7 בכירים יתחלפו בתוך מספר חודשים: שדרת הניהול בפרקליטות משנה את פניה

בחודשים הבאים יסיימו את הקדנציה המשנה בתחום הפלילי, עו"ד מומי למברגר, המלווה את תיק מחבלי הנוחבה; עו"ד אורית קוטב, המשנה האזרחית; ו־3 פרקליטי מחוזות • עוד יסיימו את תפקידם: מנהל המחלקה האזרחית ומנהלת המחלקה להנחיית תובעים • עד כה לא יצא מכרז לשום תפקיד

בניין משרד המשפטים בתל אביב / צילום: עינת לברון
בניין משרד המשפטים בתל אביב / צילום: עינת לברון

בחודשים הקרובים צפויים לסיים את תפקידם שורת מנהלים בכירים בפרקליטות המדינה עם סיום הקדנציה שלהם, כך ששדרת הניהול עומדת לשנות את פניה, ובעלי תפקידים היושבים בצמתים חשובים ומכריעים במערכת אכיפת החוק עומדים להתחלף. במקביל, בייעוץ המשפטי, המשנה למשפט כלכלי עו"ד מאיר לוין צפוי לסיים את תפקידו בינואר הקרוב.

ממךא־מקום נשיא העליון: שר המשפטים לא מקיים פגישות עמי מזה שלושה חודשים 
שופטי בג"ץ ללוין: לא הגעת להסכמות, יש לבחור נשיא לעליון תוך ימים

התיק של נתניהו ופרשיית אפי נווה

המשנה לפרקליט המדינה בתחום הפלילי, עו"ד שלמה (מומי) למברגר, צפוי לסיים את תפקידו בסביבות אפריל 2025, לאחר שמונה שנים בתפקיד הסוער, המכריע בתיקים הפליליים בעלי הפרופיל הגבוה ביותר בישראל, בהם תיקו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, תיק אפי נוה והשופטת אתי כרייף שנסגר ותיק הריגת סלומון טקה. כיום מפקח למברגר על הצוות המטפל בחקירת מחבלי הנוח'בה, שעליה אחראית פרקליטות מחוז דרום.

שלמה למברגר / צילום: בתי המשפט
 שלמה למברגר / צילום: בתי המשפט

למברגר שותף בתפקידו לכל תיק שעולה לפרקליט המדינה, וכל סוגיה פלילית רגישה עוברת דרכו. הוא גם זה שמנחה את כל הפרקליטים הפליליים במדינה בהנחיות רוחביות ובמדיניות העמדה לדין בתיאום עם פרקליט המדינה.

למברגר החל את דרכו בשנת 1991 בפרקליטות מחוז ירושלים, היה סגן ראש מח"ש, פרקליט מחוז דרום ופרקליט מחוז תל אביב פלילי. בשנת 2020 היה מועמד לתפקיד פרקליט המדינה ונחשב למועמד מבטיח, אך לבסוף נבחר עמית איסמן.

המשנה האזרחית לפרקליט המדינה, עו"ד אורית קוטב, צפויה לסיים את תפקידה בסוף השנה הנוכחית, לאחר שכהונתה הוארכה בשלושה חודשים מעבר לקדנציה. תפקיד זה מרכז את עבודת המטה בסוגיות בכל תחומי המשפט האזרחי.

אורית קוטב, המשנה האזרחית / צילום: כדיה לוי
 אורית קוטב, המשנה האזרחית / צילום: כדיה לוי

קוטב היא גם יו"ר ועדת המשנה לעררים במועצה הארצי לתכנון ובנייה, המכריעה בעררים המוגשים נגד החלטות של ועדות מחוזיות. המחלקה האזרחית מייצגת את עמדת היועצת המשפטית לממשלה בסוגיות אזרחיות בעלות השלכות רוחב. קוטב מונתה לתפקיד לאחר שכיהנה כפרקליטת מחוז דרום בתחום האזרחי וכראש היחידה לאכיפה אזרחית, והייתה פרקליטה במחוז ירושלים.

פרקליטי מחוזות בדרום, בתל אביב ובירושלים

בינואר הקרוב יסיים את תפקידו פרקליט מחוז דרום אזרחי, עו"ד ציון אילוז, ושני פרקליטי מחוזות משמעותיים פליליים יסיימו את תפקידם עד מאי 2025 - עו"ד דני ויטמן בירושלים ואשרה גז־אייזנשטיין בתל אביב. בינואר 2026 תסיים את תפקידה פרקליטת מחוז מרכז פלילי, עו"ד רחל אבישר. בנוסף, בינואר הקרוב יסיימו תפקידם מנהל המחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה, עו"ד ישראל בלום; ומנהלת המחלקה להנחיית תובעים, עו"ד בת אור כהנוביץ'.

דני ויטמן, פרקליט פלילי מחוז ירושלים היוצא / צילום: אתר הפרקליטות
 דני ויטמן, פרקליט פלילי מחוז ירושלים היוצא / צילום: אתר הפרקליטות

עד כה לא יצא מכרז לאף אחד מהתפקידים. הליך הבחירה הוא בידי מכרז של נציבות המדינה. המנהלים הבאים ייבחרו בוועדה שתקים נציבות המדינה, בראשה יעמוד שופט בדימוס, והיא תכלול את פרקליט המדינה, יועץ משפטי של משרד ממשלתי אחר ונציג ועד עובדים.

למרות שבמכרזים הבכירים בפרקליטות יכולים כיום להשתתף עובדים מכלל השירות הציבורי, לרוב המועמדים מגיעים מתוך הפרקליטות, נוכח הניסיון והמומחיות הספציפיים הנדרשים לתפקידים בכירים אלה. התפקיד היחיד בפרקליטות הפתוח לציבור הוא פרקליט המדינה.

קדנציות ארוכות במיוחד ביחס לשירות המדינה

בפרקליטות הקדנציות שבהן מכהנים המנהלים הן ארוכות במיוחד ביחס לשירות המדינה - וכהונת המשנים לפרקליט מדינה ופרקליטי מחוז קצובה לשמונה שנים.

אלה תקופות ארוכות מהקדנציות של המשנים ליועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, העומדות על שש שנים. לעומת זאת, כהונתם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה אינה קצובה, למרות שהתקבלה החלטת ממשלה בשנת 2009 שלפיה כהונתם תוגבל לשבע שנים, אך היא לא יושמה, בשל אי־הסדרת תנאי הפרישה שלהם.