עבר סופית: התיקון לחוק שיקל על חייבים בהוצאה לפועל

הערב אושר תיקון לחוק שיקל על החייבים חובות קטנים בהוצאה לפועל • במסגרת התיקון, שכר-הטרחה של עורכי דין המטפלים בחובות יוגבל, צומצמה כניסת מעקלים לבתי החייבים, והורחבו סוגי המטלטלין שאסור לעקל

רשות האכיפה והגבייה - לשכת ההוצאה לפועל תל אביב / צילום: איל יצהר
רשות האכיפה והגבייה - לשכת ההוצאה לפועל תל אביב / צילום: איל יצהר

מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק שיקל על החייבים חובות קטנים בהוצאה לפועל. שכר-הטרחה של עורכי הדין המטפלים בחובות עד 4,500 שקל יוגבל לסכום של 244 שקל או 10% מסכום החוב, לפי הגבוה מביניהם. בנוסף, צומצמה משמעותית כניסת מעקלים לבתי חייבים, כך שלא יתאפשר עיקול בבית כל עוד גובה החוב נמוך מ-35 אלף שקל. 

כמו כן, הורחבו סוגי המטלטלין שאסור לעקל, כך שגם ריהוט, טלפונים נייידים וכל פריט שהוא בשימוש החייב ובני משפחתו יהיה אסור לעקל, למעט מיטלטלין שמשמשים לצורך עסק שמחייב מנהל מבית מגוריו.

עלייה במספר התיקים בהוצאה לפועל: באיזו עיר מספר החייבים הוא הגבוה ביותר?
אחד מכל חמישה פושטי רגל בהוצאה לפועל מגיע להסדר, ולנושים זה משתלם יותר

התיקון נועד למנוע את המצב הנוכחי, בו חובות בסכומים נמוכים בהוצאה לפועל תופחים עם פתיחת התיק בשל אגרה ושכר-טרחת עורך דין המתווספים לחובות, באופן שלא מניע את החייבים לשלם. הגבלת שכר-הטרחה נועד להגביל לשכר מידתי.

את הצעת החוק הממשלתית יזם שר המשפטים יריב לוין, ואליה מוזגה הצעה פרטית של ח"כ גלעד קריב. החוק קודם בהובלת מחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט כלכלי) בראשות עו"ד מאיר לוין, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה.

שר המשפטים לוין מסר בתגובה: ״התיקון הוא בשורה חברתית מהמעלה הראשונה, מהחשובות שחוקקה הכנסת בשנים האחרונות, ועשיית צדק עם מאות אלפי אנשים. סוף לגביית שכר-טרחה מופקע, סוף לטראומה בלתי נגמרת של עיקול חפצים בגין חובות קטנים".