רשות שוק ההון: סלייס ידעה כי סוכני ביטוח מגייסים השקעות תמורת הלוואות

בסקירה שהגיש יו"ר רשות שוק ההון לוועדת הכספים של הכנסת, הוא מטיל אחריות על חברת הגמל סלייס לאי-סדרים חמורים, קובע כי התחמקה ממתן תשובות וטוען כי הרשות הגיבה למשבר באופן חסר תקדים • טרם נקבע דיון בממצאים בוועדת הכספים

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ
עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

כשלים חמורים בהתנהלותה של סלייס, לצד שבחים לרשות שוק ההון, הפועלת להגן על החוסכים - זוהי התמונה שמשרטט יו"ר הרשות, עמית גל, בסקירה שהגיש באחרונה לוועדת הכספים של הכנסת, לגבי הפרשה המטלטלת את שוק ההון הישראלי.

למרות התנודתיות: אוגוסט היה חודש ירוק לחוסכים. ומה קרה למסלולי ה-500 S&P?
ראיון | הוא מנהל את הפנסיות של שליש מהישראלים ויש לו אזהרה למשקיעים
אלטשולר שחם המשיך לאבד כספי לקוחות ביולי, אבל יש לו סיבה לאופטימיות

גל קובע בסקירה כי סלייס - החברה לניהול קופות גמל דיגיטליות, שהתפרסמה בניהול גמל אישי (IRA) ומנוהלת מאז דצמבר 2023 על־ידי המנהל המורשה, רו"ח אפי סנדרוב - ידעה על מעורבותם של סוכני ביטוח בעסקאות שנערכו במתכונת השקעה תמורת הלוואה. "על־פי הממצאים", מתאר גל, "עולה כי לכאורה, בידיעת החברה, סוכני ביטוח וגורמים אחרים שכנעו עמיתים להעביר את כספי הפנסיה והחיסכון שלהם לקופת גמל בניהול אישי בחברה, ולהשקיע את הכספים בקרנות, אשר לפחות חלקן היו קשורות ואף בבעלות של אותם סוכני ביטוח או אותם גורמים".

גל ממשיך וקובע כי "בחלק משמעותי מהמקרים, התמורה לעמיתים עבור העברת הכספים הייתה מתן הלוואה לעמית בתנאים נוחים על־ידי הקרן. כלומר, אנשים שנזקקו להלוואה שוכנעו להעביר את הכספים הפנסיוניים שלהם לקופת גמל בניהול אישי, 'ולהשקיע' את כספיהם בקרנות, בתמורה להלוואה בשיעור של כ-30% מהסכום שהעביר העמית לקרן". מהסקירה של רשות שוק ההון עולה, כי היקף הכספים של עמיתים בקופת גמל בניהול אישי המנוהלות בסלייס, אשר השקיעו בקרנות כאלה, מסתכם בכ-853 מיליון שקל, מתוכם כ-550 מיליון שקל גויסו תמורת הלוואות.

הממצאים של רשות שוק ההון הועברו לוועדת הכספים בראשותו של ח"כ משה גפני, בעקבות דיון שקיימה הוועדה בחודש יוני האחרון, אשר בו התבקשה רשות שוק ההון לדווח לחברי הכנסת על הפעולות שנקטה להגנה על העמיתים. ממצא מרכזי עליו מצביע גל נוגע להעברת כספי עמיתים לקרנות מעבר לים, שאינן עומדות בדרישות החוק בישראל. לדברי גל, "במסגרת הביקורת, נמצא כי החברה צירפה עמיתים לקופת גמל בניהול אישי, כאשר הכספים הועברו להשקעה בקרנות שהוקמו בחו"ל, שלפי ממצאי הביקורת הן לא עמדו בהגדרת 'קרן חוץ'. על כן, לא ניתן היה להשקיע בהן את כספי העמיתים החוסכים בקופת גמל בניהול אישי. החברה הודתה, לבסוף, כי הפרה את הוראות הדין בעניין זה, ואפשרה השקעה בקרנות שאינן קרנות חוץ".

גל דוחה בסקירה את הטענה כי סלייס אינה נושאת באחריות להחלטות שקיבלו העמיתים לגבי ניהול חסכונותיהם. יו"ר רשות שוק ההון קובע בהקשר זה כי "מטבע הדברים, קופות גמל בניהול אישי הן מוצר המכוון בעיקרו למשקיעים מתוחכמים, אשר מבינים את השוק ויודעים לבחור את השקעותיהם. על אף שהחברה אינה זו שבוחרת היכן להשקיע את הכספים בפועל (הדבר נתון לבחירתו של כל עמית), הרי שבהתאם לתקנות על החברה, חלה החובה לוודא שההשקעה נעשית בהתאם להוראות הדין (וככל שעמית מבקש להשקיע את כספיו שלא בהתאם להוראות הדין, הרי שהחברה, שההשקעה מתבצעת דרכה ובאמצעותה, אינה אמורה לאפשר זאת)".

לפי גל, כבר בעקבות הביקורות שערכה רשות שוק ההון בסלייס בשנים 2022 ו-2023, נמצא כי "בפעילות החברה קיימים אי־סדרים חמורים, והכל בפרק זמן קצר יחסית". גל תוקף את סלייס וקובע כי עם פתיחתה של ביקורת עומק בחברה בפברואר 2023, ולכל אורך הביקורת שערכה הרשות, "התחמקה החברה ממתן תשובה ברורה באשר למנגנון ולאופן ההשקעה בקרנות, על אף דרישות חוזרות ונשנות מצד הרשות, דבר אשר הקשה על הרשות בבירור התמונה העובדתית".

"אותרו עסקאות בסך של 380 מיליון שקל מהכספים שהושקעו בקרנות"

לצד הביקורת על סלייס, גל משיב לביקורת הנשמעת נגד רשות שוק ההון בראשותו על כך שכשלה, לכאורה, בהגנה על חוסכי סלייס. גל מתמקד בהחלטה למנות מנהל מורשה ביחד עם ועדת הנהלה לחברה, וקובע כי "מדובר בהליך מינוי שאין לו תקדים, בוודאי לא בתחום בו עוסקת החברה. הליך מינוי זה מורכב וארוך, הן ביחס להליכים המקדמיים הפרוצדוראליים והמנהליים הנדרשים בהתאם לחוק, הן ביחס לצורך באיתור מועמד ראוי ובעל התמחות מקצועית לתפקיד המנהל המורשה, והן ביחס לצורך באיתור מועמדים ראויים למינוי חברי וועדת ההנהלה".

גל זוקף לזכות פעילותו של המנהל המורשה, שמונה לפי החלטת הרשות, את ההצלחות בהשבת כספי החוסכים עד כה בסלייס. "נכון להיום, אותרו עסקאות בסך של 380 מיליון שקל מתוך סך הכספים שהושקעו בקרנות המדוברות. מעבר לסכום האמור שאותר, חלק משמעותי מהכספים הושקע בעסקאות נדל"ן, בין אם באופן ישיר ובין אם באופן עקיף, באמצעות הלוואות. כמו כן, יש לציין שמעל 20% מהכספים שהופקדו בקרנות אלה ניתנו כהלוואות לאותם העמיתים שהשקיעו בהן. סכומים אלה נשארו ברובם אצל החוסכים ולא הוחזרו לנותני ההלוואה".

גל אף דוחה את הטענה לפיה רשות שוק ההון חידשה את הרישיון של סלייס בנובמבר 2023, אחרי שלכאורה, כבר הייתה מודעת לכשלים בחברה. לדבריו, "הדבר אינו נכון, וככל הנראה, הכוונה הייתה להנפקת אישור קופת גמל לחברה. אישור זה ממילא נדרש לפעילות החברה, לצורך הפעלת קופות הגמל שבניהולה, והוא אף בתוקף במסגרת הניהול המורשה של החברה במהלך 2024".

ועדת הכספים אמורה לקיים דיון המשך בממצאי הסקירה, וככל הידוע דיון כזה טרם נקבע.

מאסף גולדברג, לשעבר מנכ"ל סלייס, נמסר: "בניגוד לנטען בדו"ח, לכל אורך הביקורת של רשות שוק ההון, חברת סלייס שיתפה פעולה באופן מלא עם אנשי רשות שוק ההון ונהגה בשקיפות מלאה. באשר למהימנות חלק מקרנות החוץ - תחת ניהולי, כספי העמיתים שהיו מלווים ע"י סוכני הביטוח, הועברו לקרנות חוץ לאחר קבלת חוות דעת מעורכי הדין של הקרנות שקבעו במפורש כי הן עומדות בהגדרות קרן חוץ בהתאם להוראות התקנות. מהרגע בו רשות שוק ההון הודיעה לחברה שבכוונתה לערער על מהימנותן של קרנות חוץ ששווקו לעמיתים ע"י סוכנויות הביטוח, החברה עצרה באופן מיידי את השימוש בפלטפורמה שלה לטובת ניוד וניהול כספים באותן קרנות חוץ. סלייס לא שיווקה קרנות חוץ, לא עודדה, לא קיבלה תגמול או תיגמלה סוכני ביטוח ולא הייתה לה פעילות הלוואות לעמיתים".