סקר: רבע מהישראלים היו שוקלים לגור בעוטף עזה וביישובי קו העימות בצפון

סקר שערך בנק מזרחי טפחות העלה בין היתר כי זוגות צעירים ללא הון עצמי יכולים לרכוש דירות רק באזורי העימות, וכי לא יהיו מוכנים לרכוש דירות ללא ממ"ד • שני שלישים משוכרי הדירות משלמים שכר דירה חודשי של עד 6,000 שקל בחודש

היישוב שלומית בעוטף עזה / צילום: באדיבות המועצה אזורית אשכול
היישוב שלומית בעוטף עזה / צילום: באדיבות המועצה אזורית אשכול

האם באזור המרכז יותר בטוח לגור מאשר באזורי קו העימות? 52% בקרב הציבור סבורים שלא, אך רובם לא היו ממהרים לעבור להתגורר בקווי העימות בצפון ובדרום. מצד שני, חלק משמעותי מהישראלים אמרו כי היו מעוניינים להתגורר במקומות שנתפסים כמסוכנים, כמו יישובי קווי העימות בצפון, עוטף עזה, יהודה ושומרון ורמת הגולן - כך עולה מסקר שערך בנק מזרחי טפחות. 

המהלך לביטול היטל ההשבחה: העיריות והשמאים זועמים
במרחק 100 מטר מהים: אלפי דירות מתוכננות לאורך החופים
כסף בקיר | בתים נטושים ודירות מכינוס נכסים: איך משקיעים בנכסים מיוחדים

הסקר בוצע באמצעות מכון מחקר גיאוקרטוגרפיה ובחן מדגם מייצג של כ-1,000 משיבים מעל גיל 21, חלקם משקיעים; חלקם בעלי דירות שאינם משקיעים אך שוקלים לקנות דירה נוספת להשקעה; וחלקם בעלי דירות, אך הם עצמם מתגוררים בשכירות.

ראשית, הסקר מעלה שוב את התהייה (שככל הנראה כבר לא קיימת) עד כמה צעדים של הקלות מס ותגמולים כלכליים יפתו ציבור רחב להתגורר בפריפריה. בעבר ניסתה הממשלה לפתות זוגות צעירים בתגמולים כלכליים כדי לעבור לפריפריה - ללא הצלחה.

בסקר ענו 69% מהנשאלים כי לא היו עוברים לגור בדרום או בצפון, אם הייתה מוצעת להם עבודה עם תגמול כלכלי טוב יותר, ורק 31% היו שוקלים לעשות זאת. בהקשר לכך ענו 48% מהנשאלים כי מרכז הארץ הוא האזור הבטוח ביותר בארץ, בעוד ש-52% לא קיבלו את הטיעון הזה.

מצד שני, גוברת התובנה בקרב הישראלים כי אם לזוג צעיר אין הון עצמי גדול - אין לו מה לחפש במרכז הארץ עקב מחירי הדירות הגבוהים ו-64% מהישראלים סבורים כי זוג צעיר שלא משופע במזומנים מהבית, יוכל להקים את ביתו הראשון רק באזורים "מסוכנים", שם המחירים נוחים יותר, לכאורה.

לאור זאת מובן יותר ממצא אחר של הסקר, לפיו 13% מהנשאלים היו מתעניינים במגורים ביישובי עוטף עזה, 12% ביהודה ושומרון, ו-12% ביישובי קו העימות בצפון (לנשאלים ניתנו מספר אפשרויות תשובה, כך שהסיכום עלה על 100%). עוד 37% היו שוקלים להתגורר באזורי חיפה והכרמל - אזור נוסף שמוכר עם מחירי דירות "רגועים" יותר. 

סוגיית הממ"ד  

עניין נוסף שהמלחמה הפכה אותו לבסיסי מאוד הוא הממ"ד. ההערכה שלנו בגלובס היא שאחת הסיבות לעליית המחירים בתקופה הזו היא מיעוט היצע הדירות הזמינות למגורים שמצוידות בממ"ד. דירות חדשות אומנם מצוידות בממ"ד, אך רובן לא יתאכלסו בעתיד הקרוב; ומצד שני רוב הדירות יד שנייה שמוצעות למכירה אינן מצוידות בממ"ד, ועל כן ההיצע הממשי של הדירות הממוגנות נמוך יחסית. 82% מהנסקרים ענו כי לא ירכשו דירות ללא ממ"ד; 14% ענו כי הם אינם ממוגנים בשום דרך - ללא ממ"ד דירתי, ללא ממ"ד קומתי, ללא מקלט צמוד, ואף אין בקרבתם מקלט ציבורי.

באשר למשקיעים - שני שלישים מהם ענו כי לדעתם מחירי הדירות יוסיפו לעלות אחרי המלחמה, ו-86% מהם ענו כי זה הזמן להשקיע בנדל"ן.

50% מהם ענו כי השקעה בנכסים ובקרקעות באזורי העימות היא השקעה עתידית כדאית. לעומת זאת, רק 44% מהם סברו כי מצבה של ישראל ישתפר בעוד שנה.

ומהו שכר הדירה המשולם בישראל? על-פי הלמ"ס, הוא מגיע ל-4,677 שקל בממוצע בחודש. הסקר העלה ממצאים לא רחוקים: 38% מהשוכרים משלמים בין 2,001 ל-4,000 שקל בחודש שכר דירה, ו-29% משלמים בין 4,001 ל-6,000 שקל בחודש. היתר משלמים יותר.