בית המשפט עצר את קידום הקצין שזרק רימון עד להכרעה בעתירה

לאחר שקודם ע"י השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ביהמ"ש קבע אתמול כי רפ"ק מאיר סויסה לא יקודם למפקד תחנת ת"א דרום עד להכרעה בעתירה שהוגשה נגד מינויו • נקבע כי לא ניתן משקל לכתב האישום התלוי ועומד נגד הקצין בגין זריקת רימון הלם בהפגנה

משטרת ישראל / צילום: Shutterstock
משטרת ישראל / צילום: Shutterstock

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע אמש (ה') כי רפ"ק מאיר סויסה, שעומד לדין על זריקת רימון הלם בהפגנה, לא יקודם למפקד תחנת תל אביב דרום עד להכרעה בעתירה. זאת לאחר שקודם על-ידי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וממלא-מקום המפכ"ל לשעבר אבשלום פלד. 

היועמ"שית: קידום רפ"ק סויסה נעשה במחטף ובלתי חוקי, יש לבטלו
עתירה נגד מינויו של רפ"ק מאיר סויסה: "לא סביר באופן קיצוני נוכח כתב האישום נגדו"
עורכי דין בכירים לבן גביר: בטל את קידום הקצין החשוד באלימות קשה נגד מפגינים 

השופט נמרוד פלקס קבע כי סיכויי העתירה להתקבל טובים, וכי לא ניתן משקל לכתב האישום התלוי ועומד נגד הקצין, כאשר לפי כללי המשטרה לא מקדמים שוטרים במצב זה. עוד נקבע כי מצב בו מוטל צל על המינוי, יש כדי לפגוע באמון הציבורי במשטרת ישראל.

בנוסף, השופט ביקר את אבשלום פלד, שהיה ממלא-מקום המפכ"ל והמליץ על המינוי, ואמר כי "לא הוצגה כל דחיפות המצדיקה מתן המלצה חריגה זו".

העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין יעקב אנוך, עמי אסנת ועדי נעים קטיפה ממשרד פירון, עו"ד בועז ארד ועו"ד דניאל חקלאי, בשם שורת עורכי דין, בהם יוסי אשכנזי, נדב ויסמן , תמי פירון-סמורודינסקי, חיים רביה, נגה רובינשטיין, נמרוד רוזנבלום ויאיר גבע, ביחד עם התנועה לטוהר המידות ו-3 שלושה אזרחים שנפגעו בהפגנה. 

"שלטון החוק בישראל טרם הובס" 

עו״ד יעקב אנוך, המייצג את משרדי עורכי הדין העותרים, מסר בתגובה: "החלטת בית המשפט היא ביטוי מוחשי לכך ששלטון החוק בישראל טרם הובס. המינוי שנגוע באי-חוקיות מובהקת הן מבחינה טכנית הן מבחינה מהותית.

"דברי היועצת המשפטית לממשלה חשובים, שכן היא אינה מתייחסת רק להליך הטכני הקלוקל בו מונה סויסה, אלא לעצם מהות המינוי והעובדה שלא סביר ששוטר שעומד בפני כתב אישום בגין פגיעה באזרחים, יקודם ויתוגמל".

התנועה לטוהר המידות, אחת העותרות, מסרה בתגובה: "אנו מקווים שההחלטה תהווה מסר למשטרת ישראל, שזיכיר לה כי היא כפופה לשלטון החוק ולאינטרס הציבורי, ולא לגחמותיו של השר בן גביר".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר בתגובה: "החלטת בית המשפט היא החלטה אומללה. מדובר במינוי שנעשה בהתאם לחוק והפקודות באופן מלא, כאשר מי שפעל בניגוד לחוק היא היועמ "שית, שהתערבה במינוי בחוסר סמכות מובהק ואף מנסה לסכל האפשרות שעמדתי תישמע. בכוונתי להיאבק על המינוי של הקצין המצוין".