עם תמחור סופר אגרסיבי, הרכב הזה מציב תחרות יפה לטסלה

לקרוס־אובר החשמלי החדש של XPENG  יש תמחור אטרקטיבי, טווח מרשים, מתלים נוחים ומפרט שקורא תיגר על טסלה Y מובילת השוק • אבל באגף הדינמי יש חדות ממנה

Xpeng G6 / צילום: יח''צ
Xpeng G6 / צילום: יח''צ

אוגוסט היה חודש סוער עבור חברת XPENG הצעירה. ב־20 באוגוסט הציגה החברה את הדוח הכספי שלה לרבעון הראשון ובו הפסד נטו של כ־183 מיליון דולר.

אלא שימים ספורים לאחר מכן פצחה החברה בפסטיבל תקשורתי עם הודעות על פיתוח עצמאי של צ'יפ AI למכוניות ורובוטים, השקה קרובה של "מכונית־מרחפת" והשקעה של מכונית סדאן חשמלית חדשה, שתתחרה מול טסלה 3 אבל תעלה חצי ממנה.

יותר מאחת מכל חמש: השוק הישראלי מוביל בעולם בשיעור החדירה של מכוניות מתוצרת סין
האם יבוא המכוניות החשמליות מסין לישראל יואט בלחץ אמריקאי?
מבחן דרכים | הרכב הזה הוא בבסיסו תרגיל במיתוג. אז למה בכל זאת הוא מעניין?

ספק אם הפרויקטים הללו יתרמו לרווחיות החברה בעתיד הנראה לעין אם בכלל. אבל המשקיעים הגלובליים נדבקו בהתלהבות ומניית החברה טסה ב־21%.

הסיפור הזה מזכיר מאוד את טקטיקות ניפוח הערך שבהן השתמש אילון מאסק בשנות ההפסדים של טסלה (וגם היום) ולא במקרה. חברת XPENG מקפידה לחקות במדויק את המודל העסקי, התעשייתי, ההנדסי והפיננסי של טסלה.

לכן אין זה מפתיע, שגם הקרוס־אובר קופה החדש של החברה, G6, תוכנן ועוצב כדי להתחרות ישירות בטסלה Y, שהיא הדגם הנמכר ביותר של טסלה והמכונית חשמלית הנמכרת ביותר בעולם.

עיצוב חיצוני

הדמיון בין ה־G6 לטסלה בולט במיוחד בפרופיל הצד הדינמי, שמציג חלונות צד נטולי מסגרת טיפה וקשת גג דקיקה ומעודנת, שזורמת לאחור בקו "מהיר" לעבר עמודים אחוריים צרים. הדמיון ניכר גם בשמשה הקדמית הפנורמית, שמתמזגת עם משטח הזכוכית של הגג בקו רצוף. אם כי החרטום עצמו שומר על המראה המשפחתי של XPENG בזכות פנסים רוחביים דקיקים לכל רוחב החזית. הזנב מחצין ספוילרים, ששוברים את הרצף בין השמשה האחורית לבין גג, וירכתיים מאסיביות.

בסך הכול זו מכונית גדולה ונאה, שמושכת לא מעט מבטים, אם כי יש להניח שחלקם בגלל הצבע הכתום העז של רכב ההדגמה. ספק אם בצבע לבן הרכב יקבל תשומת לב דומה.

פנים הרכב

אם את העיצוב החיצוני של הרכב עוד אפשר להגדיר "בהשראת טסלה Y" עיצוב תא הנוסעים כבר גובל בטריטוריה של הפרת זכויות יוצרים. לאחר כניסה לתא מבעד למפתן (די גבוה אבל נוח) מוצאים עצמם הנהג ונוסעיו בחלל עם עיצוב מינימליסטי וכמעט סטרילי, שמזכיר מאד את ה־Y. הראות לפנים פתוחה הודות לשמשה הענקית, מערך הפיקוד נטול מתגים או הפרעות חזותיות כלשהן ואפילו אין בו תא כפפות, שישבור את הרצף.

כמו בטסלה Y, מרחב הפנים ענק והישיבה בו מזכירה קצת ישיבה בתוך מערה, במיוחד מאחור. חמישה מבוגרים בגודל מלא ייהנו בתא משפע של מקום לראש, לכתפיים ולרגליים והמושבים עצמם נוחים מאד מבלי להיות רכים מדי. את גב המושב האחורי גם ניתן להטות לאחור בזווית נדיבה לטובת נמנום מזדמן.

איכות ההרכבה והחומרים הגלויה לעין טובה וסביבת הנהג עטויה בשלל משטחים רכים. אבל בפינות נסתרות וחלק התחתון של הדלתות האצבעות נתקלות בלא מעט פלסטיק מחוספס וזול למגע. בידוד הרעשים מצוין תודות לשימוש בשמשות כפולות, שמגיע כסטנדרט בכל הדגמים.

מולטימדיה ומצלמות

המסך המרכזי הגדול (כ־15 אינץ') אומנם רוחבי ולא אנכי כמו אצל טסלה ויש גם מסך נוסף קטן יותר שמתפקד כלוח מחוונים שימושי, שאין לטסלה. אבל עיצוב הקונסול המרכזי "הצף", המיקום והעיצוב של צמד מחזיקי הכוסות, המתג הסמוי לפתיחת הדלתות, גג הזכוכית הענק ועוד יגרמו לבעלי טסלה Y "להרגיש כמו בבית". כך גם מערכת ההפעלה ותפריטי המגע, ששולטים אפילו בפעילויות בסיסיות כמו כוונון מראות, עוצמת הקול ומערכת האקלים.

שיטת התפעול הזו מכוונת בעליל לדור הסלולר ההיפר אקטיבי, אבל האמת היא שגם שמרנים יכולים לוותר כאן על רוב תפריטי המגע הודות למערכת זיהוי קולי (באנגלית) הנעזרת בבינה מלאכותית, שהיא הטובה ביותר בה נתקלנו עד היום.

האבזור התקני בכל הגרסאות מפגין נדיבות סינית טיפוסית וכולל בין השאר ריפוד דמוי עור, דלת אחורית חשמלית, מושבים חשמליים, מערכת קול איכותית, מטען אלחוטי מהיר וחבילת סיוע לנהיגה עם לא פחות מ־12 מצלמות היקפיות ויכולות אוטונומיות מתקדמות, כולל חניה אוטונומית.

כמו בטסלה הרכב מגיע גם עם חיבור אלחוטי מובנה וקבוע לרשת של היצרנית בסין, דרך הענן. הוא מספק שירותים מקוונים שימושיים ללא צורך לחבר את הטלפון האישי, אבל קצת מטריד בהיבט של שמירה על הפרטיות.

תא מטען

תא המטען מציע נפח מכובד של 571 ליטר והוא נוח יחסית להעמסה הודות לדלת אחורית רחבה וחשמלית.

מנוע, סוללה וטווח נסיעה

את ה־G6 אפשר לקבל עם הנעה אחורית עם סוללה בגודל צנוע יחסית של 66 קילוואט או עם סוללה גדולה של 87 קילוואט. זאת לצד גרסת ביצועים עם שני מנועים. למבחן התייצבה הגרסה האמצעית, "לונג ריינג'", שמצוידת במנוע בודד בהספק של 286 כ"ס ועם הסוללה הגדולה.

כמו בשאר דגמי XPENG מערכת ההנעה מצוינת. אפילו נגיעה עדינה בדוושת התאוצה במצב התכנות הרגיל משחררת מייד תאוצות ליניאריות מהנות. בעליות תלולות המהירות נצברת בקצב רציני וגם בשיוט על הכביש המהיר במהירויות תלת ספרתיות מכובדות נותרות מספיק רזרבות ליציאה מהירה לעקיפה.

בגרסה הזו הטווח המוצהר ב־WLTP הוא 570 ק"מ, קרוב לוודאי שנהג מתון שנוסע במזג אוויר רגיל יוכל להשיג טווח ריאלי של 500 ק"מ פלוס. אבל תחת השמש הקופחת של הקיץ הישראלי ועם גג זכוכית עצום ונטול כיסוי פנימי נגלל, הסוללה עבדה שעות נוספות לטובת המזגן והטווח התקצר ב־20% לפחות.

על הכביש

על הכביש ה־G6 סופג זעזועים בצורה בוגרת ומיומנת וזה לא הישג מבוטל לכלי, ששוקל 2.1 טונות, ניצב על חישוקי 20 אינץ' ואין לו מתלי אוויר. באגף הדינמי צריך להנמיך את הציפיות. אומנם ניתן לכוונן אלקטרונית את תגבור ההיגוי אך המנעד שלו עדיין נע בין "קליל וחסר תחושה" לבין "כבד ומעורפל".

אחיזת הכביש טובה תודות לצמיגי מישלין מצוינים ונטיית הגוף סבירה בפניות הדוקות. אבל המשקל והממדים לא מעודדים שעשועי אספלט דינמיים כלשהם.

מחיר

ה־G6 מציע תמחור סופר־אגרסיבי שמתחיל ב־200 אלף שקל לדגם הבסיס ומגיע ל־225 אלף שקל לדגם הלונג־ריינג' (255 אלף לדגם הביצועים). המחירים האלה מציבים את הרכב קרוב מאוד לצמרת טבלת התמורה למחיר והם כבר יצרו מסה ראשונית מרשימה של מכירות, שרק תלך ותגבר ככל שנתקרב להעלאת המס בסוף השנה.

חלק מהמתחרות

סקיוול ET5

החל מ-215 אלף שקל עולה הגרסה ארוכת-הטווח של ה-ET5. סוללה של 86 קילוואט מספקת עד 489 ק"מ ולמנוע הספק 204 כ"ס. עיצוב שמרני ותא נוסעים מרווח ומאובזר.

סקיוול ET5 / צילום: יחצ
 סקיוול ET5 / צילום: יחצ

טסלה RWD Y

218 אלף שקל עולה גרסת הפתיחה של טסלה Y. לרכב תא נוסעים מרווח ושלל טכנולוגיות מתקדמות. המנוע מייצר 306 כ"ס, עם טווח של 455 ק"מ.

 

טסלה RWD Y / צילום: יח''צ
 טסלה RWD Y / צילום: יח''צ