סופר מיקרו | ניתוח

זינוק של 1,000% והתרסקות: למה המשקיעים בורחים ממניית השבבים הזו?

סופר מיקרו קומפיוטר, יצרנית שרתי הבינה המלאכותית, סומנה בתחילת 2024 בתור "אנבידיה הבאה", והמניה זינקה במאות אחוזים • אבל דווקא כשנכנסה למדד S&P 500, חל תיקון במחיר המניה לצניחה מתמשכת של יותר מ־60% מהשיא, ודוח חדש של חברת שורט מפורסמת העמיק את המשבר

מנכ''ל סופר מיקרו / צילום: Shutterstock
מנכ''ל סופר מיקרו / צילום: Shutterstock

עד תחילת השנה סופר מיקרו קומפיוטר הייתה חברה אמריקאית כמעט אלמונית בעלת שורשים טייוואנים. אבל כשמשקיעי ה־AI חיפשו חברות בינה מלאכותית מבטיחות במחירים אטרקטיביים, סופר מיקרו קמפיוטר הפכה לתגלית של ממש עם זינוק של כ־300% בתחילת השנה ועלייה כוללת פנומנלית של יותר מ־1,000% ב־12 החודשים שהסתיימו בחודש מרץ. החברה, שמגיעה הכי קרוב שאפשר לאנבידיה - ואורזת את המעבדים הגרפיים שלה בארונות שרתים, סומנה בתור מניית AI מבטיחה ובאמצע חודש מרץ הצטרפה סופר מיקרו למדד S&P 500.

"השוק האמריקאי לא מורכב רק מ-7 מניות": מנהל ההשקעות שמציע איך אפשר לגוון את התיק  
WSJ | "תחושה שאתה יכול לעשות כל דבר": בעמק הסיליקון מתפעלים מיוצאי 8200 

אך למעשה, הכניסה של החברה למדד הדגל האמריקאי הייתה תחילתו של מסלול ההידרדרות של סופר מיקרו. כך, מאז השיא של מרץ השנה המניה נחתכה ב־63% בשל סדרה של דיווחים כספיים מאכזבים, תחרות גוברת ודוח חמור שפרסמה עליה חברת מחקרי השורט הינדנבורג רק בסוף השבוע שעבר. הירידה שלה ושל המתחרה דל  מגבירה בקרב המשקיעים את תחושה שקשה למצוא חברה שמרוויחה ממהפכת ב־AI זולת אנבידיה.

מה עושה סופר מיקרו?

חברות גדולות שמבקשות לרכוש את המעבדים הגרפיים הפופולריים של אנבידיה  נדרשות לעשות זאת במסגרת רכישת שרתים - מחשבים רבי עוצמה שבליבתם משובצים מעבדים גרפיים ומעבדי ליבה ומסוגלים לבצע משימות רבות יותר ממחשבים אישיים לצרכים ארגוניים, כמו הפעלת אתרי אינטרנט, זיהוי תמונה, אבטחת סייבר או עיבוד בינה מלאכותית. השרתים מסודרים בדרך כלל בקומות בתוך ארונות בגובה מספר מטרים ומאוחסנים במבנים מיוחדים המכונים "חוות שרתים". סופר מיקרו, יחד עם המתחרות דל ו־HPE  נחשבת ליצרניות הגדולות של שרתי בינה מלאכותית, מה שדחף את המניות שלהן לראלי בתחילת 2024.

סופר מיקרו נוסדה אמנם לפני 31 ושנה והייתה ידועה קודם לכן בעיקר בזכות ייצור לוחות אם אך את תשומת לב המשקיעים בשנה האחרונה משכה בזכות שרתי הבינה המלאכותית שלה המאפשרים לחברות, כמו מטא או אמזון, לפרוס במהירות שרתי בינה מלאכותית לאימון מודלים והפעלתם. החברה גם משווקת טכנולוגיית קירור שמייעלת את צריכת החשמל של ענקיות הטכנולוגיה בהפעלת חוות השרתים ומוזילה אגב כך את ההוצאות על עיבוד בינה מלאכותית.

בתחילת השנה סיכמה החברה כמה שנים של עלייה דו־ספרתית בהכנסות וברווח הנקי, וצברה סנטימנט חיובי במיוחד מהמשקיעים לאחר שדיווחה על כך שמחצית מההכנסות שלה בסוף 2023 הגיעו ממכירת פתרונות לשרתי AI. מכפיל הרווח שלה עמד בחודש מרץ על 70, שנחשב אז לגבוה, אך נמוך מזה של אנבידיה. כיום הוא עומד על 12 בלבד.

אלא שאז החלו הבעיות לצוץ: אחרי שהרגילה את המשקיעים לכך שהיא משחררת כמה שבועות לפני הדיווח הרבעוני את סיכום תוצאותיה, סופר מיקרו חדלה בבת אחת מן ההרגל בחודש אפריל. המשקיעים ראו בכך סימן מבשר רעות והמניה התרסקה ב־23% ביום הדיווח. האכזבה של המשקיעים תודלקה בהמשך עם דיווחים מעורבים, ירידה ברווחיות הגולמית ומעבר לתזרים מזומנים שלילי.

השורטיסטים התנפלו

ואז הגיעו השורטיסטים של הינדנבורג. חברת המחקר עם העבר המפואר של הפלת מניות כמו זו של חברת אדאני, פרסמה דוח עם האשמות חמורות כלפי הנהלת סופר מיקרו.

בדוח נטען כי לאחר שהחברה נקנסה על ידי רשות ניירות הערך האמריקאית ב־2018 על הפרת כללי הדיווח החשבונאי וכמה מהמנהלים בה הודחו - החברה חזרה לסורה: רוב המנהלים שעזבו הוחזרו והחברה ממשיכה כיום ברישום הכנסות באופן שאיננו משקף את המציאות. עוד נטען כי החברה מנהלת עסקים נרחבים עם חברות בבעלות אחיו ואשתו של המנכ"ל צארלס ליאנג במדינות כמו טייוואן והונג קונג. וכי סופר מיקרו הפרה את הסנקציות האמריקאיות נגד רוסיה וסין - מאז פלישת רוסיה לאוקראינה מכירות סופר מיקרו לרוסיה שילשו את עצמן, ומאז הטלת הסנקציות האמריקאיות על השותף הסיני של סופר מיקרו, המכירות אליו נאמדות בכ־200 מיליון דולר; לבסוף, טוענת הינדנבורג, מספר לקוחות מפתח נטשו את סופר מיקרו במהלך השנה ועברו למתחרה דל, ובהן AWS של אמזון, טסלה, דיגיטל אושן, וקור־וויב. מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג בעצמו ציין במאי האחרון כי "אף חברה לא בונה מערכות בקנה מידה גדול לארגונים טוב יותר מדל". למרות זאת, הדבר לא מאוד סייע למניית דל שירדה מאז בכ־37.5%.

איל חביב, אנליסט ראשי בבית ההשקעות ואליו בריבוע ממליץ שלא להתייחס אל הדוח של הינדנבורג כאל תורה מסיני. "יש לו רקורד מעורב ולא כל דוח שפורסם התברר כנכון", הוא אומר. "כבר היו מקרים שפורסמו חשדות כבדים שהתבררו מאוחר יותר כקלים יותר".

תיקון מתבקש?

אז מדוע המניה צוללת? "בתחילת 2024 השוק כולו גילה את מניית סופר מיקרו והתפתח סביבה מעין חלום על צמיחה אדירה", מסביר חביב. "אבל ביוני המרווח הגולמי ירד ל־11.3%, ותזרים המזומנים החופשי היה שלילי ועמד על 2.6 מיליארד דולר - נתון שנבע מבניית מלאים, עלויות ייצור גבוהות ומהשקעה אדירה בבניית השרתים בקצב שיתאים לביקוש הגבוה. כדי לממן את הצמיחה האדירה הזו החברה נאלצה לגייס הון מהשוק דרך אג"ח להמרה והנפקת מניות. כך, התברר שמדובר בעסק שהוא תנודתי ובעת ועונה אחת עתיר הון, שהצמיחה בו עולה בכסף רב".

האם המשבר בסופר מיקרו עלול להצית אפקט גדול יותר בקרב תעשיית הבינה המלאכותית ולהשפיע אף על מניית אנבידיה? "סופר מיקרו מהווה 8% מהכנסות אנבידיה, זה לא מעט", אומרת אניה גימן, מנהלת דסק מניות חו"ל בלידר שוקי הון. גם אם יש אמת בחלק ממה שנטען בדוח של הינדנבורג, הרי שירידה בביקושים למוצרי סופר מיקרו עלול להשפיע על חלק מנתח ההכנסות של אנבידיה.יחד עם זאת, שאר המתחרות של סופר מיקרו עובדות גם הן עם אנבידיה והביקוש למוצר הקצה הוא ביקוש אמיתי ברובו, כך שהאפקט עשוי לא להיות מאוד שלילי. החדשות הטובות עבור סופר מיקרו הן שאנבידיה הצהירה שאיננה מעוניינת להיכנס לשוק השרתים ולכן איננה צפויה להתחרות בה".