פורטפוליו | ראיון

היא קפצה כיתה פעמיים, והיום מנהלת את מנוע חיפוש הטיסות הגדול בישראל

"אחרי כל משבר אנחנו רואים נהירה לגופים שאפשר לקבל מהם סיוע אנושי. המצב בתחום טוב יותר מאי-פעם. כמות ההודעות שאני מקבלת כיום מאנשים שנתקעו בלי פתרון עצומה" • שיחה קצרה עם אייה מגן, מנכ"לית קבוצת תלמה שלמה

אייה מגן, מנכ''לית קבוצת תלמה שלמה / צילום: יונתן בלום
אייה מגן, מנכ''לית קבוצת תלמה שלמה / צילום: יונתן בלום

אישי: נשואה + 2, גרה בנווה מונוסון
מקצועי: מנכ"לית קבוצת התיירות תלמה שלמה

ילדות ומשפחה: נולדתי בבאקו, אזרבייג'ן, בת יחידה למשפחה שבה כל הסבים והסבתות היו רופאים ורופאות, ויצרו ציפיות גבוהות שידעתי שלא אוכל למלא. כפשרה למדתי לתואר ראשון בביולוגיה באוניברסיטת תל אביב, אף שהיה ברור לי שלא אעבוד יום אחד בתחום. אמי פסיכולוגית ואבי מתכנת שכותב קוד, גם היום בגיל 80.

פורטפוליו | עד גיל 60 הוא חייב לעזוב את החברה שהוא מנהל, נשארו לו שלוש שנים
פורטפוליו | הניתוח שהוציא אותו מ-8200 והחברה שהקים וכבר שווה 3 מיליארד דולר
פורטפוליו | מעובדת שלא יושבת בשקט למנכ"לית חברה שבולמת מיליארדי איומי סייבר בשנה

העלייה לישראל: כשהייתי בת 14 עלינו לארץ, לראשון לציון. הייתי אמורה להתחיל כיתה ח', אבל בגלל שבברית המועצות למדנו את החומר בצורה דחוסה יותר, הקפיצו אותי לכיתה ט'. בתיכון הקפיצו אותי שוב ומצאתי את עצמי בכיתה י"א בגיל 15. זה היה מאתגר מאוד חברתית, הייתי ילדה מופנמת. חייתי בתחושה שהכול זמני ועוד רגע נחזור הביתה, לבאקו.

תואר בתיכון: בגיל 16 התחלתי תואר בביולוגיה, כעתודאית. השלמתי אותו בגיל 19 והחלטתי להמשיך ללמוד במקום להתגייס. נרשמתי לתואר ראשון במנהל עסקים, עם התמחות בתיירות, באוניברסיטת דרבי, והמשכתי ל-MBA במנהל עסקים.

ארקיע: בגיל 20 התקבלתי לעבודה כעוזרת קב"ט בארקיע. עבדתי שם שנתיים ואהבתי כל רגע. אז גם הכרתי באינטרנט את דוד, לימים בעלי, שחי באנגליה. רציתי מאוד להביא אותו לארץ, אבל לא יכולתי לסדר לו כרטיס טיסה כהטבת עובד. סיפרו לי שבאל על אפשר, אז עברתי.

אל על: התחלתי כנציגת שירות טלפוני, אבל אחרי שבועיים הבנתי שזה לא בשבילי. המנהלת שאלה: אקסל את יודעת? וכך עברתי ב-1999 לאגף תכנון לוח זמנים. בינתיים בעלי המשיך לתואר שני במערכות מידע, ובמסגרת זו למד לבנות אתרי אינטרנט. זה סקרן אותי אז גם אני למדתי. הטייסים באל על רצו אתר משלהם וחיפשו ווב מאסטר, בניתי להם וממש נהניתי.

המעבר לדאטה: אחרי שנה ראיתי שנפתח באל על קורס צוערי שיווק ונרשמתי. אבל בסיומו הצמידו אותנו לאנשי מכירות, מה שהבהיר לי שזה לא הכיוון. העדפתי לעסוק במספרים. למזלי המנכ"ל דאז עמוס שפירא הביא את חברת הייעוץ מקינזי, שקבעה שאנחנו צריכים מחלקת דאטה והצביעה עליי כמישהי שעוסקת בזה. כך יצא שהקמתי את מחלקת הדאטה באל על.

מנהלת צעירה: כעבור שנה במחלקת דאטה הגיע מנהל חדש לסניף ישראל של אל על, דני סעדון. הוא חיפש מנהלת מכירות ואחרי חודשיים הציע לי את התפקיד. פתאום היו תחת ניהולי כ-40 עובדים, כולם מבוגרים ממני לפחות בעשור. ב-2010 נכנס אליעזר שקדי לתפקיד מנכ"ל אל על ובחר בי כמנהלת סניף ישראל. הייתי רק בת 35, וזה היה מרגעי השיא שלי. ארבע השנים בתפקיד היו מלאות למידה והתפתחות אישית.

פדקס: אחרי ששקדי עזב, נאמר לי שמייעדים לי תפקיד רוחב. הייתי בת 40, כבר 17 שנים באל על, אז החלטתי לחפש עבודה חדשה. עבדתי שנתיים כסמנכ"לית מסחר בפדקס, ולמדתי לקח: לא עוברים מנוסעים למטענים.

תלמה תיירות: הכרתי את ארז שמול, ממייסדי תלמה תיירות, עוד מימיי באל על. הוא הציע לי להיות מנכ"לית ולהכין את החברה להנפקה. נעניתי, והקדשתי את כל 2019 להכנות, אבל אז באה הקורונה והחברה נשארה פרטית. כיום תלמה היא קבוצה, עם סניפים באנגליה וארה"ב, אתר הזמנות כרטיסים בשם אליס, מנוע חיפוש הטיסות הגדול בישראל וחברה להזמנת בתי מלון לקהל העסקי. יש לנו 270 עובדים בישראל וכ-150 בחו"ל.

הנפקה: הפעם זה אמור לקרות בארה"ב, יותר כחברה טכנולוגית ופחות כחברה קמעונאית. אנחנו מחכים לשנה אחת נורמלית כבר מ-2020.

תביעת הענק נגד שלמה החזקות: חילוקי דעות בין השותפים (תלמה טוענת כי שלמה החזקות הפרה את ההסכם מ-2021 שלפיו תרכוש 50% מפעילותה כשלא ביצעה את התשלומים כנדרש - ד"א) הם לא דבר יוצא דופן, אני בטוחה שהן יבואו על פתרונם במהרה, וזה בשום צורה לא משפיע על התפקוד היומיומי של החברה.

תחייתו של סוכן: אחרי כל משבר אנחנו רואים נהירה לגופים שאפשר לקבל מהם סיוע אנושי. כמות ההודעות שאני מקבלת כיום מאנשים שנתקעו בלי פתרון עצומה. הפעילות באליס הוכפלה.

נסיעות עסקים: המצב בתחום טוב מאי-פעם. הצורך בקשר אישי הרבה יותר גדול. משלחות עסקים לישראל נמחקו כמעט לחלוטין, מה שמסביר גם את הגידול בנסיעות כאלה מהארץ החוצה.

מבט לעתיד: אני שש שנים מנכ"לית, ארצה להשלים הנפקה בתלמה ולעבוד גם בעוד עשר שנים.