נתוני תעסוקה מאכזבים בארה"ב: תוספת המשרות באוגוסט נמוכה מהמצופה

מספר המשרות שנוספו באוגוסט עומד על 142 אלף - נמוך משמעותית מהצפי • שיעור האבטלה ירד מעט לרמה של 4.2% • כעת השאלה היא בכמה יחתוך הפד את הריבית בהמשך החודש

הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

מספר המשרות שנוספו למשק האמריקאי בחודש אוגוסט עומד על 142 אלף - נמוך מהצפי. שיעור האבטלה עומד על 4.2%.

הצפי היה לתוספת של 161 אלף משרות ולירידה קלה בשיעור האבטלה מ-4.3% ל-4.2%. בחודש שעבר נרשמה קפיצה מפתיעה באבטלה, והתגובה הייתה ירידות חדות בשווקים ועלייה בחשש מפני מיתון מתקרב.

התרגלו למלחמה? 3 גרפים שמלמדים על חזרת אמון המשקיעים, ואחד שלא
מומחים כותבים | אחרי הירידות: האם זה הזמן לקנות את האג"ח של ממשלת ישראל

למרות הריבית הגבוהה במשק האמריקאי, שעומדת על 5.5% - השיעור הגבוה ביותר זה 23 שנים - שוק התעסוקה נותר איתן במהלך 2023. רמות האבטלה היו נמוכות, וירדו אף מתחת לרמות שנראו לפני מגפת הקורונה. במקביל, מספר המשרות הפנויות כמעט שלא ירד, והציג רק התמתנות קלה. עם זאת, הנתונים האחרונים מצביעים על עלייה ברמות האבטלה וירידה בביקוש לעובדים, מה שמעיד על תחילת ההתקררות בשוק העבודה, שכעת מפסיק להוות גורם אינפלציוני מרכזי.

לחצים אינפלציוניים

מבחינת הפד, שוק עבודה הדוק יצר בשנים האחרונות לחצים לעליית שכר, שהובילו לעלייה בביקושים ותרמו לעלייה באינפלציה. רכיבי השירותים, שהמשיכו לעלות גם לאחר שהאינפלציה ברכיבים אחרים נרגעה, היוו אתגר עיקרי. כעת, שוק העבודה מראה סימני התקררות, והחשש מלחצי שכר הלך ופחת.

בכנס ג'קסון הול בחודש שעבר, יו"ר הפד, ג'רום פאוול, ציין שהשוק התקרר במידה מספקת, ושבכירי הבנק אינם מעוניינים בהתקררות נוספת. להיפך, פאוול הדגיש כי "אנו לא מעוניינים בהתרחבות נוספת בשוק התעסוקה", והוסיף כי שוק העבודה כבר אינו מהווה לחץ אינפלציוני משמעותי. כעת, במקום התמקדות בהתמתנות עליות המחירים, הבנק הפדרלי מעדיף להתמקד בשמירה על תעסוקה מלאה ככל האפשר.

מה יעשה הפד

דוח המשרות הפנויות (JOLTS) שפורסם ביום רביעי הצביע על ירידה נוספת במספר המשרות הפנויות, מה שמחזק את תחושת ההתקררות בשוק העבודה. עם זאת, נשיא הפד לשעבר בניו יורק, ביל דאדלי, מעריך סיכוי של 50%-60% למיתון בשנה הקרובה.

לאור הנתונים המאכזבים, הפד עשוי לנקוט בצעדים אגרסיביים יותר, ואף להפחית את הריבית בחצי אחוז בהחלטה הקרובה - מהלך שהשווקים מייחסים לו הסתברות של 40%.