לאחר פיאסקו הכרטיסים להופעות האיחוד של אואזיס: נפתחה חקירה נגד טיקטמאסטר

רשות התחרות הבריטית פתחה בחקירה נגד אתר הזמנות הכרטיסים להופעות טיקטמאסטר • החשד הוא כי האתר השתמש בשיטת התמחור הדינמי במכירת הכרטיסים לסדרת ההופעות של הלהקה בקיץ הבא בבריטניה ואירלנד

אואזיס / צילום: ap, Lo Sai Hung
אואזיס / צילום: ap, Lo Sai Hung

ניסיתם להזמין כרטיסים להופעת האיחוד של להקת אואזיס, והמחירים הרקיעו שחקים? אתם לא לבד: רשות התחרות הבריטית פתחה בחקירה נגד אתר הזמנות הכרטיסים להופעות טיקטמאסטר (Ticketmaster), בחשד כי השתמש בשיטת התמחור הדינמי במכירת הכרטיסים לסדרת ההופעות של הלהקה בקיץ הבא בבריטניה ואירלנד.

דיווח: איליה סוצקבר, ממייסדי OpenAI, גייס מיליארד דולר לסטארט-אפ החדש שלו
ריינאייר מבטלת טיסות גם בחגים, והחברה שמשיקה קו חדש לברלין

במסגרת שיטה זו, המחיר משתנה בהתאם לרמת הביקוש, כך שהמחירים עם פתיחת סבב המכירות היו נמוכים משמעותית ממחירם עם סגירת המכירה במהלך סוף השבוע. החקירה של הרשות הבריטית (CMA) תברר האם אכן נעשה שימוש כזה בתמחור דינמי והאם הוא הפר את החוק להגנת הצרכן במדינה. לטענת הרשות, על מבקרי האתר הופעל לחץ לרכוש כרטיסים תוך זמן קצר ובמחיר גבוה ממה שהבינו שהם נדרשים לשלם. 

כחלק מהחקירה, רשות התחרות הבריטית אוספת צילומי מסך ועדויות מרוכשי כרטיסים, ולטענתה היא עובדת עם מפיקי האירוע ועם להקת אואזיס על החקירה. ראש הרשות, שרה קארדל, סיכמה כי "למשתמשים היתה חוויה שלילית מרכישת הכרטיסים".

פיאסקו מכירת הכרטיסים, שהורגש היטב גם בישראל, הפך למושא לתחקירים עיתונאים ומחאה ציבורית בארה"ב לאחר סוף השבוע, שבו עלו מחירי הכרטיסים להופעות בקיץ 2025 למעלה מ-200 פאונד - קרוב ל-1,000 שקל לכרטיס. אפילו שרת התרבות הבריטית ליסה ננדי התערבה ואמרה כי מטרתה "להבטיח שהכרטיסים יימכרו במחירים הוגנים". 

מטעם אואזיס נמסר כי הלהקה לא ידעה שייעשה שימוש בתמחור דינמי, שיקול הדעת בנושא זה הושאר להפקה. עם זאת, באואזיס הפיקו לקחים, נוספו הופעות חדשות והכרטיסים יימכרו בהזמנה אישית. להגנתה טענה טיקטמאסטר כי היא איננה אחראית על מדיניות התמחור והטילה אותה על אמרגני הלהקה ועל הפקת האירוע.

הריכוזיות של לייב ניישן וחברת הבת טיקטמאסטר

יחד עם זאת, לפי תחקיר של הבי.בי.סי, עולה כי שלוש חברות הפצה מסייעות בקידום סבב ההופעות וכולן קשורות בצורה זו או אחרת ללייב ניישן, חברת האם האמריקאית של טיקטמאסטר. לפי התחקיר לייב ניישן נהנית לא רק ממכירת כרטיסים, אלא מפעילת דוכני מוצרי מרצ'נדייז כמו חולצות, כובעים ופוסטרים, חברות אבטחה להופעות, ומהפעלת פסטיבלים למוזיקה ברחבי בריטניה. ייתכן כי הריכוזיות של לייב ניישן וחברת הבת טיקטמאסטר בחלקים נרחבים של שרשרת הערך של שוק ההופעות החיות הבריטי עשוי להגדיר אותה כמונופול. 

בשנת 2010, כאשר טיקטמאסטר ולייב ניישן התמזגו, הוערך כי נתח השוק שלה בבריטניה עומד על 40%-50%. הצרות של לייב ניישן אינן מסתיימות בבריטניה: החברה עומדת תחת ביקורת גוברת בארה"ב לאחר שאתר טיקטמאסטר קרס ב-2022 בעת ההכרזה על סיבוב הופעות חדש של הזמרת טיילור סוויפט. משרד המשפטים ביקש בעבר לפרק את החברה בשל מה שהוא כינה כניפוח של מחירי הכרטיסים.