פורטפוליו | ראיון

בגיל 36 בלבד הוא מנכ"ל של חברה שמייצרת רכיבים למטוסי קרב וטנקים

כבר כשהיה בן 14 עבד בחלוקת עיתונים, וגם את התואר הוא מימן בעצמו - אבל בגיל 30 שבר תקרת זכוכית כשמונה למנכ"ל • סולרום, החברה שהוא עומד בראשה, עוסקת בפיתוח וייצור מערכות אלקטרוניקה לתעשייה הביטחונית • השבוע הוא הצליח להכניס אותה לבורסה, וכל זה בזמן שהוא מתפקד כהורה יחיד • שיחה קצרה עם מתן רבין

מתן רבין / צילום: יהונתן קולט
מתן רבין / צילום: יהונתן קולט

אישי: אלמן + 2, גר בקריית ים
מקצועי: מנכ"ל חברת האלקטרוניקה הביטחונית סולרום
שיחה קצרה עם מתן רבין, מנכ"ל סולרום

ילדות ומשפחה: גדלתי בקריית ים, אבי היה איש צבא, ולאחר פרישתו היה עצמאי בתחום האלקטרוניקה. לאמא הייתה הייתה חנות להלבשה תחתונה. הייתי ילד שאפתן, ובכיתה י' הרגשתי שבית הספר שלמדתי בו לא התאים לי, אז עברתי ללמוד בקריית מוצקין. גם עבדתי מגיל 14, חילקתי פלאיירים.

פורטפוליו | היא קפצה כיתה פעמיים, והיום מנהלת את מנוע חיפוש הטיסות הגדול בישראל
פורטפוליו | עד גיל 60 הוא חייב לעזוב את החברה שהוא מנהל, נשארו לו שלוש שנים
פורטפוליו | הניתוח שהוציא אותו מ-8200 והחברה שהקים וכבר שווה 3 מיליארד דולר

צבא ולימודים: בצבא הייתי מפקד קורס בתחום האלקטרוניקה בחיל האוויר. אחרי השחרור עבדתי ארבע־חמש שנים בכמה עבודות מזדמנות במקביל - בין השאר מלצר, ברמן ומוכר ספרים בסטימצקי - כדי לכלכל את עצמי ולחסוך כסף ללימודים. אחר־כך עשיתי תואר ראשון בכלכלה במכללת עמק יזרעאל.

עבודה רצינית ראשונה: במקביל ללימודי השנה השנייה לתואר התקבלתי לעבודה כמנהל פרויקט ביטחוני. עבדתי כמעט שנתיים במפעל הייצור של יצרנית הרכיבים האלקטרוניים פלקסטרוניקס במגדל העמק, והכרתי המון אנשים בתעשיות הביטחוניות.

סמנכ"ל: קיבלתי הצעה מחברת אביב טכנולוגיה לתעופה וחלל - לכהן כסמנכ"ל תפעול וכמספר שתיים. זו הייתה חברה די קטנה, של כ-30 עובדים, שהתמחתה בפתרונות כבילה (חיבור כבלים) ומערכות חשמל ואלקטרוניקה לתחום הצבאי. אחרי כשנתיים וחצי רכשו אותה בעלי השליטה בסולרום. ביום הרכישה גם התחתנתי, הייתי אז רק בן 29.

מנכ"ל: סולרום התמקדה בתיקוני טלפונים לשוק האזרחי, ומטרת הרכישה הייתה להיכנס לתחום הצבאי. אחרי שמונה חודשים הבעלים החדשים מינו אותי למנכ"ל הפעילות הצבאית־ביטחונית של החברה הממוזגת. בגיל 31, לפני כחמש שנים, מוניתי למנכ"ל סולרום כולה.

סולרום: החברה מעסיקה כיום כ-140 עובדים, 70% מהם נשים, ואם הייתי יכול הייתי, מגייס 100% נשים. אנחנו מפתחים מערכות קשר ולוחמה אלקטרונית לפי הצרכים העסקיים והדרישות של לקוחותינו. המוצרים שלנו משולבים בכל מערכות התעשייה הביטחונית (בין השאר במטוסי קרב, טנק המרכבה, כיפת ברזל, ספינות וצוללות - ד"א). אנחנו עובדים עם משרד הביטחון, אלביט מערכות, רפא"ל, התעשיה האווירית, אירונאוטיקס ורבים אחרים. יש לנו מאות לקוחות, והפרויקטים מול רובם סודיים.

רכישת 3DM: השבוע נכנסנו לבורסה בתל אביב דרך רכישת 3DM. החברה הממוזגת עונה לשם סולרום אחזקות. מרגע ששמעתי על הלייזרים של 3DM, ידעתי שזה עומד להיות מנוע צמיחה מעניין. בהתאמות קטנות ניתן להסב את הלייזרים האלה לתעשיות הביטחוניות, זה מהלך שאני מאמין בו מאוד ומתכוון להוביל אותו.

אני נרגש מהמהלך. ההורים שלי מאוד גאים בי על היותי מנכ"ל חברה בורסאית בגילי. הניהול שלי מאוד ברור, ואני לא מסתיר מאף אחד שום דבר. אם יראו אותנו, זה יעשה לנו רק טוב.

רונלי: אשתי רונלי הייתה מהנדסת תעשייה וניהול שעבדה בטמבור. נפגשנו בבר בתחילת שנות העשרים שלנו, התאהבנו, התחתנו, ונולדו לנו שני ילדים, לני ושיה. בדצמבר 2022, כמה ימים אחרי שעברנו לביתנו החדש בקריית ים, היא ביקשה שאקח את הילדים לגן ואמרה שהיא חוזרת לישון. אחרי ששמתי אותם בגן כתבתי לה, אבל היא לא ענתה. מאוחר יותר כתבתי לה ושוב לא נעניתי. אז החלטתי לחזור הביתה ולבדוק מה קורה. מצאתי אותה ללא רוח חיים. אישה בריאה לחלוטין שעוד לא מלאו לה 32 קיבלה דום לב בשינה. החיים שלי התהפכו, היא חסרה לי בכל דקה.

האבהות לבד: נשארתי אלמן עם ילדה בת שמונה חודשים וילד בן שלוש וחודשיים, וזה היה קשה, אבל קיבלתי תמיכה שאפשרה לי לצאת מזה חזק. לא הייתי יכול לקום מהאסון שקרה לי ללא המשפחה. זכיתי בעזרה ורגישות נפלאים גם מצד העובדים, המנהלים והבעלים בסולרום.

כיום אני מביא אותם לגן בשבע בבוקר, לוקח אותם בשלוש אחר־הצהריים ומקפיד להיות איתם עד שבע בערב. רק אחרי שהם הולכים לישון, אני פותח מחשב ועובד עד שתיים-שלוש לפנות בוקר. חשוב לי מאוד להיות אבא נוכח.

שינויי תפיסה: קיבלתי פרופורציות לכול, כל דקה בחיים חשובה. אם פעם הייתי לוקח דברים בעבודה קשה מאוד, כיום קשה להוציא אותי מפוקוס. אני חושב בצורה הרבה יותר שקולה.

מבט לעתיד: אני רוצה להסתכל על הילדים שלי בעוד עשר שנים ולדעת שעשיתי משהו טוב. ארצה גם שסולרום, הבייבי שלי, תהיה כמה שיותר רווחית כדי שאוכל לדאוג לעובדים.