מסחר בימי שישי? השינוי שמקדמת הבורסה לא צפוי לצאת לדרך לפני 2026

המהלך שמקדמת הבורסה, שנועד להתאים את ימי המסחר למשקיעים מעבר לים, יוכרז כנראה בשבועות הקרובים, אך לא צפוי לצאת לפועל לפחות עד תחילת 2026 • "כמות השינויים במבנה השוק שיהיה צריך לבצע היא עצומה ואולי אף יהיה צורך בחקיקה", אומרים גורמים בשוק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

השינוי שמבקשת הנהלת הבורסה בתל אביב בימי המסחר לא יתרחש לפני תחילת שנת 2026, כך מעריכים גורמים בשוק ההון. מדובר במהלך שיצא לדרך במאי האחרון עת פרסמה הבורסה קול קורא לבחינת שינוי ימי המסחר בתל אביב והתאמתם למקובל בבורסות העולם.

בדיקת גלובס | חודש לוהט לחברות הביטחוניות הישראליות: חוזים במיליארד דולר לאספקת פצצות, טילים ורכיבים צבאיים 
"תחושה שאתה יכול לעשות כל דבר": בעמק הסיליקון מתפעלים מיוצאי 8200

מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, ציין בחודש שעבר, עם פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני, כי "קיבלנו תגובות חיוביות רבות מהשוק שמצביעות על רוב התומך במעבר למסחר בימים שני עד שישי". עוד אמר כי השינוי בימי המסחר הוא מהלך אסטרטגי שיסייע בהגברת הנגישות של הבורסה עבור משקיעים גלובליים, תגדיל את נוכחותם בשוק הישראלי ותתרום לכלכלת ישראל ולחברות המקומיות בפרט.

"גם שנת 2026 היא יעד שאפתני"

על פי ההערכות בשוק בתוך מספר שבועות, עד חודש נובמבר, תכריז הבורסה על יציאתו של המהלך לפועל כדי לאפשר לבנקים, חברות הביטוח ובתי ההשקעות להיערך לקראתו בתוכניות העבודה שלהן לשנה הבאה. גורם בכיר בשוק אומר כי "גם שנת 2026 היא יעד שאפתני להשלמת המהלך. כמות השינויים במבנה השוק שיהיה צריך לבצע היא עצומה ואולי אף יהיה צורך בחקיקה בכנסת להשלמתו". עם זאת, מקורבים למהלך טוענים כי לא יהיה בכך צורך.

מבדיקה שערך גלובס בין גורמים בשוק עולה כי הוא אכן נהנה מתמיכה רחבה, לצד ספקות באשר ליכולתה של הבורסה ליישמו בפועל.

איתי בן זאב. מנכ''ל הבורסה לניירות ערך בת''א / צילום: איל יצהר
 איתי בן זאב. מנכ''ל הבורסה לניירות ערך בת''א / צילום: איל יצהר

המצדדים בשינוי מציינים כי כבר כיום חלק גדול מהמסחר מתבצע דרך אפליקציות הבנקים ובתי ההשקעות, כך שלא יהיה צורך בשינויים מהותיים של כח האדם בגופי המסחר. "הבנקים עובדים כבר היום מול חו"ל ביום שישי באמצעות דסק מסחר ייעודי במט"ח", אומר גורם בשוק ההון. "גם לא מעט גופי השקעות מקומיים פועלים בחו"ל, מה שעשוי לסייע למהלך של הבורסה המקומית".

מאידך, בניגוד לשווקים שמעבר לים, בישראל התקבע שבוע העבודה בימים ראשון־חמישי. שינוי ימי המסחר עשוי לדרוש פתיחה של הסכמי עבודה מול הוועדים בבנקים, בבתי ההשקעות בחברות הביטוח ואף בבורסה עצמה, כולל סוגיית כניסת השבת שצפויה להיות נפיצה. חשש נוסף הוא שבמידה והמהלך יעבור, אך תוצאותיו לא יהיו כמצופה, יהיה קשה מאוד להפוך אותו ולחזור למצב הנוכחי הקיים.

בבתי ההשקעות ובבנקים תומכים במהלך

ממכתב ששלח מנכ"ל איגוד בתי השקעות, נמרוד ספיר, לבורסה בסוף חודש יוני, עולה שהאיגוד "רואה אפשרות להוסיף את יום שישי כיום מסחר מקוצר (בהתאם לשעת כניסת שבת), וזאת במקום יום ראשון - ובלבד שיום ראשון יחדל להיות יום מסחר ויום עסקים לכל דבר ועניין ובמיוחד בקשר לתפעול ושירות ניהול תיקים וקופות גמל". גורם באחד מבתי ההשקעות מציין כי "אנחנו בטוב עם זה, אבל לדעתי המהלך לא יקרה בגלל הבנקים". עם זאת, באחד הבנקים, לפחות כלפי חוץ, משדרים אחרת: "אנחנו בעד המהלך, שישפר ממשקים מול משקיעים זרים ויגדיל את הגלובליזציה של השוק".

בהצעה שעומדת על הפרק המסחר ביום ראשון צפוי להתבטל ובמקומו יתבצע מסחר ביום שישי, ככל הנראה עד 13:30 או 14:00. השאלה הגדולה היא עד כמה אפקטיבי יהיה המעבר למסחר בימי שישי. "יום שישי הוא יום של סידורים מבחינת הציבור בארץ, ולכן אין צפייה שהוא יתעניין יותר מדי במסחר. אבל בנעליו אמורים להיכנס המשקיעים הזרים, שכיום לא פעילים ביום ראשון", אומר בכיר בשוק. עם זאת, שעות המסחר הצפויות בארץ, אם יצאו לפועל, לא יצטלבו עם שעות המסחר בוול סטריט.