נציג ישראלי יחיד: דירוג בתי הספר למינהל עסקים הטובים בעולם

במקום הראשון ברשימה הכללית נמצאת אוניברסיטת סטנפורד • בית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת תל אביב הוא הנציג הישראלי ברשימה ונמצא במקום 70 מתוך מאה

אוניברסיטת תל־אביב / צילום: Shutterstock
אוניברסיטת תל־אביב / צילום: Shutterstock

אילו בתי ספר למינהל עסקים צפויים לקדם אתכם לקריירה מבוקשת? מספר גורמים עורכים סקרים כאלה, אבל הסקר של לינקדאין (LinkedIn) הוא בעל יתרון: יש להם מידע תעסוקתי לגבי רוב בוגרי התארים במינהל עסקים בעולם. 

מה הופך זיכרון לאמין, ולמה התשובה מגיעה עם נורת אזהרה
ראיון | חלוץ הבינה המלאכותית שמזהיר: "אין לנו כלים לעצור אותה"

על פי נתוני לינקדאין, לכ-10% מהמנהלים הבכירים בעולם יש תואר MBA, גידול של 25% מאז 2010. לכ-6% מהיזמים יש MBA, גידול של 45% מ-2010.

דירוג 100 בתי הספר הטובים למינהל עסקים מבוסס על חמישה משתנים המאפיינים את בוגריהם: הביקוש לקורות חייהם והקצב בו הם מוצאים עבודה, המהירות בה הם מתקדמים לתפקידים בכירים יותר בקריירה, עוצמת רשת הקשרים שלהם באתר: מה גודלה וכמה בכירים חבריה, עד כמה נראים הבוגרים בעלי פוטנציאל להיות מנהיגים מובילים ויש גם משתנה של גיוון. 

במקום הראשון ברשימה הכללית נמצאת אוניברסיטת סטנפורד. על פי הדו"ח בוגרי MBA בסטנפורד הם לעתים קרובות מייסדי חברות או מנהלי מוצר. INSEAD בצרפת הגיעה למקום השני. בוגריה הם מייסדים ומנהלי מוצר, אבל גם יועצים אסטרטגיים. כך גם הרווארד, שנמצאת במקום השלישי. 

בבית הספר וורטון באוניברסיטת פנסילבניה, הנמצא במקום הרביעי, והתפקידים הנפוצים מלבד מייסד ומנהל מוצר הם בנקאי השקעות. במקום החמישי נמצא בית ספר סלואן של MIT, עם מאפיינים דומים לוורטון. 

הנציג הישראלי ברשימה: בית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת תל אביב

הבאים בתור הם בית הספר למינהל עסקים של הודו (מקום 6), בית ספר קלוג באוניברסיטת נורת'ווסטרן באילינוי (מקום 7), בית ספר טאק באוניברסיטת דרתמות' בניו הייבן, (מקום 8), בית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת קולומביה (מקום 9) ובית ספר בות' של אוניברסיטת שיקגו הסוגר את הרשימה במקום העשירי. אפשר לראות כי הדומיננטיות של אוניברסיטאות העילית וספציפית אוניברסיטאות ליגת הקיסוס של ארה"ב לא שלמה ברשימת בתי הספר למינהל עסקים. מלבד ההסתננות לרשימה בל בית ספר מחוץ לארה"ב, ישנן כאן גם מספר אוניברסיטאות ציבוריות. 

בית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת תל אביב הוא הנציג הישראלי ברשימה, במקום ה-70. על פי האתר, התפקידים המובילים של בוגרי בית הספר הם מנהל מוצר ומהנדס תוכנה.

כאמור, מלבד הדירוג הכללי, הדוח מדרג את בתי הספר גם בכל אחד מהמדדים הללו בנפרד, וכך הסתבר, למשל, כי החוזקה של בתי הספר למינהל עסקים בהודו, היא ברשת הקשרים של בוגריהן. בתחום מהירות הביקוש לעובדים ומהירות מציאת העבודה, המובילות הן אוניברסיטת פייס בניו יורק, אוניברסיטת פנסילבניה, שיקגו, נות'ווסטרן וראטגרס. בתחום הנטוורקינג חמש אוניברסיטאות מהודו הן המובילות, אולי עדות לשימוש המרובה של ההודים בלינקדאין.

אלה הן ה-Indian Institute of Foreign Trade וארבע אוניברסיטאות מרשת IIM הממשלתית. בתחום מהירות ההתקדמות בקריירה, השיאניות הן הרווארד, סטנפורד, ה- China Europe International Business School, MIT ו-INSEAD, בתחום המנהיגות: הרווארד, סטנפורד, IMD בשוויץ, INSEAD ואוניברסיטת פנסילבניה ובתחום הגיוון המגדרי: אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון שבוושינגטון DC, טריניטי קולג' בדאבלין אירלנד, ברוך קולג' בניו יורק אוניברסיטת פייס ואוניברסיטת פנסילבניה.