יקי ודמני | ראיון

ודמני על שופרסל: "האחים אמיר לא היו צריכים אפילו להתכופף כדי להרים את הכסף מהרצפה"

יקי ודמני חוזר לימיו ברשת הקמעונאות הגדולה בישראל ומספר על תפקידו הנוכחי כיו"ר חברת המכשור הרפואי בי־קיור לייזר, שאיבדה יותר מ-90% משווייה בהנפקה • מאז חל שיפור מסוים בתוצאותיה, והמניה זינקה, למרות שהיא עדיין משקפת לחברה שווי זעום • "אני יכול לכתוב את הספר על איך עושים שינוי לטובה בחברות ציבוריות משפחתיות"

יקי ודמני / צילום: יונתן בלום
יקי ודמני / צילום: יונתן בלום

חברת המכשור הרפואי אריקה בי־קיור לייזר  הפכה לאחת האכזבות הגדולות של גל הנפקות 2021 בבורסה בתל אביב. מאז הנפקתה איבדה מניית החברה, הפועלת בפיתוח וייצור מכשיר לטיפול בכאב ובפצעים, 93% מערכה, והיא נסחרת כיום בשווי של 35 מיליון שקל, לעומת כחצי מיליארד שקל אחרי הכסף בהנפקתה.

ניתוח | האם מנורה יכולה לעשות בישרכארט את מה שהאחים אמיר עשו בשופרסל? 
האחים אמיר מציגים: התייעלות אגרסיבית ושני מפסידים גדולים

לצד הרעה מיידית בעסקיה לאחר ההנפקה, שכללה ירידה חדה במכירות ומעבר להפסדים כבדים, שהצטברו לכ־80 מיליון שקל בשלוש וחצי השנים האחרונות, עלה שמה של בי־קיור פעם אחר פעם לכותרות בקשר עם התפטרות סיטונאית של מנהלים, שלוותה באחד המקרים בהאשמות הדדיות חריפות מול המייסד ובעל השליטה מיקי שלוסר (בעלי 74% מהמניות). לצד אלה דיווחה החברה על אי־סדרים בעסקיה, שהצריכו שינויים רטרואקטיביים בדוחות הכספיים, ואף הביאו עליה לאחרונה הליך אכיפה מינהלי מצד רשות ניירות ערך.

לפני כשנה, בעת שהחברה נסחרה בכמחצית משווייה הנוכחי, מונה לתפקיד היו"ר יקי ודמני, שבעבר כיהן בשורה של תפקידים בכירים בחברות גדולות במשק, האחרון שבהם כיו"ר רשת שופרסל. זה קרה בצמוד לפרסום הדוחות למחצית הראשונה של 2023, שבהם נכללה הערת רואי החשבון, לפיה יכולתה של אריקה בי־קיור לייזר להמשיך בפעילותה העסקית ולעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות, כפופה להתקיימות תוכניות ההנהלה הכוללות התייעלות ועמידה בתחזית התזרים שגיבשה.

"כשקיבלתי את תפקיד היו"ר, כולם שאלו אותי איך זה שאני מגיע מחברה כמו שופרסל, ששווה מיליארדי שקלים, לבי־קיור עם שווי של פחות מ־20 מיליון שקל", מספר כיום ודמני בראיון לגלובס. "התשובה שלי הייתה שזה אתגר מדהים. אני יכול לכתוב את הספר על איך עושים שינוי לטובה בחברות ציבוריות משפחתיות. כך עשיתי בטמפו ובאלקטרה צריכה".

"האחים אמיר הרימו את הכסף מהרצפה"

קצת יותר משנה טרם כניסתו לתפקיד יו"ר בי־קיור לייזר, נאלץ ודמני להתפטר מתפקיד יו"ר שופרסל. זאת לאחר שחברי הדירקטוריון החליטו שלא להאריך את כהונתו, ובהמשך מינו במקומו את איציק אברכהן. זה האחרון שימש כמנכ"ל הרשת תחת ודמני, ועזב זמן קצר קודם לכן את תפקידו בשל חילוקי דעות בין השניים. לאחרונה גם אברכהן עצמו הודח מתפקיד היו"ר, לאחר שהשליטה בשופרסל עברה לידי האחים יוסי ושלומי אמיר בתחילת השנה, והשניים נטלו לידיהם את מושכות הניהול.

כשהוא מתבקש לנתח את הצלחתם המהירה של האחים אמיר, שמאז כניסתם זינקה מניית שופרסל  ביותר מ־70%, ותוצאותיה השתפרו פלאים לאחרונה, אומר ודמני כי "שופרסל שהכרתי בין השנים 2020-2022 הייתה חברה בזבזנית ברמות ובהיקפים בלתי נתפסים. האחים אמיר לא היו צריכים אפילו להתכופף כדי להרים את הכסף מהרצפה. מספיק היה שיושיטו יד לערימות שנערמו לגובה".

איך אתה מסביר זאת?
"זו הטרגדיה של חברות ללא גרעין שליטה בישראל. גופים מוסדיים מושקעים במאות חברות, ואין להם היכולת והניסיון להבין לעומק כל פעילות, ומולם עומד שלטון מנהלים כוחני, כשבתווך דירקטוריון שאיש לא סופר אותו.

"ניסיון לשנות את מאזן הכוחות ולהחזיר את הדירקטוריון לתפקד כנדרש, נתקל במקרים כאלה גם בהתנגדות של מנהלים ודירקטורים ותיקים וגם בהתנגדות מצד הגופים המוסדיים שחוששים מה יקרה אם 'הכוכבים' בהנהלה יעזבו. כל הניסיונות שלי לשנות את המצב בשופרסל לצערי לא צלחו, ויעידו המוסדיים שטענתי ששוויה צריך להיות מעל 10 מיליארד שקל. עכשיו, כששווי הרשת הגיע לכ־8.5 מיליארד שקל, הם מודים שצדקתי".

מאוזנת בשורה התחתונה

ובחזרה לתפקידו הנוכחי של ודמני. עד להנפקתה נוהלה בי־קיור על־ידי המנכ"ל הוותיק מוטי נבון. לאחר שהחברה פספסה את התחזיות, והמניה נחתכה, נבון עזב, ובעל השליטה שלוסר נשאר הכוח המוביל בחברה, בתוך טורנדו של מנכ"לים וסמנכ"לים מתחלפים. אחד מהם, רום אליעז, האשים את המייסד ואת משפחתו בין היתר באחיזה מוגזמת בחברה ובריבוי בני משפחה מועסקים. "מובן שהירידה במניה יצרה כעס של המשקיעים וגם מתח בתוך החברה", אומר ודמני.

מאז כניסת ודמני התאוששה מניית בי־קיור ויותר מהכפילה את ערכה, עדיין לשווי מצומק. בדוחות שפרסמה לאחרונה לסיכום המחצית הראשונה של 2024 ניכרת עלייה מסוימת בהכנסות ל־19 מיליון שקל, לעומת 16 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד. לא פחות מכך - היא מציגה מעבר לאיזון בשורה התחתונה, לעומת הפסד של 9 מיליון שקל במחצית המקבילה. "המחמאות מגיעות גם להנהלה בראשות המנכ"ל רונן גולדשטיין שהוביל את המהפך", אומר ודמני.

מה השתנה בפעילות החברה?
ודמני: "צירפנו חמישה חברי דירקטוריון חדשים, ביצענו תוכנית קיצוצים (החברה מעסיקה כעת 45 עובדים לעומת 130 בשנת 2022, ג"ו), והפסקנו את הפעילות הישירה בשוק הבריטי. תחתה חתמנו הסכמים עם מפיצים בחו"ל".

בבריטניה ובקנדה המוצר של בי־קיור לייזר, לדבריו, מאושר ומשווק, ואילו בארה"ב, במקסיקו ובסין המפיצים פועלים להשגת אישורים. "גם החלפנו את הפרזנטור המוביל שלנו, מיקי ברקוביץ' המיתולוגי, בארטיום דולגופיאט שזכה במדליית כסף באולימפיאדת פריז".

בעבר נכוותה החברה בפעילותה בבריטניה, כשלא הצליחה לגבות תשלום עבור מוצרים שמכרה ישירות. לדברי ודמני, "עברנו לעבוד עם מפיצים, מה שאולי מקטין את שולי הרווח, אבל הם מבינים נכון את השווקים ואת התרבות". בדוח האחרון שלה, כ־30% מהכנסות בי־קיור מגיעות מחו"ל לעומת 15% בעבר.

הליך אכיפה מינהלי

אשתקד דיווחה בי־קיור כי לאחד המוצרים שלה לא היה אישור שיווק באירופה, לאחר שלטענתה ספק סיני שלה הטעה אותה בעניין. עוד חשפה החברה כי שלוסר, שהיה אז יו"ר, קיבל מייל המתריע על הבעיה ולא טיפל בה. בעקבות פרסום הדברים שלוסר עזב את תפקיד היו"ר.

לפני כשבועיים פרסמה בי־קיור כי רשות ניירות ערך החליטה לפתוח בהליך אכיפה מינהלי בנושא זה נגד החברה, נגד שלוסר ונגד המנכ"לים לשעבר מוטי נבון וגידי לנדסברגר, בגין "אי־גילוי לציבור במועד והכללת פרטים מטעים בדוחות... מהנפקתה לראשונה של החברה". בי־קיור מסרה כי היא לומדת את כתב הטענות ותבחן את דרכי פעולתה בנדון. ודמני מעדיף שלא להתייחס להליך.

אסתטיקה ולייף סטייל

למרות השיפור בתוצאות, הפעילות של בי־קיור עדיין קטנה ורחוקה מהחזון למוצר לטיפול בכאב שקודם בקמפיין פרסומי נוצץ עם שלל סלבריטאים מקומיים ופיתה את המשקיעים בהנפקה. ודמני מכיר בכך: "הבנו שלא נוכל להיות חברה של מוצר אחד, והחלטנו שנתמחה בתחומי הכאב ואיכות החיים. לכן חתמנו הסכמי שיווק לשני מוצרים נוספים", אחד מהם להסרת שיער - אפיליידי המיתולוגי.

השני הוא איגיין, מוצר לטיפול אסתטי, שפותח על־ידי חברה אחרת של הבעלים שלוסר. "זו עסקת בעלי עניין שאושרה בידי בעלי המניות", מגן ודמני. הוא מציין כי החברה עשויה להוסיף למגוון המוצרים שלה "עוד מוצרי לייף סטייל כמו מכשיר מסאז' או כר אורתופדי". כלומר, היא מכוונת לקטלוג מוצרים מהסוג שבעבר ניתן היה למצוא בערוץ הקניות, והיום בשיווק ישיר בערוצים דיגיטליים.

בנוסף, החברה מצאה שמוצר הלייזר שלה יכול לסייע לתופעות הלוואי של סרטן והטיפול בו. לדברי ודמני, "אנו מתכננים להקים חברה חדשה ולגייס משקיעים בנפרד לפרויקט זה".