חשבוניות פיקטיביות ב-135 מיליון: מעצר ראשון דרך המערכת של רשות המסים

תושב הוד השרון נעצר בחשד להוצאת חשבוניות שלא כדין בהיקף של כ-135 מיליון שקל • מדובר במעצר ראשון בעקבות הפעלת מערכת "חשבוניות ישראל", וישנם תיקים נוספים הנמצאים בחקירה בימים אלה

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock
רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ארבעה חודשים לאחר כניסתה לתוקף של התוכנית לצמצום השימוש בחשבוניות פיקטיביות, שבמסגרתה החלה רשות המסים להפעיל מערך בקרה דיגיטלי על עסקאות בזמן אמת, כעת מתחיל שלב המעצרים: בן סויסה, תושב הוד השרון, חשוד בהוצאת 146 חשבוניות שלא כדין בהיקף של 135 מיליון שקל. החשד התעורר בעקבות פיקוח האונליין על כל חשבונית מעל סך של 25 אלף שקל, שמפעילה רשות המסים במסגרת תוכנית "חשבוניות ישראל"

פרשת שחיתות ברשות המסים: עובד בכיר חשוד בתרמית מס בהיקף של כ-4 מיליון שקל
המלצות האוצר לטיפול ב"רווחים הכלואים" מעוררות סערה
תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסה לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

מבקשת המעצר ופרוטוקול הדיון עולה כי ביום שישי 30 באוגוסט הוגשו למערכת "חשבוניות ישראל", על-ידי חברת סטודיו אקס או בע"מ שבבעלותו של סויסה, 146 חשבוניות מס לעוסקים בענף הסולר, בהיקף של כ-135 מיליון שקל. 

מחקירה שנערכה במשרדי מע"מ תל אביב מרכז עולה החשד כי סויסה רכש את מניות החברה ב-15 באוגוסט, אך חשבוניות המס שדווחו למערכת ובגינן נדרשו מספרי הקצאה, נושאות תאריכים הקודמים למועד הרכישה. בעקבות זאת עלה החשד כי סויסה לא היה רשאי להוציאן, וכי הוצאתן נעשתה שלא כדין. המס הנובע מחשבוניות אלה עומד על כ-20 מיליון שקל. 

מכת מדינה

מדובר במעצר ראשון בעקבות הפעלת מערכת "חשבוניות ישראל", וישנם תיקים נוספים הנמצאים בחקירה בימים אלה. 

השימוש בחשבוניות פיקטיביות נתפס ברשות המסים כמכת מדינה וכיעד מרכזי במאבק בהון השחור. על-פי ההערכות, מיליארדים רבים של שקלים מועלמים מקופת המדינה מדי שנה באמצעות שיטה זו, הנתפסת כשיטת העלמת מס פשוטה ליישום וקשה יחסית לאיתור. 

על הרקע הזה גובשה התוכנית למעקב אחר חשבוניות בין עוסקים בזמן אמת. מדובר באחת התוכניות המרכזיות שקידמה רשות המסים בשנים האחרונות למאבק בהון השחור, ואשר היוותה את תוכנית הדגל של מנהל רשות המסים הקודם, ערן יעקב, וחלק מהמורשת שהוא ביקש להותיר אחריו עם סיום תפקידו. 

בהתאם לחקיקה שאושרה בכנסת, בשלב הראשון בשנת 2024 רשות המסים מקבלת מהעסקים דיווח און-ליין במערכת "חשבוניות ישראל" על העסקאות ומנפיקה מספרי הקצאה עבור כל החשבוניות המדווחות. מספר ההקצאה נדרש לצורך קיזוז התשומות המגולמות בחשבונית. בהתאם למתווה החקיקה, רק לאחר אישור נוסף של ועדת הכספים לקראת סוף השנה ניתן יהיה לעבור בשנת 2025 לשלב השני, במסגרתו תוכל הרשות לסרב להנפיק מספרי הקצאה לחשבוניות שיימצאו כחשודות על-ידי המערכת. 

*** חזקת החפות: החשוד לא הואשם ולא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות