מנהל הקרנות שבטוח: השנה וחצי הקרובות הן תור הזהב של אפיק השקעה אחד

קובי שגב, שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד, ממליץ גם לחובבי סיכון להתרכז בשוק הסולידי המקומי, שכן "השנה וחצי הקרובות הן תור הזהב של האג"ח" • גם את רכיב המניות הוא מציע לרכז בבורסה בת"א: "המלחמה תסתיים בסוף, ואנחנו חושבים שהאפסייד הגדול יותר נמצא בארץ"

קובי שגב, שותף בבית ההשקעות אקורד / צילום: דודי פרץ
קובי שגב, שותף בבית ההשקעות אקורד / צילום: דודי פרץ

קובי שגב ידע לדבריו מגיל צעיר שהוא ינהל קרנות נאמנות. "היה לי חלום כזה, תמיד רציתי לעסוק בתחום ולשמחתי זה קרה הרבה יותר מהר מוקדם ממה שחשבתי", הוא מעיד על עצמו. קרנות נאמנות בעיניו הן "הדרך הכי קלה ונכונה ללקוח להשקיע". שגב תופס את הראש כשהוא שומע על השקעות בנכסים לא סחירים: "קרן נאמנות היא המכשיר הכי מפוקח בארץ. רשות ניירות ערך המקומית היא בטופ העולמי מבחינת פיקוח. כל הזמן קוראים כותרות שאנשים מגיעים לכל מיני השקעות לא מפוקחות ומאבדים את הכסף", הוא אומר בכאב. "אני לא מבין את זה".

המשקיעים הזרים מתחילים לחזור לבורסה בתל אביב, לאחר שפספסו עליות של כ-30% 
מובילאיי סוגרת את יחידת לידאר, 100 עובדים בסכנת פיטורים 

את דרכו החל בבנק דיסקונט, משם עבר לכלל ביטוח. בהמשך ניהל את יובנק קרנות נאמנות שהפכה בהמשך לאילים. בשנת 2020 הקים את בית ההשקעות אקורד, שבו הוא משמש כיום שותף מנהל. בית ההשקעות מנהל כמיליארד שקל ומתמחה בניהול חיצוני של קרנות נאמנות המתמקדות באג"ח. "אומרים שיש לי מזל כי אני כמו שחקן כדורגל, שהתחביב שלו הוא גם העבודה. כל מי שעובד איתי הם אנשים שכל הזמן מחוברים ורואים מה קורה בעולם, אנשים כמוני שלא יכולים להתנתק משוק ההון או לנקות את הראש".

אחד הטיפים החשובים מבחינתו של שגב נוגע לאלוקציית (הקצאת) תיק ההשקעות, שלדבריו "לוקחת בחשבון את הנתונים של כל אדם בנפרד. למשל הייטקיסט שמקבל שכר טוב וגם אופציות, צריך להשקיע את הרזרבות שלו בסקטורים אחרים ולא בהייטק, כדי שלא יקרה מצב שכאשר שוק ההייטק נופל הוא מפסיד גם את השכר, גם את האופציות וגם את ההשקעות שלו". לכן לתפיסתו, שווה לשלם דווקא ליועצי השקעות בבנקים, למרות העמלות הגבוהות שהבנקים גובים, "כיוון שיועץ בבנק הוא 100% אובייקטיבי".

בניגוד למנהלים אחרים בשוק, שגב מעריך שגם משקיעים שמוכנים לקחת סיכון צריכים להקצות כיום את עיקר התיק לתחום האג"ח בישראל: "יש כעת פוטנציאל אדיר בשוק האג"ח המקומי שצפוי לתת תשואות טובות משמעותית ביחס לעבר. לא התלהבתי כך מהשוק כבר הרבה זמן, וגם עבור משקיעים חובבי סיכון יש עדיפות משמעותית לשוק האג"ח".

לדבריו, הסיבה היא ש"אנחנו נמצאים בתקופה מאוד יוצאת דופן. העולם לא ציפה לעליות ריבית כה חדות בשנת 2022 (שהפילו את שוק האג"ח בחדות, והוא טרם חווה התאוששות חזקה כפי שקרה בשוק המניות, נ"א). לכן השנה וחצי הקרובות הן תור הזהב של האג"ח. הסיכון בשוק כיום בהגדרה נמוך יותר, התשואה גבוהה, ובניגוד לארה"ב, אני גם בספק אם בארץ הריבית תרד מהר", מה שאומר שהתשואה באג"ח בישראל צפויה להישאר גבוהה בטווח הקצר.

באשר להשפעת המלחמה, שגב טוען כי "צריך להבחין בין הכלכלה הריאלית לבין שוק ההון והאופן שבו משקיעים מקבלים החלטות. אנשים שומעים ששלוש סוכנויות הדירוג הורידו את דירוג האשראי של ישראל, או לחלופין שחיסלו את איסמעיל הנייה, ורוצים למכור את התיק. אבל שוקי המניות והאג"ח עלו מאז. שוק ההון מקדים בשנה וחצי את הכלכלה הריאלית, בעליות ובירידות. כשמשקיעים לטווח ארוך כל האירועים הללו, כולל הבעיות בתקציב המדינה, נשארים מאחוריך. השוק בארץ זול, המלחמה תסתיים בסופו של דבר, ואנחנו חושבים שהאפסייד הגדול יותר נמצא בארץ".

רוב המניות וכל האג"ח - בישראל

מתוך האופטימיות באשר לעתיד הכלכלה הישראלית אחרי המלחמה, שגב ממליץ למשקיע סולידי על תיק עם 20% מניות שרובו הגדול מופנה דווקא לישראל (15% בארץ ו-5% בחו"ל). את החלק האג"חי בהיקף של 80% מהתיק הוא מקצה רק לישראל, כשהחלוקה היא שליש באג"ח ממשלתיות ושני שלישים באג"ח קונצרניות בדירוג השקעה (26% ו-54% מהתיק בהתאמה).

למשקיע אגרסיבי הוא ממליץ על הגדלה קלה של הרכיב המנייתי ל-30% מהתיק, כאשר גם כאן מרבית הרכיב המנייתי תושקע בארץ (22.5% מהתיק). בחלק האג"חי הוא מקצה 23% לאג"ח ממשלת ישראל ו-47% לקונצרניות בדירוג השקעה. מח"מ התיק (משך חיים ממוצע) בשני המקרים הוא 3-4 שנים.

את החלק המנייתי בחו"ל שגב מעדיף להשקיע באמצעות מדדים כמו ה-S&P 500 או אחד המדדים הרחבים, שכן "אין מניה שאפשר להגיד שהיא זולה מאוד. בארץ יש יותר ערך למחקר מאשר בחו"ל, שם ההנחה היא שהשוק יעיל".

שגב גם תוהה האם פוטנציאל העליות בארה"ב הגיע למיצוי, למרות שהריבית שם צפויה להתחיל לרדת בשבוע הבא. "בדרך כלל הורדת הריבית מגיעה כשהמצב הכלכלי רע, הריבית הגבוהה חונקת את המשק והשווקים בשפל. הפעם השווקים בשיא כל הזמנים, ולכן נותרת פתוחה השאלה האם לשוק המניות בחו"ל יש אפסייד משמעותי", הוא מציין. "חלק גדול מהפחתות הריבית כבר מגולם בפנים. גם בגלל זה הדגש שלנו הוא על ישראל".

הורדת הריבית נהדרת לאנרגיה מתחדשת

באשר לסקטורים מומלצים, שגב מאמין גדול במניות הבנקים ש"נסחרות במכפילי הון של 0.9 ונותנות תשואות גבוהות על ההון". תחום נוסף שעליו הוא ממליץ במיוחד הוא האנרגיה המתחדשת, שכן לדבריו זה אחד הסקטורים שסבלו הכי הרבה מהעלאות הריבית, ולכן "ירידת הריבית תהיה נהדרת עבור החברות. יש מחסור באנרגיה, והאנרגיה המתחדשת כבר זולה יותר מהקונבנציונלית".

סיבה נוספת ופחות מוכרת שהוא מציין היא ש"הרכב החשמלי מאבד פופולריות כיום בעולם ולכן מחירי הסוללות וחומרי הגלם בירידה, ופתאום יצרני האנרגיה המתחדשת מקבלים את הסוללות במחיר הרבה יותר זול. צריך לזכור גם שכל חוות השרתים, ובפרט ליישומי ה-AI, הן צרכני כוח מחשוב ואנרגיה גדולים".

גם על תחום האנרגיה המסורתית הוא ממליץ בישראל, שכן "הגדלת ההפקה הצפויה ממאגרי הגז תמר ולוויתן תגרום לכך שההכנסות יתקבלו מוקדם יותר. ההנחה הייתה שעוד 20 שנה לא יצטרכו גז, ולכן מקדם ההיוון בתחום גבוה מאוד. ברגע שיגדילו את ההפקה, תקופתה תתקצר, הסיכון שתומחר לעוד 30 שנה ייעלם, ולכן פוטנציאל הערך בתחום גבוה".

שגב גם ממליץ על תחום ה-IT, ניהול מערכות המחשוב והמידע בארגונים: "חברות כמו וואן, מטריקס ואחרות עובדות מצוין, צומחות אורגנית, מגדילות רווחים, וזה צפוי להימשך, כי מדינת ישראל צומחת, ויש צורך בשירותים שלהן".

לסיום הוא ממליץ גם על תחום הנדל"ן למגורים, שכן "צמיחת האוכלוסייה בארץ מייצרת ביקושים אמיתיים. כפי שרואים בהתנפלות האדירה על הגרלות דירה בהנחה".