדולות המהוות כ-30% במדד ה-S&P".

אלא שהוא לא מעוניין לעצור את הסוסים הדוהרים שמובילים את השוק. לכן, נקודת האיזון בעיניו היא להקטין מעט את החשיפה למניות ענקיות הטכנולוגיה, אך לא למכור את כל ההחזקות במדדים הגדולים, אלא לתבל אותם עם חשיפה לקרן הסל RSP - קרן מחקה למדד ה-S&P 500 שנותנת לכל מניה משקל שווה, ללא קשר לשווי השוק שלה. משה ממליץ להיחשף אליה דרך כסף חדש שהמשקיע מוסיף או להסיט אליה חלק מהכספים הקיימים.

"לאור הצפי להורדת הריבית בארה"ב, מניות נוספות צפויות להצטרף לחגיגה. הגיוון עשוי לספק הגנה מסוימת מפני תנודתיות קיצוניות במניות הטכנולוגיה הגדולות, כפי שראינו רק בחודש אוגוסט האחרון", הוא אומר. "בעידן של הורדות ריבית, מניות הערך עשויות להציג ביצועים אטרקטיביים".

את החשש שבמקרה שענקיות הטכנולוגיה יתממשו, השוק האמריקאי כולו יצנח, דוחה משה בציינו כי "השוק האמריקאי לא מורכב רק מ-7 מניות. ה-RSP היא עוד בלם".

ביטחוניות וכמובן בנקים

משה סבור כי הסקטורים המומלצים לעת הזו הם הנדל"ן ואנרגיה ירוקה, כיוון שהם אלה שנפגעו במיוחד מעליות הריבית ולכן ייהנו כשזו תרד, מעלויות מימון נמוכות יותר. מה ש"צפוי לשפר את הרווחיות ולהאיץ את קצב הפיתוח בתחומים אלה. היום קשה מאוד לחברות הקטנות והבינוניות שהתמנפו. כבר רואים התעוררות בתחום כשמדד ת"א נדל"ן עלה באוגוסט ב-7.2% ומתחילת השנה ב-14%".

עוד הוא ממליץ על "התעשייה הביטחונית בארץ ובעולם, לנוכח המגמה העולמית של הגדלת תקציבי הביטחון והתחמשות עולמית, בעקבות המלחמה במזרח התיכון ובין רוסיה לאוקראינה. מדינות רבות רואות את הצורך להתחמש הן באמצעי הגנה והן באמצעי תקיפה חדשניים. מגמה זו צפויה להניב השקעות משמעותיות במו"פ ביטחוני, עם דגש על טכנולוגיות מתקדמות כמו בינה מלאכותית, סייבר ומערכות אוטונומיות".

ואי אפשר בלי להזכיר את מניות הבנקים, ש"הציגו דוחות כספיים חזקים, אך מחירי המניות לא בהכרח משקפים זאת לחלוטין. בנוסף, הבנקים נהנים מיציבות פיננסית וצפויים להגדיל את היקף ההלוואות בעקבות נזקי המלחמה, לצורך שיקום ובנייה של תשתיות ומבנים שנפגעו בעיקר בצפון ובדרום. בינתיים הם עוד לא עלו משמעותית, כפי שהיינו מצפים", אומר משה.

סטטיסטיקה משנת 1928 אומרת כי חודש ספטמבר הוא באופן מסורתי הכי גרוע בארה"ב, והשוק נוטה לרדת בו ב-1.2% בממוצע. משה מציע לא לייחס לכך משקל. "אוהבים לדבר על המשקיע שניבא את משבר 2008 או הקורונה. אני פחות מתחבר לדברים הללו, כי כאמור מאוד קשה לתזמן את השוק וצריך להסתכל לטווח ארוך".

בנק מזרחי עשוי להחזיק במניות המוזכרות בכתבה. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות