פנינסולה | בלעדי

המשקיעה המפתיעה שרכשה מניות פנינסולה בכ-43 מיליון שקל

הרוכשת, סיגלית אלל, היא ממשפחת בעלי חברת הפיצוחים והפירות היבשים דין שיווק, שבה מחזיקה גם קרן פימי • רכשה מחוץ לבורסה כ-10% ממניות פנינסולה מידי חברות הביטוח, בפרמיה על מחיר השוק • בשלוש השנים האחרונות איבדה מניית פנינסולה שבשליטת מיטב כשליש משווייה

אילן רביב, מנכ''ל מיטב ויו''ר פנינסולה / צילום: רמי זרנגר
אילן רביב, מנכ''ל מיטב ויו''ר פנינסולה / צילום: רמי זרנגר

בעלת עניין חדשה בחברת פנינסולה  מקבוצת מיטב , העוסקת במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים: חברת T.S.M.D Allal Holdings שבבעלות סיגלית אלל, מבעלות אימפריית הפיצוחים והחמוצים דין שיווק וקלייה. לפי דיווח שהועבר לבורסה, החברה של אלל רכשה מניות פנינסולה בתמורה כוללת של כ-42.7 מיליון שקל, במחיר המשקף פרמיה של כ-14% על מחיר המניה לפני הדיווח על העסקה. לאחר העסקה, אלל מחזיקה ב-10.55% מהון המניות של פנינסולה, הנסחרת בשווי של כ-370 מיליון שקל לאחר עלייה חדה במניה היום (ב').

הרכישה בוצעה בעסקה מחוץ לבורסה, כשבצד המוכר עמדו ככל הידוע חברות הביטוח מגדל והפניקס. בעל השליטה בפנינסולה הוא בית ההשקעות מיטב של משפחות סטפק וברקת, המחזיק בכ-60% מהון החברה. 

וואן זירו יוצא למהלך קיצוצים נוסף ומשהה את ההתרחבות לאיטליה
בדיקת גלובס | המשקיעים הזרים מתחילים לחזור לבורסה בתל אביב, לאחר שפספסו עליות של כ-30%

אלל היא בתו של מייסד דין שיווק וקלייה, שמעון ששון. מי שמנהל את החברה זה שנים ארוכות הוא יגאל אלל, בעלה של סיגלית. בשנת 2020 רכשה קרן פימי, בראשותו של ישי דוידי, 50% מהחברה המשפחתית בעסקה שבה הוערכה דין שיווק בשווי של כרבע מיליארד שקל.

בעלת המותגים ששון הקולה ושקדיה

דין שיווק וקלייה מייבאת ומשווקת מזון, בדגש על פיצוחים, פירות יבשים ותבלינים. החברה עצמה אולי לא מאוד מוכרת אך המותגים שלה מפורסמים בשוק: בין היתר "ששון הקולה", המותג שקדיה שאותו רכשה דין שיווק בשנת 2006, והמותג בית השיטה שמבוסס על מפעל החמוצים שאותו רכשה מידי אסם ב-55 מיליון שקל לפני מספר שנים.

נוסף על כך יש לחברה פעילות של דוכנים וחנויות בתוך סניפי רשתות שיווק - פעילות שבמסגרתה היא מפעילה דוכנים עצמאיים בסניפים של שופרסל, יוחננוף, ויקטורי ואחרים. דין שיווק וקלייה מייצרת את הפיצוחים והפירות היבשים שנמכרים תחת המותג הפרטי של רמי לוי שיווק השקמה, ובמקביל החברה פועלת גם בשוק של מכירת חבילות ומארזי שי לעובדים.

היקף המכירות של החברה נאמד בעבר בכחצי מיליארד שקל בשנה. בפרסומים מהשנים 2019-2020 הוערך כי מכירותיה של דין שיווק וקלייה מהוות קרוב ל-1% ממכירת מוצרי המזון והמשקאות בישראל. בשנת 2011 הועברו משרדי החברה, וכן המפעל ששכן בקיבוץ גבע, לאזור התעשייה מודיעין. לפני כשלוש שנים עלה שמו של יגאל אלל כמי שעשוי להצטרף לקבוצה שהובילה ויקטורי לרכישת השליטה בחברת הדלק והקמעונות פז.

הרווח התכווץ, תיק האשראי גדל

מניית פנינסולה, שסיגלית אלל הפכה כעת לבעלת עניין בה, רשמה עלייה של כ-18% מתחילת השנה. עם זאת בסיכום השנה האחרונה הציגה המניה תשואה אפסית ובשלוש שנים ירדה ב-32%.

מנכ"ל חברת הפיננסים הוא ג'קי כהן והיו"ר הוא אילן רביב, מנכ"ל מיטב. במחצית הראשונה השנה הסתכמו הכנסות הריבית נטו של החברה ב-57.4 מיליון שקל, ירידה לעומת 62.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2023. הרווח מפעילות התכווץ ב-30.5% ל-28.1 מיליון שקל והרווח הנקי הסתכם ב-21.1 מיליון שקל, קיטון של 29.7% לעומת התקופה המקבילה. תיק האשראי שלה בסוף המחצית הראשונה היה 1.49 מיליארד שקל, בהשוואה ל-1.27 מיליארד שקל בסוף שנת 2023.

מנוע הצמיחה: ליווי מיזמי התחדשות עירונית

במצגת שפרסמה החברה עם פרסום הדוחות האחרונים, היא ציינה בין היתר את המאזן האיתן שלה (הון עצמי של 514 מיליון שקל המהווה 33.5% מהמאזן) ומדיניות עקבית של חלוקת דיבידנד, של לפחות 60% מהרווח הנקי (תשואת דיבידנד של 8.6% בממוצע רב שנתי בחמש השנים האחרונות). באותה מצגת ציינה פנינסולה כמנוע צמיחה את פעילות ליווי הפרויקטים לבנייה. החברה רכשה השנה תיק אשראי לקוחות בהיקף של 160 מיליון שקל בתחום ליווי פרויקטים של התחדשות עירונית, והיא מעריכה שהתחום, שכיום מהווה 11% מתיק האשראי שלה, יהווה מנוע צמיחה משמעותי בשנים הבאות.

לפי נתוני פנינסולה, מתוך תיק האשראי בסך של 1.49 מיליארד שקל, 41% הוא אשראי מגובה נדל"ן ו/או ציוד ו-26% מגובה צ'קים מוסבים לצד ג'.