נחשפו שיחות בין נוה למנדלבליט על קידומו ליועץ המשפטי לממשלה

בחדשות 12 נחשפו שיחות בין עו"ד אפי נוה, ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, ובין פרופ' אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, הנוגעות לקידומו של מנדלבליט לתפקיד • השיחות מספקות הצצה לקשר בין השניים ומציגות את מאמציו של נוה לסייע למנדלבליט מבפנים

פרופ' אביחי מנדלבליט, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה / צילום: שלומי יוסף
פרופ' אביחי מנדלבליט, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה / צילום: שלומי יוסף

חדשות 12 חשפו אמש (ד') שיחות בין אפי נוה, ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, ובין פרופ' אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, הנוגעות לקידומו של מנדלבליט לתפקיד בסוף שנת 2015, תוך שנוה מעדכן אותו על פעולותיו. על־פי הפרסום, מדובר בשיחות מתוך הטלפון של נוה, שאישר לפרסמן. השיחות מספקות הצצה לקשר שהיה בין השניים.

התקדים, התזמון וסימן השאלה הגדול: נשיא מחוזי ויו"ר הלשכה לשעבר בחקירה
החשדות וקו ההגנה: כל מה שצריך לדעת על החקירה הדרמטית של אורנשטיין ונוה
דעה | חקירת נוה ואורנשטיין מסמנת עידן חדש באכיפת שחיתות בישראל

בשנת 2015 היה מנדלבליט מזכיר הממשלה וחשוד בפרשת מסמך הרפז. היועץ המשפטי דאז, עו"ד יהודה וינשטיין, התנגד למינוי. בראש הוועדה שבחרה במנדלבליט בדצמבר 2015, עמד נשיא בית המשפט העליון בדימוס אשר גרוניס, ח"כ ד"ר ענת ברקו מהליכוד, עו"ד יחיאל כץ, שר המשפטים לשעבר עו"ד משה נסים ופרופ' גבריאלה שלו.

בשיחות שפורסמו אומר נוה: "היום הבת של יחיאל מתחתנת, אבל אני לא בטוח שכדאי".

מנדלבליט משיב: "לא, לא, לא, לא".

נוה ממשיך: "הוא באמת עובד בשבילך, רק שתדע לך".

מנדלבליט מגיב: "כל הכבוד לו".

בשיחה אחרת, נוה מסביר כיצד יחיאל כץ עובד בשבילו: "יחיאל מכין עבודה ממש יסודית. הוא כבר מכיר את המקרה שלך מקדימה, מאחורה, באמצע השינה אתה תעיר אותו. אמרתי לו, יחיאל, מה שחשוב זה שאתה משכנע את גרוניס. יש לנו רביעייה גם בלעדיו, אבל אם גרוניס נותן את ברכתו, זה הורג את הסיכויים לבג"ץ".

עוד אמר נוה: "הוא מתכוון לשבת אחד־אחד עם כל חברי הוועדה ולהסביר להם ולהאכיל אותם בכפית. לא יכולת לבקש שגריר יותר טוב ממנו".

בשיחות נשמע נוה מספר על הראיון של עו"ד רז נזרי אצל יחיאל כץ: "הוא בא לנזרי ואומר לו: 'אתה תפרת את התיק למנדלבליט'". מנדלבליט משיב: "מה אתה אומר". ונוה ממשיך: "נכנס בו. חצי מהראיון של נזרי היה עליך".

נוה מציע בשיחות למנדלבליט איך להתכונן לקראת הופעתו בוועדת האיתור: "הדבר היחיד שמחר יעלה כנראה באמת, זה האם הקרבה שלך אל ראש הממשלה לא תשפיע עליך, שלמחרת אתה צריך לקבל החלטות שהוא לא יאהב או דברים כאלה, אז תכין את עצמך".

מנדלבליט משיב: "ודאי שלא, אני היועץ המשפטי של כל הממשלה, של הקבינט. ברגע שראש הממשלה קרא לי, באתי. העולם שלי הוא עולם מקצועי, לא עולם פוליטי".

נוה מבקש בשיחות ממנדלבליט לדבר עם הבוס שלו, ראש הממשלה בנימין נתניהו: "כשיוצא לך לדבר עם הבוס הגדול שלך, תגיד לו שאת הרישאפלים שיעכב, כי זה יעשה ממש נזק לעניין שלך ממש ממש...".

מנדלבליט: "אני יודע, אני יודע. הוא מכיר גם את טביעות האצבע שלו".

נוה: "יש דיבורים שהוא רוצה להביא את בוז'י במקום הבית היהודי, אחרת הוא יכול לשכוח מהיועמ"ש. שקד דדיקייטד לך, נקודה סימן קריאה, היא אוהבת אותך. אתה דתי מתנחל, מכל הסיבות שלהם הם הולכים עליך בכל הכוח".

מנדלבליט: "אני לא מתנחל".

נוה: "לא משנה. סתם אני מקצין".

באחת השיחות, נוה אומר למנדלבליט שהוא "נתן הופעה פצצה" בוועדה, ושיחיאל אמר שכל חברי הוועדה ממש התרשמו. כאשר נוה אומר לו שהדיונים בוועדה נדחו בעשרה ימים, מגיב מנדלבליט: "רע מאוד, סוף החודש זה מוות... טעות איומה", ואומר שהם ייגררו לבג"ץ. 

באחת השיחות נשמע מנדלבליט אומר: "הם חושבים שיש פה סיכול ממוקד. הם התחילו בזה שזה רשלנות ורמה נמוכה וזה, היום הם מדברים על חיסול. כל התכלית של החקירה זה לא כי עברתי עבירה, 36 שעות חקירה כשהם יודעים שלא עברתי שום דבר. הם האזינו למאות שיחות ייעוץ משפטי שלי עם הרמטכ"ל, מאות. משהו מטורף שאין כמוהו. זה הרס הדמוקרטיה".

נוה שואל את מנדלבליט אם יש לו ריב עם היועמ"ש (שהיה אז יהודה וינשטיין). מנדלבליט: "כן, יש מוטיבציה. תבדוק טוב מי החברים שלו. שתיים, מאז שבאתי לפה, ראש הממשלה מרבה להתייעץ איתי". לשאלתו של נוה אם וינשטיין ראה בו תחרות, מנדלבליט משיב בחיוב ומוסיף: "אין לו ידע, הוא בחיים שלו לא נתן ייעוץ משפטי לאף אחד. היה סנגור צווארון לבן, מגיע בגיל מבוגר לתפקיד הזה. בגלל שהוא לא מבין, המשנים משתלטים שם. דינה זילבר". בשלב הזה השיחה נחתכת ולא מושמעת עד הסוף.

מנדלבליט לנוה: "זה כבר לא עניין של עבודה. היית גבר"

לאחר שמנדלבליט נבחר, השניים מדברים. מנדלבליט: "כן, אתה טלפון ראשון לפני אשתי. הטלפון לא עליי. עכשיו אני רואה 700 הודעות". נוה אומר לו: "אתה המועמד היחיד שנבחר עם ארבעה קולות. המשימה הושלמה. אני הולך להגיב על זה בהתאם, ויאללה אביחי". מנדלבליט מודה לו ומזכיר: "בוא נראה מה הלאה ועם בג"ץ".

בשיחה אחרת, נשמע נוה אומר: "מחר בשעה 12 בצהריים יש לי ישיבה עם נשיאת העליון, עם דנציגר וזילברטל (שופטי עליון). אני לא רואה בעיניים, כבדרך אגב, מפתח איתם המון שיחות של סמול טוק, וכמובן יעלה הנושא של היועץ, ואני אספר להם על ה'פלאן בי'". מנדלבליט משיב: "היית, באמת אין לי מה להגיד הרבה יותר מזה, זה כבר לא עניין של עבודה. היית גבר". על־פי הפרסום בחדשות 12, "פלאן בי" הייתה למנות ליועמ"ש את גיא רוטקופף, לשעבר מנכ"ל משרד המשפטים, שגם הוא היה מועמד לתפקיד. 

עו''ד אפי נוה / צילום: ניצן שפיר
 עו''ד אפי נוה / צילום: ניצן שפיר

באחת השיחות, נשמע מנדלבליט אומר, ככל הנראה בנוגע לעתירה לבג"ץ שהוגשה נגד מינויו: "אנחנו במקום אחר עכשיו. הפרקליטות תהיה איתנו. יהודה דיבר איתי, ואמרתי לך, מגינים עלינו".

נוה: "השאלה איך מגינים עלינו. אתה יודע כשהפרקליטות איתך מהלב או ככה".

מנדלבליט: "לא, המצב שונה, כי שי ניצן רוצה בגלל האופציה (של מינוי רוטקופף), בגלל האלטרנטיבה".

נוה: "נפל להם האסימון מה האופציה?".

מנדלבליט: "נפל, נפל. בטח. דיברתי שעה וחצי עם שי. עזוב, הם מבינים".

נוה: "הוא מבין שאם אתה הולך, הם מקבלים את רוטקופף בלי למצמץ בכלל, מבינים את זה?".

מנדלבליט: "תקשיב, הוא יכול להביא מטאטא, לא צריך כשירות לבית המשפט העליון. מטאטא בן 80, ואין מה לעשות. מה שהוא רוצה, הוא מביא".

נוה: "נכון. זה חשוב שהם יבינו את זה, שייפול להם האסימון שהם יקללו את הרגע שאביחי הלך, כי הם מבינים מי בא במקומו".