דיווח: טאואר וקבוצת אדאני ישקיעו 10 מיליארד דולר בפיתוח שבבים

חברת השבבים הישראלית צפויה לחתום על עסקת ענק בשווי כ-10 מיליארד דולר עבור פרויקט שבבים שיוקם במערב הודו

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי
ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

חברת השבבים  טאואר  הישראלית צפויה לחתום על עסקת ענק בשווי כ-10 מיליארד דולר עבור פרויקט שבבים שיוקם במהרשטרה שבמערב הודו, כך הודיע ראש ממשלת הודו בפוסט ב-X ביום חמישי, לפי דיווח ברויטרס.

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור, אמר בראיון לגלובס בתחילת השנה כי ממשלת הודו מספקת את המענק הגבוה ביותר להקמת מפעל שבבים חדש, בהיקף של עד 75% מעלות הקמת המפעל. זאת בהשוואה לארה"ב, שמספקת תמריץ של 35% באמצעות חוק השבבים החדש, ו-9% בלבד בישראל - מה שהופך לטענתו את ישראל למקום לא כדאי להקמת המפעל הבא.

טאואר, שיושבת במגדל העמק, מתמחה בייצור שבבים אנלוגיים והיא מנוהלת מזה שני עשורים ע"י אלוואנגר. כזכור, בתחילת שנת 2022 הודיעה אינטל כי היא מעוניינת לרכוש את טאואר לפי שווי חברה של 5.4 מיליארד דולר (53 דולר למניה), מחיר שהיה גבוה ב-60% ממחירה של מניית טאואר באותו הזמן. המניה זינקה ב-40% בעקבות הדיווח. אך בסופו של דבר העסקה לא הושלמה.

באוגוסט בשנה שעברה אינטל הודיעה על ביטולה, אחרי שלא התקבל האישור מהרגולטור בסין ומניית טאואר צללה בכמעט 11% באותו היום. אינטל אף פיצתה את טאואר ב-353 מיליון דולר בעקבות ביטול העסקה. מאז ועד היום, מניית טאואר השלימה עלייה של 37% כחלק מגל העליות במניות השבבים בעקבות מהפכת הבינה המלאכותית והביקושים הגבוהים לשבבים שסחף את כל התחום. כעת נסחרת טאואר לפי שווי חברה של 4.59 מיליארד דולר.

טאואר סימנה לאחרונה יעד הכנסות של 2.66 מיליארד דולר, מבלי לנקוב תאריך ספציפי. עם זאת אנליסטים בשוק העריכו שמדובר על שנת 2028. בשנת 2023 רשמה טאואר הכנסות של 1.42 מיליארד דולר.

הודו מצידה, עוברת תהליך תיעוש מואץ בשנתיים האחרונות, בשל מדיניות ממשלתית מכוונת, בעידוד אמריקאי, ששמה לה למטרה לקחת יותר ויותר חלקים משרשרת הערך בייצור העולמי מסין, ובמקביל להפוך את הודו למעצמת ייצור. סין לא רק מהווה כוח עולה שמאתגר צבאית וטכנולוגית את מדינות המערב, היא גם הפכה את הפעילות בה לקשה מנשוא, והיא כוללת התערבות של פקידי ממשלה בפעילות העסקית, ולעיתים אף חרם כפוי מלמעלה נגד מוצרים מערביים.

מחברת טאואר לא נמסרה תגובה.