כפתור שליטה חדש ויותר בינה מלאכותית: אפל השיקה את האייפון 16

ענקית הטכנולוגיה קיימה את אירוע ההשקה השנתי שלה, בו הציגה את דגמי האייפון 16 החדשים • אפל השיקה את השעונים החכמים אפל וואצ' 10, שמחירם מתחיל ב-399 דולר • החברה הציגה גם את אפל אינטליג'נס, תוכנה חינמית הכוללת מגוון פונקציות של בינה מלאכותית • מתי צפויים להגיע המכשירים החדשים לארץ, וכמה הם יעלו?

אייפון 16 החדש שהושק הערב / צילום: צילום מסך מיוטיוב
אייפון 16 החדש שהושק הערב / צילום: צילום מסך מיוטיוב

ענקית הטכנולוגיה אפל קיימה את אירוע ההשקה השנתי שלה, בו היא הציגה את דגמי האייפון 16 החדשים. שידור חי של האירוע פורסם באתר אפל וביוטיוב, אותו סיקרנו בזמן אמת כאן בגלובס. על רקע ההכרזות החדשות, מניית אפל  בירידה קלה של 1.6%. יצוין כי גם באירוע ההשקה בשנה שעברה חלה ירידה דומה, ובימים לאחריו חלו עליות.

בדיקה טכנולוגית | האם השעון החכם החדש של גרמין שווה את המחיר?
זה מה שעשרות מיליוני ילדים עושים בטלפון כל היום

יבואניות שונות מעדכנות הבוקר (ג') את תאריך ההגעה של המכשירים לישראל. הראשונה שהוציאה הודעה הייתה חברת iStore ואחריה הודיעו על ההגעה המשוערת לארץ גם iDigital ודינמיקה. לפי הודעות היבואניות, המכירה המוקדמת של המכשירים החדשים בישראל תתחיל ב-19 בספטמבר, והלילה הלבן המסורתי שבו יתחילו למכור את המכשירים באופן רשמי יתקיים בין הלילות 25-26 בספטמבר. ההערכות בשוק הן שמחירי ההשקה בישראל יהיו דומים לשנה שעברה - מכ-4,000 שקל לדגם הבסיס, ומכ-5,200 שקל לדגם הפרו.

 

אייפון 16 ובינה מלאכותית

אפל הציגה את האייפון 16, המועשר ביכולות AI חדשות. התצוגה שלו מאפשרת 2000 ניטים בשמש, ועד 1 ניט בחושך. היא מכילה כפתור הפעלה חדש שמאפשר הקלטת הודעה קולית וזיהוי שירים או הפעלת פנס. 

מצב הפעלה חדש מאפשר להפעיל תכונות שונות באמצעות המצלמה בלבד. אפל אינטליג'נס, או יכולת הבינה המלאכותית של אפל, דבר שנעשה באמצעות שילוב של מעבד הטלפון החכם A18 של אפל למכשיר, קפיצה של כמה דורות ביחס למה שהיה שם קודם לכן. במכשיר האייפון 15 שולב שבב ה-A16, בעוד שרק מכשיר האייפון פרו קיבל את שבב ה-A17. הדבר מאפשר לטענת החברה מנוע רשתות עצביות מהיר פי שתיים, ורוחב פס שמשודרג ב- 17%. לטענת החברה השבב החדש מהיר ב- 30% ביחס לאייפון 15 ו-50% מאייפון 14.

בהקשר לאפל אינטליג'נס - תוכנת הבינה המלאכותית של אפל, הכוללת בינה בתחום השפה, התמונות, הפעולה וההקשר האישי - הרבה מהפעולות הללו רצות ישירות על המכשיר (מה שמכונה בעגה המקצועית "אדג'"), אך יכולות להתחבר גם לחשבון האישי של אפל, שרץ על שרתים שרצים במיוחד על שבבים של אפל. החברה משווקת בעצם את שירות הענן שלה, באמצעות יכולות הגנה משופרות על הדאטה האישי.

לדוגמה, החברה הציגה את תכונת ה-Visual Intelligence, שתהיה זמינה דרך כפתור הפעלת המצלמה. בסרטון שהוצג, הודגם כיצד משתמש מצלם שלט של מסעדה ומקבל את התפריט שלה, או מצלם פוסטר להופעה ומקבל מיידית את כל הפרטים לגביה. כפתור השליטה במצלמה הוא מעין פורטל לאפליקציות חיצוניות. למשל, חיפוש אופניים בגוגל רק על ידי צילום אופניים ברחוב, או פתרון תרגיל מספר לימודים רק על ידי צילומו, באמצעות אפליקציית ChatGPT.

אפל אינטליג'נס משיקה עידן חדש עבור המסייעת האישית הותיקה של אפל, סירי. סירי מבינה את המיקום בו נמצא המשתמש ומסוגלת לחבר את ההקשר לשאלה. היא תוכל להתעלם משגיאות ניסוח ותתקן ניסוחים. היא חכמה מספיק, לטענת החברה, כדי למנוע מבוכות חברתיות - כמו למשל לא לשלוח תמונות מסיבה לאנשים שלא הוזמנו אליה.

אפל אינטליג'נס תהיה זמינה כתוכנה חינמית, כאשר תכונות התמונות יהיו זמינות בחודש הבא, עם גרסאות מקומיות לשפות שונות - ללא עברית בינתיים, שיושקו בשנה הקרובה. הפיצ'רים האלו כנראה לא יהיו זמינים בהכרח כשהאייפון יושק, אלא ייקחו זמן להטמעה.

תחליף לסטארלינק? אפל הציגה אפשרות להחליף הודעות טקסט באפליקציית המסרים של אפל דרך תקשורת לווינית. עם זאת, האפשרות הוצגה עבור 17 מדינות מערביות מפותחות, כך שהדבר ישמש בעיקר למקרה של חילוץ מאסון ופחות עבור קהלים שאינם מחוברים לרשת במדינות מתפתחות.

האייפון 16 יכיל חיישן מצלמה ראשי של 48 מגה-פיקסל, חיישן טל-פוטו בעל יכולת כפולה מהדגם הקודם, עם 12 מגה פיקבל וחיישן אולטרה רחב של 12 מגה פיקסל בעל עדשה רחבה. סידור המצלמה באופן אנכי על גבי המכשיר מאפשר לה לייצר תכנים עבור משקפי המציאות של אפל, הויז'ן פרו. עדשה מיוחדת מאפשרת צילומי תקריב באיכות גבוהה יותר, וצילומים בסביבה חשוכה באיכות טוב יותר. עוד צוין, כי הוארכה חיי הסוללה של המכשיר.

אייפון 16 יעלה 799 דולר ואייפון 16 פלוס יעלה 899 דולר. בארה"ב, יהיה ניתן לבצע טרייד אין בסכום מקסימלי של 800 דולר.

אייפון 16 פרו

האייפון 16 פרו מציג את הדגמים הגדולים ביותר של אייפון מאז ומעולם. הקטן שבהם הוא בעל מסך בגודל 6.3 אינץ', והגדול יותר מתהדר בקנה מידה של 6.9 אינץ'. הוא מצופה טיטניום חסין לשריטות, ומציג ברק מתכתי מיוחד. דגמים בצבע שחור, לבן, מתכתי וצבע מעין צהוב-ורוד "מדברי". הסוללות גדולות יותר, והחברה הבטיחה שלמכשירים יהיו את חיי הסוללה הארוכים ביותר בתולדות האייפון - אך לא סיפקה מפרט והסברים.

שרי, מנהל בכיר בתחום השבבים, מציג את מעבדי ה-A18 פרו, במקומו של הישראלי ג'וני סרוג'י, שבדרך כלל מציג את החידושים החמים ביותר בתחום הסיליקון באפל. לדברי החברה, הם הרבה יותר מהירים ויעילים מהמעבד בדגם הבסיס שיש באייפון 16 הרגיל.

הבינה המלאכותית של אפל רצה ב-15% מהר יותר מאשר בשבב ה-A17, היא משולבת בשישה מעבדי ליבה שרצים 15% מהר יותר מהדגם הקודם. שרי, מנהל החומרה, מתגאה בכך שמדובר במעבד הליבה המהיר ביותר אי פעם ששובץ בטלפון כלשהו.

מצלמת האייפון 16 פרו כוללת חיישן ראשי של 48 מגה פיקסל, חיישן אולטרה רחב של 48 פיקסל, וחיישן טלפוטו של 12 מגה פיקסל, אבל זום אופטי פי חמישה. פונקציית ה-Camera control מאפשרת לעבור בין החיישנים השונים, ואפשר יהיה אפשר לנעול את החשיפה ואת הפוקוס.

יהיה ניתן לצלם פיצ'ר מהאייפון פרו? האייפון פרו החדש יאפשר לצלם וידאו באיכות 4K בקצב של 120 פריימים לשניה, דבר שיסייע ביצירת סרטוני הילוך איטי מרהיבים. בסוף ההצגה, צוין כי הווידאו של האירוע, שארך כשעה וחצי, צולם באייפון ונערך במחשב מק.

מחירי האייפון 16 פרו יעמדו על 999 דולר לדגם הרגיל ו-1199 דולר לדגם האייפון 16 פרו מקס.

איירפודס פרו 2

אפל ציטטה את ארגון הבריאות העולמי שאומר ש-1.5 מיליון אנשים חווים איבוד שמיעה. לפי אפל, 75% מהאנשים עם אובדן שמיעה לא מקבלים עזרה. החברה מדברת על שלוש תכונות שמיעה עיקריות חדשות עבור AirPods 2, שיעזרו למנוע פגיעה בשמיעה, להגן על השמיעה, ויבצעו גם מבחני שמיעה (חמש דקות בדיקה, שלוחצים על המסך כששומעים דברים). האוזניות יאבחנו בעיות שמיעה ויאפשרו שיתוף עם הרופא האישי. איירפודס יוכלו לשמש כמכשיר שמיעה ברמה הקלינית, לטענת החברה. החברה מחכה לקבל אישורים מה-FDA.

תחרות לאורקם? כזכור, חברת אורקם של פרופ' אמנון שעשוע מפתחת באמצעות סדרת מוצרי Hear יכולות הגברת שמע מהסביבה החיצונית עבור מוגבלי שמיעה ומיקוד בדובר הרלוונטי. על פי ההשקה הערב, האיירפודס ייהפכו למעין מסייע אישי למוגבלי שמיעה. החברה מציעה שירות "הגנת קול" מסננת רעשים חזקים.

אפל הכריזה גם על צבעים חדשים לדגם האייר פודס מקס.

AirPods Max בצבעים חדשים / צילום: צילום מסך מיוטיוב
 AirPods Max בצבעים חדשים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

איירפודס 4

אפל השיקה את האוזניות החדשות שלה, איירפודס 4 - דגם ללא סיליקון. החברה טוענת שאלו האיירפודס הנוחים ביותר שיצרו עם שבב H2 של החברה. אפל אומרת שעשתה מחקרים לסוגים השונים של האוזניים שיש בעולם. האוזניות ייכללו מארז טעינת עם כבל של USB-C, עם חיי סוללה של 30 שעות.

החברה טוענת שהאוזניות ייכללו ביטול רעשים אקטיבי ומצב שקיפות - במהלכו שומעים את מה שקורה בסביבה. אותו דבר עם ה-Adaptive Audio, שזה מתאים לפי הסביבה שלכם. זה הפיצ'ר שיש בדגם האיירפודס פרו כיום. עוד צוין, כי אפל תנמיך את סינון הרעשים במצב שיחה. כלומר, כאשר המשתמש מתחיל לדבר, האוזניות יבטלו אוטומטית את חסימת הרעשים. יש לקוות שאפל תשפר את איכות השמע עבור המשוחחים מסביבה חיצונית - שבני השיח שלהם מתקשים לעיתים לשמוע אותם.

אוזניות איירפודס של אפל / צילום: צילום מסך מיוטיוב
 אוזניות איירפודס של אפל / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברה ציינה כי למידת מכונה מאפשרת לקבל את שיחות עם הנהנון של "כן", ולהניד את הראש ב"לא" כדי לסרב לקבל את השיחה.

מחירי האוזניות יעמדו על 129 דולר, ו-179 דולר לדגם עם ביטול רעשים. האוזניות יהיו זמינות לרכישה ב-20 בספטמבר.

אפל וואצ' 10

אירוע ההשקה של אפל נפתח בנאום מוקלט של המנכ״ל טים קוק, ואחריו הציגה אפל את אפל וואצ' 10, השעון החכם של החברה. החברה הציגה עיצוב חדש לשעון החכם של החברה, שלדבריה הוא הדק ביותר, עם עובי העומד על 9.7 מ"מ. לפי החברה, השעון החדש כולל מסך גדול ב-30% מהשעונים הקודמים מערכת הרמקולים שלו יכולה להשמיע מוזיקה ופדוקאסטים דרך השעון בעוצמה גבוה.

פיצ'ר נוסף של השעון, לפי החברה, הוא טעינה מהירה, כאשר הטענה של 30 דקות מספיקה כדי לטעון 80% מהסוללה. צוין כי השעון מגיע גם בטיטניום, שזה אומר שהוא שוקל 20% פחות מסדרת stainless של הדור התשיעי.

שעוני אפל וואצ' 10 / צילום: צילום מסך מיוטיוב
 שעוני אפל וואצ' 10 / צילום: צילום מסך מיוטיוב

בהקשר לשעון, אפל השתמשה בהרבה מילים כדי לתאר יכולות של בינה, אך בלי להגיד את צמד המילים בינה מלאכותית.

אפל הזכירה פיצ'רים של בריאות במכשיר, שכולל גם מנוע עצבי. לפי החברה, השעון יכול לזהות דום נשימה בשינה, והאפליקצייה מנטרת את איכות הנשימה באמצעות ניטור קצב הלב. לפי החברה, 80% לא יודעים שהם מאובחנים עם זה, ולכן השעון יכול לנטר את זה - כך, כל כמה ימים הוא יאותת אם יש דום נשימה בשינה. אפל אומרת שהיא מחכה לאישור מה-FDA וממדינות אחרות בשביל הפיצר הזה, אשר יהיה זמין כבר החודש ב-150 מדינות. הפיצ'ר יהיה זמין בסדרה 9 ואולטרה 2.

שעוני אפל וואצ' 10 אולטרה. החל מ-799 דולר / צילום: צילום מסך מיוטיוב
 שעוני אפל וואצ' 10 אולטרה. החל מ-799 דולר / צילום: צילום מסך מיוטיוב

זו מחלה נפוצה מאוד ואפל נזהרת לא להחליף מוצרים לאבחון דום נשימה - שנעשה בדרך כלל על־ידי משאבות רפואיות - אלא כדי לסייע באבחון ולעודד את המטופל לאבחן את המחלה המסוכנת אצל הרופא. המחלה שיכולה להגיע גם בגילאים צעירים.

אפל שמה דגש על טיטניום בציפוי השעונים החדשים שלה. מדובר בתהליך ידידותי מאוד לסביבה, אך יש לזכור שהחומר בגרסתו הגולמית איננה בריאה. יש לשער שאפל מעבירה את המתכת תהליכים המעקרים את ההשפעות הבריאותיות השליליות שלה. הטיטניום מאפשר לה להציג שעונים בצבעים שונים, מה שמוכיח את הטענה שגם שעונים חכמים הם מעין קטגוריה חדשה של תכשיטים.

מחירי השעון יעמדו על 399 דולר למודל הרגיל, ו-499 דולר למודל הסלולר, אשר יהיו זמינים כבר החודש, ב-20 בספטמבר.