הקלטות נוה-מנדלבליט: הלקח החשוב לגבי השיטה הוחמץ

מה פספס סיפור ההקלטות של נוה ומנדלבליט • עקרונות התקציב יוכרעו אצל נתניהו • ויאיר לפיד יוצא נגד הישגיו שלו • זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אביחי מנדלבליט ואפי נוה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין, ניצן שפיר
אביחי מנדלבליט ואפי נוה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין, ניצן שפיר

הקלטות נוה־מנדלבליט | הלקח החשוב לגבי השיטה הוחמץ

אתמול נחשפו בחדשות 12 הקלטות השיחות שהתקיימו באמצע העשור הקודם בין ראש לשכת עורכי הדין דאז, אפי נוה, לבין מזכיר הממשלה דאז, אביחי מנדלבליט, לקראת מינויו של האחרון ליועץ המשפטי לממשלה.

ההקלטות חשפו כיצד אפילו בחירתו של שומר הסף החשוב ביותר במערכת אכיפת החוק התנהלה אז לפי שיטת נוה הידועה: בחישות, ערבובים, לחצים והפעלת שליחים, בתוספת ניבולי פה והכפשות יריבים בשיחות פרטיות.

התמונה העולה לכאורה מההקלטות היא עגומה. הרושם המתקבל הוא, כי מנדלבליט קיבל מנוה מידע שיסייע בקידום מועמדותו מול ועדת האיתור. הוא אף לא טרח להסתיר את התפעלותו מההתגייסות של נוה לטובתו באמצעות נציג הלשכה בוועדה.

אך מסגור הסיפור על ידי עמית סגל, שהאג'נדה שלו ידועה, החמיץ את העיקר. במקום שההקלטות ילמדו על השיטות הפסולות שהנהיג נוה במערכת המשפט, ועל שיתוף הפעולה מצד בכיריה (דוגמא טרייה היא נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א בדימוס, איתן אורנשטיין, ששיחותיו עם נוה הובילו את שניהם לחדרי החקירות), סגל התמקד בכך שמערכת המשפט איפשרה את מינוי מנדלבליט כי הוא לא איים עליה. זאת, בניגוד למתמודד השני על התפקיד, מנכ"ל משרד המשפטים לשעבר גיא רוטקופף, שמועמדותו קודמה על ידי נתניהו. "החמצנו יועץ משפטי מצוין", סיכם סגל בהתייחסו לרוטקופף. הסאב טקסט ברור: תיקי נתניהו הם תוצאה של מינוי מושחת של יועץ משפטי נוח לדיפ סטייט.

ובכן, על כך נאמר: הפוך, גוטה, הפוך. שיטת המינויים, שהנהיג נוה עם שרת המשפטים דאז איילת שקד, השחיתה את המערכת. תיקי נתניהו מלמדים, אם כבר, על ניצוצות של עצמאות שנותרו בה מול הניסיונות הפוליטיים לכרסם ולפגוע בה. מנדלבליט אולי לא היה צריך להתמנות מלכתחילה ליועמ"ש, אך הדבר האחרון שהיינו צריכים זה עוד מינוי מוכתב מלשכת ראש הממשלה.

עמירם גיל

תקציב 2025 | סמוטריץ' גילגל את בעיית התקציב למגרש של נתניהו

"לא ברור מה הטעם באירוע הזה עכשיו, עדיף היה לחכות כמה ימים", השתומם השבוע בכיר במשרד האוצר לנוכח התזמון בו בחר השר בצלאל סמוטריץ' להציג לציבור את התוכניות לתקציב המדינה לשנת 2025.

במשך חודשיים הקפיאו סמוטריץ' וראש הממשלה את הליך הכנת התקציב. כשהממונה על התקציבים יוגב גרדוס הזהיר ששעון החול אוזל - הציע לו שר האוצר להניח את המפתחות וללכת. ואז, רגע אחרי שהזמין את הדרג המקצועי לדיון תקציב ראשון מזה תקופה, מיהר השר להתייצב מול מצלמות ומיקרופונים, רק כדי להציג רשימה של עקרונות כלליים ביותר ותוכניות חצי-אפויות. לפחות הן כבר לא במקפיא, אם לחפש את חצי הכוס המלאה.

כל מה שהצהיר עליו סמוטריץ' ביום שלישי עשוי בהחלט להשתנות ביום חמישי בערב, לאחר סגירת גיליון זה, עם כינוס הפגישה שלה באמת המתינו באוצר. הישיבה המסורתית שבה עולה שר האוצר עם הפקידות הבכירה במשרדו ללשכת ראש הממשלה, כדי לסכם על מסגרות התקציב ועל צעדי ההתכנסות לעמידה ביעד הגירעון.

סמוטריץ' הצהיר שהגירעון יהיה מרוסן יחסית, ברמה של 4%. לצורך עמידה ביעד זה הציע חבילת קיצוצים וגזירות של 35 מיליארד שקל. הוא טען שמדובר בצעדים קבועים, אף שבפועל רובם זמניים ונקודתיים, כמו הקפאת מדרגות מס הכנסה, שכר המינימום, נקודות זיכוי וקצבאות ביטוח לאומי, שאמורים להתעדכן אוטומטית כלפי מעלה ב-2025.

אבל ממש לא בטוח שהרעיונות של סמוטריץ' תואמים את כוונות נתניהו. יועצו הכלכלי של ראש הממשלה, פרופ' אבי שמחון, קידם מסגרת תקציב גמישה הרבה יותר, שתאפשר הימנעות מצעדים כואבים פוליטית, עם רמת גירעון גבוהה יותר. שמחון גם מקדם מבצע דיבידנדים, לשחרור רווחים כלואים במס מופחת, כדי להניב לקופת המדינה הכנסות מיידיות. סמוטריץ' הציג תוכנית הפוכה - למסות חברות שלא ישחררו רווחים.

כדי לדעת מהם העקרונות האמיתיים לתקציב נצטרך להמתין לתוצאות הפגישה אצל נתניהו. אבל כבר עכשיו ברור: גם אם הדרג המדיני יקבל הכרעה בדבר מסגרות התקציב, יידרש עוד זמן עד שיתברר האם נתניהו מתכוון לאשר את התקציב במועדו. לתקציב יש השלכות פוליטיות מורכבות, ואי-העברתו עד סוף מרץ תביא לפיזור הממשלה. אם נתניהו ירצה ללכת לבחירות, ייתכן שיעדיף לעשות זאת דרך מניעת התקציב. ככה הוא גם יימנע מהודעה על גזירות שעלולות לפגוע בו בקלפי.

אורן דורי

שביתת המורים | לפיד שכח את מדיניות הממשלה של עצמו


יאיר לפיד היה השבוע פרו-הסתדרותי, כנראה על רקע שביתת ההסתדרות למען חתימה על עסקת חטופים.

בין השאר הוא צייץ בעד שביתת ארגון המורים ונגד דרישת האוצר לחוזים אישיים במערכת החינוך: "הצעת הממשלה, לפיה יישבו יחד בחדר המורים מורים בחוזה אישי שמרוויחים יותר, ומורים שהקדישו את חייהם להוראה שירוויחו באופן משמעותי פחות - היא עלבון למקצוע ההוראה".

כבר היום יש פערי שכר במערכת החינוך, בעיקר על בסיס הוותק, ומורה ותיק בחוזה קיבוצי ימשיך להרוויח יותר. אלא שלפיד שכח דבר חשוב: בעודו ראש הממשלה, באוקטובר 2022, הוא היה אחראי על חתימת הסכם עם הסתדרות המורים שכולל חוזים אישיים.

כששותפו לשעבר לממשלה אביר קארה הזכיר לו את זה בטוויטר, ושר החינוך יואב קיש עקץ אותו אף הוא, לפיד נאלץ לשלוף את הסעיף המקורי וכתב שהסעיף דורש "תחומי דעת מיוחדים", ושהממשלה לא יישמה זאת בפועל. זו כמובן ביקורת לגיטימית, רק שאין בינה לבין הביקורת המקורית שום קשר. גם הממשלה הנוכחית, כמו הקודמת, מציעה למורים חוזים אישיים במקרים של תחומי דעת מיוחדים ומקצועות במחסור. לפיד הצליח להשיג זאת בממשלה שלו, אבל במקום להתגאות בהישג ולתמוך בהרחבתו - הוא הפך את דעתו ב-180 מעלות בגלל הפוזיציה.

עידן ארץ

תמונת השבוע

ילד משקיף מביתו שהוצף בסופה הטרופית יאגי, בפיליפינים / צילום: Reuters, Eloisa Lopez
 ילד משקיף מביתו שהוצף בסופה הטרופית יאגי, בפיליפינים / צילום: Reuters, Eloisa Lopez